سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

فدراسیون فوتبال ایران یک‌بار دیگر در راه رسیدن به میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ناکام ماند.

فوتبال-امارات

در چهاردهمين نشست كميته اجرايي كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) كه ديروز به رياست شيخ سلمان بن ابراهيم آل خليفه، رئيس AFC در منامه بحرين برگزار شد، ميزباني جام ملت‌هاي 2019آسيا به كشور امارات رسيد. رقابت نهايي براي كسب ميزباني اين تورنمنت فوتبالي بين 2 كشور ايران و امارات بود كه در نهايت به تشخيص كارشناسان AFC، كشور امارات شرايط بهتري براي ميزباني اين مسابقات داشت. در ابتدا 11كشور آمادگي خود را براي برگزاري اين مسابقات اعلام كرده بودند ولي نام 3كشور لبنان، مالزي و ميانمار در همان ابتدا از اين فهرست خارج شد. در ادامه هم كشورهاي چين، عربستان، عمان، بحرين، كويت و تايلند از جمع كشورهاي خواهان امتياز ميزباني جام ملت‌هاي 2019آسيا انصراف دادند تا رقابت نهايي براي كسب امتياز برگزاري اين رقابت‌ها بين 2 كشور ايران و امارات باشد. كميته اجرايي AFC نهادي است كه با رأي‌گيري در بين اعضاي خود، ميزبان دوره بعدي جام ملت‌ها را تعيين مي‌كند. اعضاي اين كميته ٢١ نفرند كه ٦ نفرشان از كشورهاي عربي هستند.از چند هفته پيش قابل پيش‌بيني بود كه اين ميزباني به ايران نرسد در ضمن مشكلاتي هم وجود داشت كه در نهايت ايران را براي گرفتن ميزباني اين مسابقات ناكام گذاشت.اين در حالي است كه آخرين ميزباني ايران در اين مسابقات به سال 1976برمي‌گردد.

  • چرا ايران ميزبان نشد

علي كفاشيان چند روز پيش در مصاحبه‌اي به برخي جزئيات در مورد جلسه‌اش با شيخ سلمان رئيس AFC اشاره كرد و گفت: براي كنفدراسيون فوتبال آسيا، بحث بازاريابي و حق پخش تلويزيوني مسابقات حائزاهميت است و اين دو مورد نقش مهمي در ميزباني ايران خواهد داشت.در ضمن شيخ سلمان هم در جريان مشكلات حق پخش در ايران و رعايت نشدن اين قانون قرار داشت.در مورد بحث بازاريابي و اسپانسرها نيز، طبيعي بود كه اطميناني در مورد رعايت اين مسائل وجود نداشت و در نهايت AFC هم رأي به ميزباني امارات داد. ايران براي گرفتن ميزباني اين مسابقات مشكلاتي را هم در مورد مسائل سخت‌افزاري، امكانات حمل‌ونقل، حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها و... داشت كه در نهايت نتوانست ميزباني اين بازي‌ها را به‌دست آورد. كشور امارات براي ميزباني جام‌ملت‌هاي آسيا شهرهاي ابوظبي، دوبي و العين را معرفي كرده كه در هركدام از اين شهرها 2 ورزشگاه با قابليت‌هاي مختلف و مجهز به امكانات استاندارد بين‌المللي وجود دارد. اماراتي‌ها مانند ايران مشكل دسترسي به ورزشگاه‌ها را ندارند چون عمده اين استاديوم‌ها در داخل شهر طراحي و ساخته شده است.براي AFC اين مهم است كه كشورهاي ديگر جز ميزبان هم داراي طرفدار در ورزشگاه‌هاي برگزار‌كننده جام ملت‌ها باشند.

امارات كشور مهاجر‌پذيري است كه از كشورهاي مختلف آسيا و حتي جهان در اين كشور زندگي مي‌كنند. مهاجراني از كشورهاي ايران، لبنان، اردن، سوريه، عراق، چين، ژاپن، كره، هند، اندونزي، مالزي، تايلند و... هم در امارات هستند كه درصورت حضور تيم‌ملي كشورشان در جام ملت‌ها، مي‌توانند ورزشگاه‌ها را پر كنند؛ اتفاقي كه بعيد به‌نظر مي‌رسيد در تهران، تبريز، شيراز، كرمان و... رخ دهد.

کد خبر 289529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha