همشهری آنلاین: تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، هورمون‌های جنسی تستوسترون و استروژن، مولفه‌های خطر بیماری قلبی‌-عروقی را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که خطر ابتلای مردان به این بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، مردان نسبت به زنان غیریائسه، دارای سطوح بالاتر تستوسترون و سطوح پایین‌تر استروژن هستند.

پزشکان معتقدند، تستوسترون ممکن است بیماری قلبی را بهبود بخشد و استروژن از بدن در مقابل آن محافظت کند. در این تحقیق که بر روی 400 مرد سالم بین 20 تا 50 سال انجام شد، مشخص شد که سطوح بالاتر تستوسترون منجر به سطوح بالاتر کلسترول HDL یا کلسترول خوب می‌شود، اما استروژن هیچ اثری بر روی کلسترول HDL ندارد؛ برعکس، سطوح پایین استروژن منجر به بروز سطوح بالاتر گلوکز خون شده و مقاومت به انسولین و چربی را بدتر می‌کند که این موضوع، مولفه خطر برای بیماری قلبی است. این مشاهدات می‌تواند توضیح دهد که چرا مردان بیش از زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی‌- عروقی قرار دارند.

تیم تحقیقاتی قادر به تعیین این موضوع شدند که آیا استروژن یا تستوسترون مولفه‌های خطر قلبی‌- عروقی مختلف را تعیین می‌کنند یا خیر.

دانشمندان این کار را با مقایسه‌ دو گروه از مردان انجام دادند که سطوح هورمون‌های آنها به دلیل مصرف دارو، به طور موقت تغییر کرده بود. در این مطالعه، تمامی مردان داروی goserelin یا (Zoladex, AstraZeneca) را برای سرکوب تولید تستوسترون و استروژن دریافت کردند.

سپس 198 مرد حاضر در گروه اول روزانه و طی چهار ماه، این درمان را با ژل دارونما یا یکی از دوزهای ژل تستوسترون (Zoladex, AstraZeneca) دریافت کردند. در این درمان، سطوح تستوسترون مردان از خیلی پایین به بالاتر از حد نرمال تغییر کرد. گروه دیگر متشکل از 202 مرد، همان درمان گروه یک را دریافت کردند و افزون بر آن، anastrozole را برای ممانعت از تبدیل تستوسترون به استروژن دریافت کردند.

مردان به طور معمول، مقداری تستوسترون را به استروژن تبدیل می‌کنند. مسدودکردن این فرآیند، منجر به سطوح بسیار پایین استروژن در گروه دوم شد. وزن شرکت‌کنندگان حاضر در این پژوهش اندازه‌گیری شد و آن‌ها آزمایشات خون را برای نشانگرهای بیماری قلبی و دیابت از سر گذراندند. در شروع و پایان این مطالعه، از آن‌ها برای اندازه‌گیری چربی عضله سی‌تی‌اسکن گرفته شد.

محققان دریافتند که نه تستوسترون و نه استروژن، تغییراتی را در LDL یا کلسترول بد، فشار خون و وزن بدن ایجاد نکردند. در واقع، سطوح بالاتر تستوسترون و سطوح پایین‌تر استروژن در مردان، مولفه‌های خطر قلبی‌- عروقی را بدتر می‌کنند و این موضوع می‌تواند در توضیح‌دادن تفاوت‌های جنسیتی در بروز بیماری‌ قلبی کمک کند

کد خبر 289746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha