همشهری آنلاین: روانشناسان با انجام آزمایش‌هایی دریافتند بسیاری از کاربران اسمارت‌فون‌ها، گوشی‌های پیشرفته خود را بخشی افزوده شده به ذهن و عقل خود می‌دانند.

اسمارت‌فون

براساس گزارش تلگراف، دانشمندان مي‌گويند انسان‌ها براي فكركردن درباره حل مشكلاتشان به شدت بر اسمارت‌فون‌هاي خود اتكا دارند، رويكردي كه با افزايش تعداد كاربران اسمارت‌فون در جهان،‌ درحال رشد است. روانشناسان كانادايي با انجام آزمايش‌هايي نشان دادند بسياري از كاربران اسمارت‌فون‌ها اين دستگاه‌ها را بخشي افزوده شده به حافظه و هوش خود مي‌دانند و فكر كردن را به آنها واگذار كرده‌اند.

محققان دريافتند تجهيزات پيشرفته تكنولوژيكي افراد را تشويق به جستجو براي يافتن پاسخ‌هاي كوتاه و سريع مي‌كند و اين نوع پاسخ‌ها جايگزين تفكر پرتلاش و مبتني بر تحليل شده‌است.

در مقاله اين تحقيق نتيجه‌گيري شده‌است كه افرادي كه كمتر با فرايند تفكر مستدل درگيرند يا كمتر از آن استفاده مي‌كنند، درواقع تاوان اتكاي بيش‌از اندازه خود بر اسمارت‌فون‌هايشان را مي‌دهند. محققان با انجام سه تحقيق مختلف دريافتند افرادي كه براي حل يك مساله بيشتر به تفكر شهودي تمايل دارند تا تفكر استدلالي و تحليلي، بيشتر از ديگران به اسمارت‌فون‌هاي خود وابسته هستند. درواقع افراد در ازاي پاسخ‌هاي سريع و كوتاه از تفكر تحليلي چشم‌پوشي مي‌كنند و اين نشان از آن دارد كه انسان‌ها وظيفه تفكر را به اسمارت‌فون‌ها سپرده‌اند.

براساس آماري كه سال گذشته منتشر شد، در سال 2016 تعداد كاربران اسمارت‌فون در سرتاسر جهان به بيش از دو ميليارد نفر خواهد‌رسيد، يعني بيش از يك چهارم جمعيت جهان. انتظار مي‌رود اين تعداد تا 2018 به بيش از 2.56 ميليارد نفر برسد تا در نهايت اسمارت‌فون‌ها بر جهان ارتباطات راه‌دور سلطه كامل يابند.

بيشترين ميزان افزايش گرايش به مصرف اسمارت‌فون‌ها در چين رخ داده‌است، كشوري كه درحال حاضر بيش از 500 ميليون كاربر اسمارت‌فون دارد و قرار است تا سال 2018 تعداد آنها به 700 ميليون نفر برسد.

کد خبر 288948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha