پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
۰ نفر

سمانه رحیمی: یقه همه‌مان را می‌گیرد؛ دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. از یک جایی به بعد، بعد از رفتن مهمان‌ها و جمع‌کردن پوست پسته و تخمه ژاپنی‌ای که روی میز پخش و پلا شده، در اتاق را محکم می‌بندیم

نوروز

و به غار تنهايي خودمان پناه مي‌بريم و بابت همه استفاده‌هايي كه از اين روزهاي تعطيل نكرده‌ايم، غمگين مي‌شويم.

دوباره به اين فكر مي‌كنيم كه ما چقدر بي‌برنامه‌ايم، چقدر تعطيلات زود گذشت، چقدر به برنامه‌هايي كه داشتيم عمل نكرديم و چقدر همه‌‌چيز مزخرف است. بله! شما تنها نيستيد! اين راهي است كه همه‌مان رفته‌ايم و احتمالا همين امسال، خيلي‌هاي ديگر هم به كلوب «افسرده‌هاي تعطيلات‌زده» اضافه مي‌شوند. افسردگي و كسالت ناشي از تعطيلات زياد هم مثل انواع ديگر افسردگي درمان دارد؛ كافي است يك‌بار ديگر، يك جور ديگر برنامه عيدتان را بريزيد و از دل همه كارهايي كه تا الان مي‌كرده‌ايد، پيشنهادهايي ساده را براي خودتان بزرگ كنيد تا اين 2 هفته اول سال را به سلامت پشت سر بگذاريد. اين منوي پيشنهادي قرار است چيزهاي كوچكي به شما ارائه كند كه ممكن است تا حالا ساده از كنارشان گذشته باشيد.

  • مهماني‌هاي مورد علاقه خود را انتخاب كنيد

بعضي از مهماني‌هاي فاميلي كسل كننده‌اند. در اين مهماني‌ها از درسي كه مي‌خوانيد، شغلي كه مي‌خواهيد داشته باشيد، كاري كه مي‌كنيد و زماني كه قصد ازدواج داريد سؤال مي‌كنند. در اين مهماني‌ها همه مجوز دارند هر سؤالي از شما بپرسند. همه‌مان تجربه‌اش را داريم اما مي‌دانيم كه همه عيدديدني‌ها واقعا اينجور نيستند. مشكل از همان انتخاب‌هاي اشتباهي است كه در انتخاب عيدديدني داريم؛ معمولا چندتا از اين مهماني‌هاي كسل‌كننده را كه به زور مي‌رويم، حال‌مان گرفته مي‌شود و بي‌خيال بقيه‌اش مي‌شويم. روراست اگر باشيم، هنوز اقوامي هستند كه آدم مي‌تواند در جوارشان ياد گذشته كند و خوش بگذراند؛ پس خوب‌هايش را سوا كنيد و دل بدهيد به كار. ضمنا سعي كنيد همه مهماني‌ها را در يك روز نگذاريد. خوب‌هايش را در هفته اول يا ‌حتي آخر تعطيلات پخش كنيد و هر روز 3-2ساعت حال خوب به‌خودتان تزريق كنيد.

  • متنوع برنامه بريزيد

معمولا روندش اينطور است كه از وسط بهمن با يادآوري هرچيزي كه نديده‌ايم و نخوانده‌ايم، مي‌گوييم «امسال ديگر تمام است. حتما براي عيد برنامه‌ريزي مي‌كنم و همه‌شان را مي‌خوانم و مي‌بينم.» ‌اي دريغ اما! پايان تعطيلات مي‌رسد و چيزي كه برايتان مي‌ماند يك ليست است؛ يك ليست بلندبالا از كتاب‌هايي كه بايد خوانده مي‌شدند و فيلم‌هايي كه بايد ديده مي‌شدند و در بهترين حالت به جز 3-2تايش، جلوي هيچ‌كدام تيكي نخورده.

دوره اصلي افسردگي دقيقا در همين قسمت از تعطيلات شروع مي‌شود. وقتي تعطيلات توي سرازيري مي‌افتد، هر روز دقيق‌تر نگاه‌تان به ليست مورد نظر مي‌افتد و آهي از سر حسرت مي‌كشيد. حسرت بابت اينكه شما هيچ وقت در زندگي به جايي نخواهيد رسيد، بابت بي‌نظمي‌اي كه سرنوشت محتوم شماست، بابت اينكه اين عيد هم گذشت و هيچ اتفاق جديدي نيفتاد.

به همين سادگي هفته دوم تعطيلات دود مي‌شود. مشكل اما شايد از بي‌نظمي شما نباشد؛ مشكل از برنامه بي‌برنامه‌اي است كه ريخته‌ايد! واضح است كه وسط آن حجم از مهماني و مهمانداري، نمي‌توانيد 13كتاب را در 13روز عيد بخوانيد! بهتر است از همين الان برنامه‌تان را واقع‌بينانه‌تر بچينيد. به جاي بالا بردن آمار كتاب‌ها و فيلم‌ها، برنامه‌هاي هيجان‌انگيز ديگري بچينيد. مثلا؟ مثلا منوهاي هيجان‌انگيزي پيدا كنيد و براي روزهايي كه جايي دعوت نيستيد، شما آشپزي كنيد؛ مثلا دكور اتاقتان را عوض كنيد و با رنگ به جان وسايل چوبي قديمي‌تان بيفتيد؛ مثلا يك برنامه معقول‌تر بريزيد!

  • تورهاي يك‌روزه را دريابيد

خيلي سال‌ها، به هر دليلي بعضي از خانواده‌ها نمي‌توانند برنامه سفر نوروزي بچينند. شلوغي جاده‌ها، مسافر بودن اقوام شهرستاني، سرماي هوا يا بي‌پولي باعث مي‌شود بعضي سال‌ها خبري از سفرهاي خانگي نباشد. 2 هفته بين ديوارهاي خانه سر كردن، درست وقتي بيشتر دوروبري‌ها سفر هستند و هي از تفريحات‌‌شان در شبكه‌هاي اجتماعي عكس آپلود مي‌كنند، همان وقتي كه خيابان‌ها خلوتند و توي كوچه‌ها جز بچه‌هاي كوچكي كه با لباس‌هاي نو منتظر رفتن به عيد‌ديدني هستند، كس ديگري پر نمي‌زند، كار سختي است. با اين حال اين پايان كار نيست! تورهاي يك روزه را در كنار خانواده دريابيد! شايد اين بهترين زمان براي گشت‌و‌گذار در مناطق اطراف شهرتان باشد كه تا به حال به‌دليل نزديكي مسافت به ذهنتان نرسيده سراغ‌شان برويد. اين تورهاي يك‌روزه يا نيم‌روزه، هم وقت زيادي از شما و برنامه‌هايتان نمي‌گيرندو هم حال آدم را خوب مي‌كنند. از ما گفتن بود!

  • از خلوتي شهر استفاده كنيد

تمام طول سال دلايلي براي انجام‌نشدن بعضي كارها هست. هميشه مي‌خواهيم به‌هم‌ريختگي‌هاي خانه را سر و سامان بدهيم و دورريختني‌ها را دور بريزيم اما حوصله‌اش نيست. هميشه دل‌مان مي‌خواهد ورزش كنيم اما پارك‌ها شلوغند و هوا آلوده. هميشه مي‌خواهيم گواهينامه را از ته كيف بيرون بكشيم و پشت ماشين بنشينيم و تمرين كنيم اما شهر شلوغ است و... . 2 هفته عيد شهر خلوت است، هوا تميز است، وقت خالي هم هست، پس بهترين زمان است كه تكاني به بدن بدهيد. پياده‌روي‌هاي اول صبح و آخر شب انتخاب‌هاي خوبي هستند براي اينكه هم عذاب وجدان ناشي از خوردن آجيل‌هاي مختلف را كم كنيد و هم از خلوتي خيابان‌هايي كه در تمام طول سال از گوشه و كنارشان ماشين و آدم عبور مي‌كند، لذت ببريد.

  • انتخاب‌هاي نو داشته باشيد

يكي از عادات مشترك بيشتر ما، هم زدن توانمندي‌ها و علايق قديمي در ايام عيد است؛ ادامه دادن همه كارهايي كه در روزهاي ديگر سال مي‌كنيم و جواب داده‌اند. تعطيلات عيد فرصت مناسبي است كه تجربه‌هاي جديد داشته باشيد. يادگيري، حتي اگر در حد رد كردن يك نخ از داخل سوزن باشد، حال خوبي به آدم مي‌دهد كه مي‌توانيد توصيفش را بعد از عيد بنويسيد و براي صفحه خوانندگان ما ارسال كنيد. امسال عيد سعي كنيد چيزهاي جديد ياد بگيريد. اگر به كارهاي هنري علاقه داريد از افراد هنرمند خانواده يا دستورالعمل‌هايي كه از در و ديوار اينترنت آويزان هستند استفاده كنيد. اگر به نرم‌افزارهاي كامپيوتري علاقه‌منديد، بهترين زمان است كه مثل خوره به جان يك نرم‌افزار جديد بيفتيد و... .

کد خبر 290256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha