همشهری آنلاین: یک تغییر کمتر موردتوجه قرار گرفته در شیوه انتخاب نتایج جستجوها بوسیله گوگل این امکان را ایجاد کرده که هنگامی که کاربران در حال جستجوی اطلاعات درباره شرکت‌های تجاری با بیانیه‌های خبری این شرکت‌ها در راس فهرست پیوندهای خبری نشان‌داده شده مواجه شوند.

به گزارش رویترز تحلیل‌گران می‌گویند این اقدام ممکن است به زیان ترافیک وب ناشران اخبار تمام شود و کاربران را در معرض خطر گمراه شدن قرار دهد.

سخنگوی گوگل در این باره گفت این شرکت بزرگ جستجوی اینترنتی در ماه سپتامبر شمار منابعی را گسترده‌تر کرده است که از آنها مدخل‌‌هایی را برای ظاهر شدن در بخش «در اخبار» (in the news) صفحه نتایج جستجو بیرون می‌کشد.

پیش از این، فقط پیوندها به سوی گزارش‌های سایت‌های خبری تاییدشده مانند سایت‌های روزنامه‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی در این بخش از صفحه اصلی جستجو به نمایش در می‌آمد.

سخنگوی گوگل گفت: «هدف جستجو این است که کاربران پاسخ درست را در هر زمان و به سریع‌ترین وجه ممکن دریافت کنند... این امر ممکن است به معنای بازگردانده شدن مقاله‌ای از یک ناشر معتبر یا از یک ناشر کوچکتر مناسب یا گاهی هم بیانیه خبری یک شرکت باشد.»

او افزود که گوگل که تغییر ماه سپتامبر را اعلام نکره بود، و برای شامل کردن بیانیه‌های خبری در این فهرست‌ها پولی دریافت نمی‌کند.

نمونه‌های اخیر از شرکت‌هایی که اعلامیه‌های‌شان در صدر بخش «در اخبار» قرار گرفته‌اند، شامل شرکت فرانسوی-آلمانی سازنده سیم‌ کارت ژمالتو (Gemalto) می‌شود.

ژمالتو ماه گذشته گزارش‌هایی را تایید کرد که بر مبنای آنها این شرکت قربانی هک شدن بوسیله جاسوسان آمریکایی و بریتانیایی بوده است. این گزارش توجه گسترده رسانه‌ها را به خود جلب کرد، اما هنگامی که کاربران بر روی گوگل کلمه Gemalto را جستجو می‌کردند، نخستین مدخل در فهرست «در اخبار» بیانیه خبری شرکت ژمالتو بود که تاثیر این هک شدن را کم‌اهمیت جلوه داده بود.

در اوائل همین هفته، در روزی که اپل عرضه ساعت مچی جدیدش را آغاز کرد، پیوند یک سایت تبلیغاتی برای این محصول در صدر انتخاب‌های بخش «در اخبار» قرار گرفت.

ژمالتو و اپل از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

جاش شوارتز، دانشمند ارشد داده‌ها در شرکت ChartBeat که ترافیک وب مربوط به ناشران اخبار و دیگران را ردگیری می‌گند، گفت احتمال دارد که این شرکت‌ها از تکنیک‌های مطلوب‌سازی برای موتور جستجو استفاده کنند تا رده‌های خود را در فهرست‌ کردن‌های اخبار بالا ببرند.

او گقت این سیستم جدید ممکن است باعث سردرگمی خوانندگان شود، آنها را به سوی مطالب روابط عمومی هدایت کند و از گزارش‌های خبری دور سازد.

همچنین این تغییر ممکن است به زیان سازمان‌های خبری تمام شود که بر گوگل و سایر موتورهای جستجو برای هدایت خوانندگان به سوی وب‌سایت‌های‌شان تکیه دارند.

شوارتز گفت: « بخش «در اخبار» بالقوه در تغییر جهت ترافیک بسیار نیرومند است. تغییر در این بخش ممکن است ترافیک سایت‌های خبری را تحت تاثیر قرار دهد.»

کد خبر 289709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha