مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

مسافر از ته اتوبوس فریاد می‌زند و راننده هم شروع می‌کند به جواب دادن، اما نه جواب دادن معمولی بلکه لحن تند مسافر و بعد راننده موجب بروز درگیری در اتوبوس می‌شود تا دیگر مسافران پادرمیانی کنند.

شرکت واحد

حتما شما هم شاهد چنين صحنه‌هايي در برخي از اتوبوس‌هاي شركت واحد بوده‌ايد. حادثه دلخراش واژگوني اتوبوس شركت واحد كه ارديبهشت‌ماه گذشته در مسير خروجي بزرگراه آزادگان به سمت حكيم اتفاق افتاد هم به‌عنوان يكي از نادرترين و دردناك‌ترين حوادث در تاريخ فعاليت شركت واحد ثبت شد. در آن حادثه نيز برخي مسافران اعلام كردند كه گويا راننده در حال صحبت كردن با تلفن همراه بوده است.

سال‌هاست كه كشورهاي اروپايي به اهميت آموزش‌هاي اجباري ضمن خدمت در حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه رانندگان اتوبوس‌هاي درون‌شهري به‌منظور كاهش انواع سوانح پي برده‌اند. در كلانشهر تهران نيز شهرداري از سال 90با كمك دانشگاه خواجه‌نصير طوسي اقدام به برگزاري دوره‌هاي آموزشي ضمن‌خدمت براي رانندگان شركت واحد كرد كه البته در منطقه غرب آسيا بي‌سابقه بود.

برگزاري چنين دوره‌هايي با درنظر گرفتن تردد حدود 7هزار اتوبوس شركت واحد و جابه‌جايي بيش از 5ميليون مسافر در خيابان‌هاي شلوغ و پرتردد كلانشهر تهران از آنجا اهميت پيدا مي‌كند كه فشارهاي مضاعف ديگري نيز از ناحيه آلودگي هوا و آلودگي‌هاي صوتي به رانندگان وارد مي‌شود كه اين همه مي‌تواند نقش مؤثري در افزايش سوانح و حتي برخوردهاي لفظي ميان رانند‌گان با سايرين داشته باشد.

پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در توضيح نحوه آموزش‌هاي ضمن خدمت رانندگان به همشهري گفت: آموزش صحيح رانندگي به رانندگان اتوبوس با استفاده از دستگاه‌هاي شبيه‌ساز به‌صورت تئوري و عملي در 4سطح به اجرا در مي‌آيد. در مرحله اول كنترل وسيله نقليه، مرحله دوم كنترل وسيله نقليه در حوزه ترافيك، مرحله سوم آموزش شيوه رانندگي به‌منظور كاهش آلاينده‌ها و آسايش مسافر و در مرحله چهارم شيوه زندگي، مديريت استرس، مديريت خشم، آرامش روحي و ارتباط مؤثر با مسافران تدريس مي‌شود.

  • روند كاهشي تصادف‌ها و خسارت‌ها

روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني هم درباره تأثير اينگونه آموزش‌ها تحقيقاتي به عمل آورده كه نشان از كاهش تعداد تصادفات خسارتي، جرحي و تصادفات فوتي بين سال‌هاي 90، 91، 92و 9‌ماه اول سال93دارد. براين اساس در سال 90حدود 18مورد تصادف منجر به فوت رخ داده بود كه به‌ترتيب تحت‌تأثير آموزش اين ميزان در سال 91با 11درصد كاهش به 17مورد و با 27درصد كاهش در سال 92به 14مورد و دريك كاهش چشمگير در9 ماه نخست امسال به 7مورد كاهش يافت.

همچنين از 255مورد تصادف جرحي در سال 90تحت‌تأثير آموزش‌هاي ضمن خدمت 9درصد كاهش در سال 91رخ داد. اين ميزان در سال 92با 38درصد كاهش به 144مورد و در 9ماه امسال نيز به 64مورد رسيد. علاوه براين تأثير آموزش بر كاهش تصادفات خسارتي نشان مي‌دهد كه 3هزار و 247مورد تصادف خسارتي در سال 90 به 27هزار و 40مورد درسال 91 كاهش يافت. در سال 92نيز با ادامه اين روند كاهش 27درصدي در تصادفات خسارتي رخ داد و تعداد اين نوع تصادفات به 19هزار و 84مورد رسيد و در 9ماه امسال نيز به 9هزار و 339مورد كاهش يافت.

  • ما چه كار كنيم؟

به‌نظر مي‌رسد براي دستيابي به شهري آرام به‌دور از رفتارهاي ناهنجار و حادثه خيز بايد شهروندان نيز به مهارت‌هاي زندگي در كلانشهري چون تهران دست يابند. بسياري از حوادث و ناهنجاري‌هاي اجتماعي به رعايت آداب شهروندي و رفتارهاي ما در قبال سايرين و رويكرد فرهنگي ما در نگهداري از شهرمان مربوط مي‌شود و مي‌تواند بازتاب خصوصيات دروني و معرفي شخصيت هركدام از ما مقابل چشمان هوشيار ديگران باشد. اصلاح كجي‌ها و ناهنجاري‌ها در اين بخش نيز مي‌تواند تأثير چشمگيري در كاهش برخوردها، تنش‌هاي اجتماعي، آرام‌سازي‌ تعاملات انساني و متعاقب آن كاهش حوادث داشته باشد.

کد خبر 290064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha