چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارکستر سمفونیک تهران, دوشنبه ۲۵ اسفند با رهبری علی رهبری و با حضور بسیاری از چهره‌های فرهنگی، هنری و سیاسی کشورمان به طور رسمی دوره تازه فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران این اجرا با حضور بسیاری از چهره‌های سیاسی و هنری چون اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور)، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدرضا عارف، کمال خرازی، احمد مسجد جامعی، علی مرادخانی(معاون امور هنری وزیر ارشاد)، پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد)،علی ترابی(رئیس انجمن موسیقی ایران)، طه هاشمی، شهرام ناظری، فرهاد فخرالدینی، مصطفی کمال پورتراب، هوشنگ و اردشیر کامکار، فریدون شهبازیان، داوود گنجه ای، حمیدرضا نوربخش، میلاد کیایی و بسیاری از علاقمندان ارکستر سمفونیک تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم آغاز به کار ارکستر سمفونیک تهران فیلمی به نمایش در آمد که طی آن حسن روحانی حدود یکسال قبل در تالار وحدت و در جمع اهالی موسیقی عنوان کرده بود«من از اینکه ارکستر سمفونیک تهران و ملی تعطیل شده بسیار متاسفم و حتما این دولت در همین ماه های آینده اینها را احیا خواهد کرد.»

در بخش دیگری از این فیلم سخنرانی جنتی به نمایش در آمد که طی آن گفته بود«رئیس جمهور محترم در همین سالن گفتند که ارکسترها را احیا خواهیم کرد. تلاش معاونت هنری بر این بوده که برای این ارکسترها رهبری بیابند که مورد قبول و تایید اهالی موسیقی باشد و تا پایان امسال این اتفاق خواهد افتاد.»

در ادامه این فیلم، پیام اسحاق جهانگیری پخش شد که گفت«خوشحالم که در این روزهای آخر سال، شاهد راه اندازی ارکستر سمفونیک تهران هستیم. مطمئن هستم ارکستر سمفونیک تهران با حمایت ارشاد به خوبی فعالیت خواهد کرد و اگر نیاز به حمایت باشد از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.»

همچنین بخش هایی از مراحل آماده سازی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری و جملات کوتاهی از پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی) و بهرام جمالی(مدیر عامل بنیاد رودکی) در این فیلم گنجانده شده بود.

پایان بخش این فیلم به سخنان علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت که ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی ارکستر سمفونیک تهران خبر خوشی داد و گفت«امیدوارم ارکستر سمفونیک تهران یکی از پایدارترین دوره های خودش را آغاز کند. ان شاء الله اردیبهشت ماه سال آینده نیز ارکستر ملی ایران فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد.»

در ادامه سیدعباس سجادی به عنوان مجری برنامه پشت تریبون قرار گرفت و به میهمانان حاضر در تالار وحدت خوشامد گفت.

سپس ارکستر سمفونیک تهران و علی رهبری در میان تشویق های حاضران به روی صحنه آمدند و به اجرای سمفونی 9 بتهون پرداختند. این سمفونی همان رپرتواری بود که 10 سال قبل علی رهبری در آخرین اجرایش به همراه ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت رهبری کرده بود.

علی رهبری همانند تمرین های چند روز اخیرش بدون پارتیتور به هدایت ارکستر تحت رهبری اش پرداخت که این نشان از تسلط ویژه او بر رپرتوار انتخابی این اجرا داشت.

صدا دهی ارکستر سمفونیک تهران به نسبت اجراهایی که حدود سه سال قبل و پیش از تعطیلی اش به روی صحنه برده بود از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بود؛ حضور قدرتمند زهی ها به خصوص گروه ویلن ها باعث غافلگیری مخاطبان جدی موسیقی کلاسیک بود.

هر چند این هماهنگی و کیفیت در مورد گروه بادی ها و به خصوص گروه کر نیاز به تمرینات بیشتری داشت اما در مجموع کلیت اجرای سمفونی 9 بتهون توسط یک ارکستر ایرانی طی زمانی کمتر از یک هفته، قابل قبول بود و نشان از توانمندی کم نظیر علی رهبری و استعداد و همت نوازندگان ارکستر داشت.

پس از اتمام اجرای سمفونی 9 بتهون، علی رهبری یکبار دیگر در میان تشویق های حاضران به روی سن باز گشت و گفت: وقتی 30 سالم بود به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک برلین به روی سن رفتم و آن شب فکر می کردم این بهترین لحظه عمرم محسوب می شود؛ من در این 48 سال رهبری ام لحظات بسیار خوشی را تجربه کرده ام اما به جرات می گویم امشب قشنگترین شب کاری من محسوب می شود.

علی رهبری ادامه داد: من 6 سال قبل از انقلاب زمانی از ایران رفتم که با پدربزرگ های این بچه ها کار می کردم و امشب خوشحالم که با نوه های آن نوازنده ها کار می کنم؛ این بچه ها جواهر هستند و اگر از امشب به بعد اینها را به حال خودشان رها کنید بدترین گناه را مرتکب شده اید.

وی همچنین عنوان کرد: ما این اجرای امشب را طی 5 روز آماده کرده ایم؛ زمانی که تصمیم گرفتم سمفونی 9 بتهوون را برای این اجرا در نظر بگیرم خیلی ها می گفتند نمی شود اما من اعتقاد داشتم که می شود و شد. الان هم باید بگویم که این اجرا از اجرای 10 سال قبل ارکستر سمفونیک تهران بهتر بود.

این موسیقیدان برجسته ادامه داد: امشب استادی در این سالن حضور دارد که استاد پدربزرگ های این بچه و استاد نسل امروز موسیقی کشورمان هم بوده؛ این استاد کسی نیست جز استاد مصطفی کمال پورتراب.

در ادامه حاضران در سالن به طور ایستاده مصطفی کمال پورتراب را تشویق کردند و در بخش پایانی برنامه نیز، ارکستر سمفونیک تهران بخشی از موومان سوم سمفونی بتهون را به عنوان بیز برنامه اجرا کرد.

  • تشریح برنامه های آینده ارکستر سمفونیک تهران  

 از سوی دیگر و به گزارش همشهری آنلاین علی رهبری مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران طی نشستی خبری برنامه های سال آینده این ارکستر را تشریح کرد.
این نشست خبری که  این نشست خبری صبح امروز(سه شنبه 26 ) از ساعت 10 صبح با حضور اهالی رسانه و علی رهبری در سالن رودکی برگزار شد.

علی رهبری در ابتدای این نشست ضمن ابراز رضایت از اجرای شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران گفت: بدون اغراق روزهای عالی زیادی در زندگی ام داشته ام و این را از خدا و دعای مادرم دارم؛ اما دیشب با اجرای ارکستر سمفونیک تهران که به گفته خیلی ها آماده کردنش در این مدت کوتاه شبیه معجزه بود برایم فوق العاده بود. برای خود من انعکاس خارجی فعالیت این ارکستر بیشتر از انعکاس داخلی آن اهمیت دارد چرا که بسیاری از کشورها فکر می کنند ما اتفاق مهم فرهنگی در کشورمان نداریم.

مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران در ادامه افزود: اجرای دیشب در حالی اجرا شد که بسیاری از اعضای ارکستر هیچ سابقه همراهی با ارکستر را نداشتند، برخی هایشان اصلا سمفونی 9 بتهوون را تا پیش از این اجرا نکرده بودند، ضمن اینکه زمان کمی هم برای اولین اجرا داشتیم؛ با این همه وقتی بچه ها به رهبر ارکستر اعتقاد داشته باشند با تمام وجود تلاش خودشان را انجام می دهند و شب گذشته بچه های ارکستر سمفونیک با توجه به این زمان کم خوب عمل کردند.

وی همچنین عنوان کرد: این اجرا یک کنسرت آزمایشی بود تا بیشتر اعضای ارکستر را بشناسیم؛ ما ثابت کردیم که در این مملکت در 5 روز هم می شود کارهای مهمی انجام داد؛ پس قطعا در مدت زمان 50 روز و بیشتر کارهای بیشتری نیز می توان صورت داد و امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد.

علی رهبری درباره برنامه های سال آینده ارکستر سمفونیک تهران گفت: ما برنامه ای 6 ماهه را برای بخش اول فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران در نظر گرفته ایم. اعضای ارکستر قرارداد 6 ماهه ای را با تایید مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران امضاء خواهند کرد و ما طی این مدت هر هفته یک اجرا یا دو اجرا را به روی صحنه خواهیم برد.

این موسیقیدان ادامه داد: از این رو من فعالیت های هنری دیگرم را تا 4 - 5 ماه آینده کنسل خواهم کرد. در این مدت ما برنامه های تازه و یا تکراری را هر هفته برگزار خواهیم کرد و تلاش می کنیم که شرایط بهتری ارتقاء پیدا کنیم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران افزود: من اعتقادی به این ندارم که یک رهبر ثابت به یک ارکستر بچسبد و ارکستر به نام مثلا ارکستر علی رهبری شناخته شود؛ باید این فضا به وجود بیاید که بهترین رهبرهای دنیا را برای ارتقاء سطح ارکستر سمفونیک تهران به ایران بیاوریم.

وی گفت: ما رهبران ایرانی خوبی داریم که در خارج هم بوده اند. منتهی برخی ها فکر می کنند اگر از رهبران دیگر استفاده کنیم جایگاه آنها به خطر می افتد این نوع نگاه در عرصه هنر اصلا مرسوم نیست و باید اصلاح شود. از قدیم گفته اند ارکستر ضعیف باید با رهبر قوی کار کند ولی ارکستر قوی برایش فرقی نمی کند با چه رهبری کار کند. ما حتی در برنامه هایمان اجرای آثاری از آهنگسازان ایرانی را نیز در نظر خواهیم گرفت.

علی رهبری همچنین در مورد قرار داد 6 ماهه اعضای ارکستر گفت: این قرار داد 6 ماهه به ما کمک می کند تا بتوانیم افراد جدیدی را که توانایی های خوبی دارند و از شکل گیری ارکستر خبر نداشته اند را به این مجموعه اضافه کنیم. برای مثال ما در ساز کورانگله نوازنده ایرانی خوبی داریم که در وین مشغول به کار است و به او پیام داده ام که در ایران هم شانسی برای فعالیت دارد که شاید از شانسی که در وین برایش به وجود آمده بهتر باشد.

این موسیقیدان افزود: پس از طی شدن این 6 ماه، قراردادی یکساله برای یک فصل هنری با تایید مدیر هنری ارکستر با اعضا بسته می شود و فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران با رپرتوارهایی که سطح ارکستر را بیشتر ارتقاء خواهند داد، ادامه می دهد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران همچنین عنوان کرد: من اهل تعریف از کسی نیستم اما باید بگویم اگر معاونت هنری ارشاد و وزیر و شخص رئیس جمهور نبودند من نمی توانستم این کار را انجام بدهم. با توجه به برنامه ریزیهای جدی که در حال انجام است فکر می کنم این جدیت در حد حرف نیست و امیدوارم که ادامه دار باشد.

وی بیان داشت: یکی از نشانه های این جدیت در مسئولان نیز آماده شدن حقوق پروژه ای است که با همکاری اعضای ارکستر سمفونیک شب گذشته در تالار وحدت به روی صحنه بردیم ؛ظاهرا این حقوق از امروز قابل پرداخت شده است.

علی رهبری در ادامه این نشست گفت: ارکستر سمفونیک تهران از روزهای طلایی اش هیچ ضبطی برای عرضه جهانی نداشته است که این اتفاق برای کشور ما خوب نیست ما می توانیم چنین ضبط هایی را در همین تالار وحدت انجام دهیم. این سالن برای من ایده آل است باور کنید من در سالنهایی بدتر از این هم ضبط داشته ام.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره برخی اصلاحاتی که می بایست در ساختار ارکستر ایجاد شود، اظهار داشت:ما قطعا باید در برخی از بخش ها تغییراتی انجام دهیم تا نتیجه خوبی بگیریم .متاسفانه ما ایرانی ها مادرانمان آنقدر ما را لوس کرده اند که تحمل هیچ گونه نقدی را نداریم و باید تلاش کنیم تا برای بهتر شدن نقدها را بشنویم. ایتالیایی ها به من لقب آقای آلمانی را داده بودند و این به دلیل جدیتی بود که در کارم داشتم و این جدیت را در این ارکستر نیز خواهم داشت.برای مثال ترافیک تهران را نمی شود کنترل کرد اما ما می توانیم خودمان را درست کنیم که سر وقت در تمرینها حاضر شویم.

کد خبر 290249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha