عرق‌ریختن در سونای داغ ممکن است به شما آرامش بدهد و اکنون یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که سونا ممکن است برای سلامت قلب شما هم مفید باشد.

Finish sauna

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی که در فنلاند انجام شد نشان داد مردانی که به طور مکرر از سونا استفاده می‌کنند، با احتمال کمتری به علت بیماری قلبی می‌میرند. به گفته این پژوهشگران خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در مردانی که در طول هفته در وعده‌های بیشتری به سونا می‌رفتند، و در هر وعده زمان بیشتری را در سونا می‌گذراندند، حتی پایین‌تر بود.

دکتر پل تامپسون، مدیر پزشکی بخش بیماری‌های قلب در بیمارستان هارتفورد در هارتفورد کنتیکت در آمریکا و عضو کالج کاردیولوژی آمریکا، می‌گوید این یافته‌ها ممکن است باعث شود که متخصصان قلب که معمولا درباره قرار گرفتن بیماران قلبی در معرض گرمای موجود در سونا ابراز نگرانی می‌کنند، در عقیده خود تجدیدنظر کنند.

او گفت: «من به عنوان متخصص قلب بیمارانم را از رفتن به سونا نهی می‌کردم، چرا که نگران بودم که گرمای زیاد بر دستگاه قلبی-عروقی آنها فشار بیاورد. با توجه به این یافته‌های جدید شاید لزومی نداشته باشد که در این مورد نسبت به بیماران‌مان سختگیری کنیم.»

با وجودی که این بررسی رابطه‌ای میان استفاده از سونا و بهبود سلامت قلبی را یافته است، نمی‌تواند وجود رابطه علت و معلولی میان این دو عامل را ثابت کند.

دکتر الیوت انتمن، سخنگوی انجمن قلب آمریکا در این باره گفت: «ما به مطمئن نیستیم که استفاده از سونا به طور قطعی باعث کاهش عوارض قلبی-عروقی در افرادی می‌شود که به سونا می‌‌روند.»

آلتمن نیز که متخصص قلب در بیمارستان بریگهام وزنان و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، است توضیح داد: «ممکن است افرادی که از سونا استفاده می‌کنند، سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند. ممکن است عوامل دخیل دیگری وجود داشته باشند که این یافته‌ها را توجیه کنند.»

نتایج این بررس در شماره ۲۳ فوریه ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شد.

پژوهشگران در این تحقیق بیش از ۲۳۰۰ مرد میانسال ساکن شرق فنلاند را بررسی کردند. این مردان در سنین میان ۴۲ تا ۶۰ بودند. این پژوهشگران سلامت‌ این افراد را به طور میانگین برای دو دهه دنبال کردند.

به نظر می‌رسید که استفاده مکرر از سونا به طور یکدستی با کاهش خطر مرگ به علت مشکلات قلبی همراهی دارد:

  • خطر مرگ ناگهانی قلبی در افرادی که در هر هفته ۲ تا ۳ وعده در هفته به سونا می‌رفتند ۲۲ درصد و در افرادی که چهار تا هفت وعده در هفته به سونا می‌رفتند، ۶۳ درصد پایین‌تر بود.
  • خطر بیماری قلبی مرگبار در افرادی که دو تا سه وعده در هفته به سونا می‌رفتند، ۲۳ درصد و در کسانی که چهار تا هفت وعده در هفته به سونا می‌رفتند، ۴۸ درصد پایین‌تر بود.
  • خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی با دو تا سه وعده سونا در هفته ۲۷ درصد و با چهار تا هفت وعده سونا در هفته ۵۰ درصد کاهش می‌یافت.

به نظر می‌رسید که استفاده مکرر از سونا به همیشه با کاهش خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی همراهی دارد و استفاده مکرر از سونا حتی خطر کلی مرگ و میر این مردان به علت بیماری قلبی را پایین‌تر آورده بود. نسبت به مردانی که فقط یک بار در هفته به سونا می‌رفتند،‌ خطر مرگ در مردانی که دو تا سه بار در هفته به سونا می‌رفتند، ۲۴ درصد و در مردانی که چهار تا هفت بار در هفته به سونا می‌رفتند، ۴۰ درصد پایین‌تر بود.

زمان گذراندن در سونا هم اهمیت داشت؛ در مقایسه با مردانی که در هر وعده کمتر از ۱۱ دقیقه را در سونا می‌گذراندند، در مردانی که وعده‌های سونای‌شان ۱۱ تا ۱۹ دقیقه بود، خطر مرگ ناگهانی قلبی ۷ درصد پایین‌تر بود، و این خطر هنگامی که مدت گذراندن در سونا بیش از ۱۹ دقیقه بود، ۵۲ درصد کاهش می‌یافت.

آتمن در این باره گفت: «هر چه وعده‌های سونا و مدت زمان گذرانده شده در آن بیشتر شده بود، ظاهر احتمال خطر مرگ‌های مربوط به بیماری قلبی کمتر شده بود.»

علت تاثیر مفید سونا بر قلب روشن نیست، اما به گفته تامپسون ممکن است سونا نوعی استرس سالم بر قلب شخص وارد آورد، مشابهی همان اتفاقی که در حین ورزش کردن رخ می‌دهد.

تامپسون در این باره گفت: «این پژوهشگران در مقاله‌شان به مجموعه‌ای از بررسی‌ها اشاره کرده‌اند که نشان می‌دهد اثرات سونا تقرییا مانند ورزش است. سونا باعث می‌شود که سرعت ضربان قلب‌تان بالا برود، عضلات قلب‌تان با شدت بیشتری منقبض شوند، و درجه حرات بدن‌تان بالا برود. این تشبیه تا حدی منطقی به نظر می‌رسد.»

دکتر سوزانا استین‌باوم، متخصص پیشگیری از بیماری‌ قلبی در بیمارستان لنوکس‌هیل در نیویورک در می‌گوید که آرامیدگی عضلانی (ریللکس شدن) ناشی از سونا هم ممکن است نقشی داشته باشد.

استین‌باوم گفت: «می‌دانیم که کاهش استرس و افزایش زمان تفریح به خصوص همراه شدن با دیگر افراد، می‌تواند دستورالعمل کاملی برای کاهش بیماری قلبی-عروقی باشد. این بررسی منافع حیاتی و اساسی را که اندکی استراحت و آرمیدگی می‌تواند ایجاد کند،  به ما یادآوری می‌کند.»

اما به گفته دکتر دیوید فریدمن، رئیس بخش نارسایی قلبی در بیمارستان فرانکلین در والی استریم در نیویورک، تضمینی وجود ندارد که هر شخصی در یک اتاقک داغ قدیمی عرق می‌ریزد، به این منافع دست یابد.

SaunaFinnish

این پژوهشگران در توضیحات پس‌زمینه‌ای او خود یادآور می‌شوند که سونای سنتی فنلاندی هوایی خشک دارد و رطوبت آن بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است و درجه حرارت آن در ارتفاع چهره حمام‌کننده در بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سلسیوس حفظ می‌شود. با ریختن آب روی سنگ‌های داغ رطوبت به طور گذرا افزوده می‌شود.

فریدمن گفت: «مشکل است که نتیجه‌گیری عمومی در این باره انجام داد یا منافع مشابهی را برای سایر انواع اسپا مانند وان‌های داغ یا اتاق‌های بخار قائل شد.»

این پژوهشگران داده‌های‌شان را از لحاظ وضعیت سلامت موجود افراد و نیز آمادگی قلبی هر یک از افراد کنترل کرده بودند، اما آنتمن گفت که طراحی این بررسی به گونه‌ای است که نمی‌توان گفت که زمان گذرانده شده در سونا به طور مستقیم باعث بهبود سلامت قلبی شده است.

به گفته آنتمن، نکته مهم‌تر این است که افراد نباید تصور کنند که استفاده از سونا جایگرینی برای مصرف یک رژیم حافظ سلامت قلب، انجام مکرر ورزش، حفظ وزن سالم و توجه به میزان کلسترول و فشار خون‌شان است.

او گفت: «تصور نکنید که استفاده از سونا می‌تواند جایگزین همه کارهایی شود که برای حفاظت از خودتان باید انجام دهید. داشتن یک سبک زندگی فراگیر متوجه سلامت قلب است که اهمیت دارد.»

کد خبر 288682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha