مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

معصومه اصغری: روزگاری نه چندان دور مردم برای خرید میوه و سبزیجات فقط میوه‌فروش محل را می‌شناختند؛ همان آقایی که معمولاً نرخ اجناسش را «یک کلام» اعلام می‌کرد.

تره بار

كيفيت ميوه‌ها هم قابل‌اعتراض نبود. يا بايد از‌‌ همان آقاي ميوه فروش مي‌خريدي يا اينكه به‌دنبال فروشنده خوش انصاف‌تري محله را گز مي‌كردي ولي حالا مراكزي به نام بازارها و ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري در تهران و چند كلانشهر ديگر به‌وجود آمده كه براي خريد مايحتاج روزانه مي‌توان رويشان حساب كرد.

در اين بازارها هيچ‌كس حق گرانفروشي ندارد. در ضمن، هيچ فروشنده‌اي هم نمي‌تواند محصول نامرغوب در سبد خريد مردم قرار دهد.اگر تا به حال سراغ بازارهاي ميوه و تره‌بار شهرداري نرفته‌ايد، كلي ضرر كرده‌ايد. البته از هركجا جلوي اين ضرر را بگيريد منفعت است، مخصوصا اين روزهاي نزديك به سال نو كه احتمالا شما هم نياز به ميوه و ديگر مايحتاج روزانه داريد. فقط قبل از رفتن به اين مراكز خريد، توصيه‌هاي ما را بخوانيد .

1-يادتان باشد كه ۴ نوع ميوه در بازارهاي ميوه و تره‌بار شهرداري تهران وجود دارد؛ ميوه عادي درجه يك، ميوه عادي درجه ۲، ميوه نمونه و بسته‌بندي دستچين. مسلما قيمت اين ۴ نوع با يكديگر متفاوت است و بستگي به انتخاب شما دارد.

2-شما از قبل مي‌توانيد از قيمت محصولات در اين بازارها مطلع شويد. كافي است به نشاني اينترنتي mayadin.tehran.ir سري بزنيد و به بخش نرخ‌نامه نگاهي بيندازيد. اين بخش هر هفته چندبار به روز مي‌شود.

3-قانون براي همه يكسان است. در بازارهاي ميوه و تره‌بار هيچ‌كس اجازه جدا كردن ميوه‌ها را ندارد و اين يك قانون است. لطفا سر به سر فروشندگان نگذاريد و روي اعصابشان پياده‌روي نكنيد؛ در بازار، ميوه‌ها درهم فروخته مي‌شوند. بالاخره ممكن است چند ميوه خراب هم قسمت‌تان شود.

4-كمي‌سحرخيز باشيد و براي خريد، صبح به بازار برويد. بار ميوه و تره‌بار تازه، در ساعت‌هاي اوليه روز به ميدان‌ها و بازارها مي‌رسد. عصر‌ها و دم غروب، بد‌ترين زمان براي رفتن به اين بازارهاست.

5-اگر حوصله خريد نداريد، بي‌خيال رفتن به بازارهاي ميوه و تره‌بار شويد. در اين بازار‌هاپيدا كردن محصول‌هاي درست و حسابي نياز به كمي‌گشت زدن و سبك سنگين كردن محصول‌ غرفه‌ها دارد كه اين كار هم كمي‌حوصله مي‌خواهد.

6-هر وقت دلتان خواست هم به بازار نرويد! ساعت كار اين مراكز خريد صبح‌ها از ۸ تا ۱۳ است و بعدازظهر‌ها از ۱۴:۳۰ تا ۱۹، درهاي بازار به رويتان باز خواهد بود. جمعه‌ها هم فقط همان ۸ تا ۱۳، ميادين فعال خواهند بود. اين هفته آخر سال هم بازار تا ساعت ۲۱ باز است.

7-فقط منتظر نظارت بازرسان نباشـــيد، خودتان هم آستين‌ها را بالا بزنيد. شما مي‌توانيد با مشاهده محصول‌هاي خراب يا آلوده و لك‌دار، موضوع را به مسئولان بازار اطلاع دهيد تا به‌طور جدي با اين مسئله برخورد شود. حواستان به تخلف‌هاي احتمالي ديگر هم باشد.

8-اين فيش‌هايي كه بعد از خريد از بازار‌ها به دست‌تان مي‌دهند، فقط براي كلاس كار نيست! قرار است اگر پس از خريد از بازار‌ها، مشكلي در محصول‌ها پيدا كرديد از طريق همين فيش‌ها، خريدتان را پيگيري كنيد. پس لطفا اين فيش‌ها را سالم نگه داريد و دور نريزيد.

9-بعضي از مسافربران شخصي كنار بازارهاي ميادين ميوه و تره‌بار با پنبه سر مي‌برند، پس بهتر است اگر وسيله نقليه شخصي نداريد از تاكسي‌سرويس‌هايي كه در خود مراكز هستند استفاده كنيد. در ‌‌نهايت هم سراغ تاكسي‌ها برويد. حتما سبد خريد هم همراه خودتان ببريد.

10-اگر فكر مي‌كنيد كه ترتيب اقلام فهرست خريدتان اهميت ندارد، سخت در اشتباهيد. خريد محصول‌ها و ميوه‌هايي كه امكان آسيب‌پذيري بيشتري دارند را بايد براي آخر خريد بگذاريد. پس يادتان باشد كه شانه‌هاي تخم مرغ و ميوه‌هايي مثل موز و انگور را در آخر كار خريداري كنيد.

11-بهتر است براي شروع خريد به غرفه‌هايي مراجعه كنيد كه خريد كمتري از آنها داريد. اين باعث مي‌شود از‌‌ همان اول كار، ۳۰ كيلو به بار توي دست‌تان اضافه نشود تا مجبور باشيد هر جا مي‌رويد آن را با خودتان يدك بكشيد. اين اشتباه باعث مي‌شود كه خيلي زود از خريد خسته شويد.

12-اين يك تخلف مرسوم در بازارهاست كه بيشتر از اندازه درخواست‌تان، ميوه به شما بفروشند. اصلا خجالت نكشيد و از غرفه‌دار بخواهيد كه به‌‌ همان اندازه مورد نيازتان به شما ميوه بدهد؛ البته سر ۱۰۰ گرم بيشتر هم داد و بيداد راه نيندازيد.

13-اگر خداي ناكرده به ترازوي يكي از غرفه‌دارها مشكوك هستيد يا فكر مي‌كنيد كه ترازويش خراب است، مي‌توانيد روي ترازوي ميزان كه در هر بازار ميوه و تره‌بار وجود دارد حساب كنيد. اين ترازو را مخصوص مشتريان گذاشته‌اند و به‌راحتي مي‌توانيد آن را پيدا كنيد.

14-به دقيق بودن نرخ‌ها و سالم بودن محصولات مي‌توانيد اعتماد كنيد. يكي از دلايل مراجعه و خريد مردم از ميادين و مراكز ميوه و تره‌بار اعتمادي است كه به اين بازار‌ها دارند چون همه‌‌چيز در آنجا كنترل مي‌شود؛ از كيفيت و مرغوب بودن ميوه‌ها و سبزيجات گرفته تا نرخ‌شان و حتي رفتار غرفه‌دارانشان.

15-باز هم يك نكته مهم در مورد ترازوها كه باعث اعتماد بيشتر شما مي‌شود؛ مسئولان بازارهاي ميوه و تره‌بار ترجيح مي‌دهند براي تكميل نظارتشان از تكنولوژي رايانه‌اي هم استفاده كنند. تمامي ترازوهاي هوشمند غرفه‌هاي مختلف در دفتر مديريت كنترل مي‌شوند.

16-در مركز ميوه‌وتره‌بار به اندازه كافي زباله توليد مي‌شود. توجه داشته باشيد كه آنجا هم جزو شهر شما و شهر شما هم مثل هميشه خانه شماست. اصولا جايي كه با مواد خوراكي سر و كار دارد بايد بيشتر از بقيه جا‌ها تميز باشد. لطفا كوتاهي نكنيد و آنجا را هم مثل خانه دسته گل خودتان بدانيد.

17-اگر فكر مي‌كنيد كه بازارهاي ميوه و تره‌بار، فقط مخصوص ميوه‌وسبزي و محصولات كشاورزي است اشتباه مي‌كنيد. در اين بازارها تقريبا مي‌توانيد تمام مايحتاج روزانه خانه را از مواد پروتئيني گرفته تا حبوبات و محصولات ديگر مثل خشكبار و شكلات و... تهيه كنيد.

18-روز اول و دوم فروردين، تمام ميادين و بازارها تعطيل هستند. روز سوم و چهارم هم بازارهاي كوچك‌تر تعطيل و فقط ۱۵ ميدان از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ فعاليت دارند. نشاني اين ۱۵ ميدان را از روي همان سايت ميادين پيدا كنيد. از پنجم تا دوازدهم هم همه بازارها به‌صورت نيمروز باز خواهند بود.

19-يك نكته محيط‌زيستي بسيار مهم در خريد از بازارهاي ميوه و تره‌بار شهرداري اين است كه تا جايي كه مي‌توانيد از كيسه‌هاي پلاستيكي كمتري استفاده كنيد. اگر مي‌توانيد با خودتان كيسه‌هاي پارچه‌اي ببريد و خريدتان را داخل آنها قرار دهيد. البته در بعضي بازارها، نايلكس‌هاي تجزيه‌پذير هم پيدا مي‌شود.

20-به هيچ عنوان سبزيجات منجمد، گوشت، مرغ يا هر محصول ديگري را كه بسته‌بندي‌اش پاره شده، خريداري نكنيد. خامه، كره و پنير يا هر خوراكي ديگري كه پوشش آلومينيومي معيوب يا سوراخ دارد، نبايد در سبد خريدتان جايي داشته باشد. حتما به تاريخ توليد و انقضاي محصولات توجه كنيد.

کد خبر 290116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha