همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور در بازگشت از سفر به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و قرقیزستان، با تشریح دستاوردها، سفر به این کشورها را نقطه عطفی در تحکیم و گسترش روابط دو جانبه دانست.

به گزارش ایرنا، دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: سفر به افغانستان به دعوت رسمی رییس‌جمهوری این کشور انجام شد و در این سفر در ملاقات با "حامد کرزی " در خصوص مسائل مورد علاقه و منطقه‌ای گفت و گو کردیم.

احمدی نژاد افزود : ایران و افغانستان دو کشور دوست هستند و ده‌ها سال است که ملت ایران در مقابل سختی‌ها و رنج‌ها، یار و مددکار افغانستان است.

رییس جمهوری در ادامه تاکید کرد ، در سفر به افغانستان چهار سند همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری در حوزه معادن، آب، برق و انرژی و همچنین همکاری‌های امنیتی بین طرفین به امضا رسید.

وی همچنین تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران از روند سیاسی در این کشور و روند حاکم برای دستیابی به آرامش و برقراری حاکمیت ملی حمایت می‌کند و توصیه ما به ملت این کشور تلاش برای ساختن افغانستان است.

احمدی نژاد افزود : پس ازسفر به افغانستان در پاسخ به دعوت رییس جمهور ترکمنستان به این کشور سفر کردیم و در خصوص توسعه و تعمیق روابط دوجانبه تبادل نظر کردیم.

رییس جمهوری با اشاره به ارزش ‪ ۱/۳‬میلیارد دلاری مبادلات تجاری دو کشور گفت: در سفر به ترکمنستان اسناد جدیدی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل، تجارت مرزی، ساخت سد و همچنین همکاری صدا و سیمای دو کشوربه امضا رسید.

رییس جمهوری گفت : قرار شد در خصوص همکاری در زمینه انرژی و گاز کمیته مشترکی تشکیل شود و با آماده کردن اسناد همکاری زمینه را برای امضای این اسناد در سفر رییس جمهور ترکمنستان به ایران برای شرکت در اجلاس خزر فراهم نمایند.

احمدی‌نژاد همچنین سفر به قرقیزستان را برای شرکت در اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد و گفت : اجلاس شانگهای نقش اقتصادی خوبی در منطقه ایفا می‌کند و اخیرا نیز وارد نقش امنیتی شده است. حضور ایران در این اجلاس نفع متقابل برای ایران و کشورهای عضو دارد.

رییس جمهوری سپس تصریح کرد ، علاوه بر حضور در نشست اصلی شانگهای و اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران ، ملاقات‌هایی با روسای جمهور کشورهای چین، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان انجام شد.

احمدی نژاد افزود : در قرقیزستان همچنین با رییس مجلس این کشور، وزیر دارایی و جمعی از دانشگاهیان قرقیزی ملاقات‌هایی صورت گرفت ودر این دیدارها بر توسعه روابط دو کشور و همچنین افزایش همکاری علمی و فرهنگی ، تاکید شد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به دیدارش با رییس جمهوری چین در حاشیه نشست شانگهای افزود : مبادلات اقتصادی ایران و چین رو به افزایش است و پیش بینی می‌شود که امسال ارزش مبادلات بازرگانی بین دو کشور به ‪ ۲۰‬میلیارد دلار برسد.

احمدی نژاد افزود: به لحاظ سیاسی و بین‌المللی مسائل مهمی برای گفت و گو با رییس جمهور چین داشتیم و در مذاکراتی که بیش از یک ساعت به طول انجامید ، در خصوص همه مسائل صحبت کردیم.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به در پیش بودن اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران گفت : در حاشیه نشست شانگهای در گفت و گو با "ولادیمیر پوتین " رییس جمهور روسیه بار دیگر از وی برای حضور در این اجلاس دعوت شد.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به دیدارش با رییس جمهور قزاقستان خاطر نشان کرد : در دیدار با " نورسلطان نظربایف " قرار شد همکاری‌های دو کشور را به صورت نامحدود گسترش دهیم و تصمیم گرفته شد که کمیسیون مشترک دو کشور تا پایان تابستان تشکیل شود و در سفر آتی رییس جمهور قزاقستان به تهران ، اسناد توافق‌ها به امضای دو طرف برسد.

کد خبر 29099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز