همشهری آنلاین: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در همایش «مسائل مطبوعات کودک و نوجوان»، آینده این اقدام را روشن دانست و همچنین توجه به نشریات کودک و نوجوان و مقوله مطبوعات این حوزه را از اولویت‌های سیاست‌گذاری وزارت ارشاد تلقی کرد.

entezami

به گزارش ايسنا؛ دکتر حسین انتظامی که صبح امروز - چهارشنبه - در مراسم همایش مسائل مطبوعات کودک و نوجوان در کنار روزنامه‌نگاران، نویسندگان و اساتید دانشگاه حاضر شده بود، درباره اهمیت دادن به نشریات کودک و نوجوان، نقش و تأثیرات نشریات کودک و نوجوان و همچنین توجه مسوولان به این حوزه صحبت کرد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه توجه به نشریات کودک و نوجوان در سیاست‌گذاری‌های وزارت ارشاد یک اولویت است، در عین حال گفت: بعضا پیش می‌آید که حرف‌ها در این زمینه در سطح شعار مطرح می‌شود، در حالی که مهم این است که باید به آن‌ها توجه کرد؛ بنابراین ان‌شاءالله این حوزه تداوم و گسترش بیشتری پیدا کند.

او ابراز امیدواری کرد، تشکلی که با عنوان نشریات کودک و نوجوان با تلاش همکاران طی این سال‌ها شکل گرفته است، به آفتی که معمولا کارهای تشکلی با آن مواجه می‌شوند، روبه‌رو نشود.

وی سپس درباره‌ی نهادسازی در تشکل‌ها خاطرنشان کرد: ما گمان می‌کنیم نهادسازی در همه امور این است که چهار نفر دور هم جمع شوند، مجوزی بگیرند، همایش و انتخاباتی برگزار کنند و در نهایت یک رییس انتخاب کنند و خداحافظی کنند. خوشبختانه به این تشکلی که در حوزه مطبوعات کودک و نوجوان شکل گرفته است، با توجه به آسیب‌شناسی که انجام گرفته، شخصا امید دارم؛ چرا که جلسات خوبی داشتیم. اول از همه نگاه سیاسی را کنار گذاشتم؛ چرا که معتقدم در کار صنفی توجه به سیاست یک آسیب است. این در حالی است که سیاست موضوع بسیار خوبی است اما در جای خودش و با لباس و آداب خودش. بنابراین نمی‌شود با لباس سیاست کار رسانه‌ای و صنفی انجام داد؛ به عنوان مثال یک پزشک خوب می‌تواند قواعد فوتبال را هم به خوبی دنبال کند اما در زمان خودش و با لباس مناسب خودش. متأسفانه اشکال ما این است که همزمان دو هویت را در اختیار داریم اما حواسمان به هیچ کدام نیست.

او توضیح داد: منظور از نهادسازی آنچه ما گمان می‌کنیم، نیست؛ چرا که نهادسازی به درون ما برمی‌گردد که ما قبول کنیم یک کار جمعی چه لوازمی نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، انتظامی در ادامه صحبت‌هایش به مقوله‌ی دموکراسی در انجام کارهای جمعی اشاره کرد و گفت: روح دموکراسی آیین پایین آمدن است نه بالا رفتن؛ به عنوان مثال در برخی کشورهایی که دموکراسی حاکم شده است، با اقبال عمومی بالا رفته‌اند اما بعضا می‌بینیم افرادی هم هستند که در بحث دموکراسی به اختیار خودشان بالا می‌روند. نهادسازی این است که اگر کسی بالا رفت مکانیزم به گونه‌ای طراحی شود که ما ببینیم چطور می‌شود سر پایین بیاید. همچنین یکی دیگر از مشکلات ما در تشکل‌های مختلف این است که به نهادسازی به طور جدی نگاه نکرده‌ایم. به عنوان مثال افرادی که مسوولیت دارند باید متوجه باشند که مرتبا پاسخگو باشند. رسانه کار ویژه‌ای به نام نظارت دارد که از زاویه حقوق شهروندی باید به حاکمیت نظارت کند که البته این قانون درست است اما خود رسانه‌ هم به دلیل اینکه داخل سیستم است باید پاسخگو باشد. بنابراین تشکل‌ها باید مرتبا پاسخگو باشند. مشکل ما این است که چارچوب‌هایمان شفاف نیست و به یکسری کلیات بسنده می‌کنیم و در تشکل‌هایمان حرف‌های کلی می‌زنیم در حالی که اگر مقدمات درست طی شود و فقط به انتخابات برگزار کردن و دو نفر رأی آوردن و مجوز گرفتن بسنده نکنیم، قطعا مسیر خوبی را طی خواهیم کرد.

او در بخشی دیگر از سخنانش نسبت به ادامه همایش «مسائل مطبوعات کودک و نوجوان» اظهار امیدواری کرد.

دکتر انتظامی همچنین در بخشی دیگر به وظیفه دولت در قبال تشکل‌هایی که شکل می‌گیرد اشاره کرد و یادآور شد: معمولا دولت‌ها تمایل دارند خودشان مهره‌چینی کنند، در حالی که یکی از موازین تشکل‌ها این است که اگر دولتی شعار می‌دهد، در عمل هم به نفع صنوف عقب‌نشینی کند. به نظرم بخش‌های خصوصی باید رشد زیادی بکنند نه اینکه بخش‌های دولتی با امکاناتی که دارند عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کنند؛ به عنوان مثال در بخش عقب‌نشینی به نفع صنوف جا دارد تأکید کنم اگر به عنوان مثال می‌خواهند جشنواره‌ای برگزار کنند نگویند خودم عقل کل هستم و بهتر از همه می‌فهمم و بعد هم اسمش را کار حاکمیتی بگذارند، در حالی که اتفاقا این کار حاکمیتی نیست بلکه باید بیایند و به عنوان مثال بگویند من این جشنواره را می‌خواهم برگزار کنم با چارچوب‌های مورد نظر و در بخشی نظارت خواهم کرد و در بقیه صنوف ورود پیدا نمی‌کنم.

انتظامی سپس تصریح کرد: هر کس به شرطی که مشروعیت صنوف را داشته باشد می‌تواند وارد چارچوب‌ها شود و هر کس که برای خودش یک اسمی گذاشته و یک انجمنی تشکیل داده، اسمش نمی‌شود صنفی. باز هم تأکید می‌کنم در امر تشکل‌ها با رعایت چارچوب‌های حاکمیتی می‌شود با صنوف کار کرد.

کد خبر 289684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha