سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

عباس ثابتی راد: هشتم فروردین ماه، شهروندان کشور، همراه طرح ساعت زمین شده و برای حفظ کره زمین از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برق خانه‌ها را خاموش می‌کنند.

روز ساعت زمین

ساعت زمين جنبش نمادين جهاني است كه از سال 2007 پايه‌گذاري شده‌است. اين جنبش يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي آموزشي است كه در يك زمان مشخص تمامي مردم جهان را به امر حفظ محيط‌زيست و صرفه‌جويي انرژي در سطح جهان فرا مي‌خواند. در اين حركت مردم جهان چراغ‌هاي اماكن و منازل خود را به‌مدت يك ساعت خاموش مي‌كنند تا زمينه صرفه‌جويي انرژي را بياموزند. دبيرخانه ساعت زمين كه در شهرداري تهران مستقر است، از اجراي اين طرح در بيش از 14شهر بزرگ كشور خبر داده است. شهرهاي تهران، اراك، اروميه، اصفهان، اهواز، تبريز، رشت، زاهدان، شيراز، قم، كرج، كرمان، كرمانشاه، مشهد و همدان در روز هشتم فروردين‌ماه در طرح ساعت زمين مشاركت خواهند كرد.

قرار است در اين طرح چراغ نقاط شاخص شهر به‌مدت يك ساعت از 20:30 تا 21:30 خاموش شود. همچنين شهروندان چراغ خانه‌هاي خود را به نشانه صرفه‌جويي در مصرف انرژي و مقابله با تغييرات آب و هوايي در همين زمان خاموش كنند. رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهر تهران با بيان اينكه متوسط مصرف انرژي در بخش ساختمان بيش از 2.6برابر متوسط مصرف جهاني است، گفت: به‌منظور صرفه‌جويي در مصرف انرژي، مقابله با تغييرات آب و هوايي و جلوگيري از گرمايش زمين، تهران براي پنجمين سال پياپي در طرح ساعت زمين شركت مي‌كند.

علي‌محمد شاعري، رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به سهم بالاي مصرف انرژي در بخش خانگي و تجاري گفت: بخش خانگي و تجاري بيشترين سهم را در مصرف انرژي به‌خود اختصاص مي‌دهند به‌طوري كه حدود 35درصد از كل مصرف انرژي كشور به بخش خانگي و تجاري تعلق دارد. وي با بيان اينكه بيشترين مصرف بخش خانگي و تجاري به مصرف وسايل گرمايشي و سرمايشي مربوط است، افزود: با توجه به اين آمارها، بهينه‌سازي‌ موتورخانه‌هاي ساختمان‌ها ضروري است.

وي با بيان اينكه بيش از 40درصد مصرف انرژي كشور در بخش ساختمان است، اظهار كرد: در حدود 70درصد انرژي ساختمان براي تأمين سرمايش- گرمايش و آب گرم صرف مي‌شود. شاعري با اشاره به توسعه انرژي‌هاي نوين در شهرهاي دنيا گفت: بايد توسعه انرژي‌هاي نو در دستور كار شهرداري مناطق قرار بگيرد به‌طوري كه تمام معابر و پارك‌ها روشنايي و سيستم گرمايش خود را از انرژي خورشيد تأمين كنند.

رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شعار جهاني ساعت زمين در سال2015 را تغيير اقليم را تغيير دهيم (Change Climant Change) اعلام و اظهار اميدواري كرد با اصلاح الگوهاي مصرف انرژي به‌تدريج شاهد تغيير اقليم در جهان باشيم. وي با اشاره به اينكه به ازاي يك ساعت خاموشي برج ميلاد مقدار 4100كيلو‌وات ساعت در مصرف انرژي صرفه‌جويي شده است، گفت: اين ميزان معادل توليد 5نيروگاه 100كيلو‌واتي خورشيدي با توليد 8ساعت در روز با هزينه سرمايه‌گذاري اوليه بالغ بر 8ميليارد تومان است. بنابراين با فرض خاموشي يك‌ساعته برج ميلاد در هر شبانه‌روز در طول يك سال ميزان 1496.5مگا‌وات ساعت صرفه‌جويي انرژي به‌دنبال خواهد داشت كه اين ميزان معادل صرفه‌جويي 370هزار مترمكعب گاز طبيعي براي توليد نيروگاهي اين توان است.

 

کد خبر 290274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha