همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ اعلام کرد که یک میلیارد جوان در معرض خطر آسیب زدن به شنوایی‌شان با شنیدن موسیقی بلند هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که حدود نیمی از افراد در سنین ۱۲ تا ۳۵ در کشورهای با درآمد متوسط و بالا به خاطر میزان‌های ناایمن صدا بر روی وسائل شخصی شنیدن موسیقی یا تلفن‌های هوشمند در معرض خطر قرار دارند.
۴۰ درصد دیگر نیز به علت میزان بالای آسیب‌زننده در کنسرت‌ها و کلوپ‌ها در معرض خطر قرار دارند.

شلی چاندها، متخصص اختلال شنوایی در سازمان جهانی بهداشت گفت: «شمار فزاینده‌ای از جوانان در معرض میزان‌های ناایمن صدا قرار می‌گیرند. جوانان باید آگاه باشد که هنگامی به این علت شنوایی خود را از دست بدهند، راهی برای بازگشت وجود ندارد.»

این آژانس بهداشتی سازمان ملل میزان صدای بالای ۸۵ دسی‌بل برای هشت ساعت و میزان صدای بالای ۱۰۰ دسی‌بل را برای ۱۵ دقیقه ناایمن می‌شمارد.

شدت سروصدای ترافیک در ساعات اوج آن ممکن است به ۸۵ دسی‌بل برسد.

ووزلا، یک شیپور پرطرفدار که که در استادیوم‌ها در طول بازی‌های جام جهانی فوتبال آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ نواخته می‌شد، شدت صدایی برابر ۱۲۰ دسی‌بل دارد و قرار گرفتن بیش از ۹ ثانبه در معرض صدای آن می‌تواند به اسیب بازگشت‌ناپذیر شنوایی منجر شود.

چاندها با اشاره به ووزلا گفت: «این وسیله‌ای است که بدون آن هم می‌توانیم به زندگی ادامه دهیم.»

سازمان جهانی بهداشت برای مقابله این خطرات پیشنهاد می‌کند که وسائل شخصی شنیدن صدا برای بیش از یک ساعت در روز استفاده نشود و میزان صدای آنها کاهش داده شود.

استفاده از گوش‌بندها در شرایط سروصدای محیطی بالا و چک‌آپ‌های مکرر نیز از دیگر توصیه‌های این سازمان است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین از دولت‌ها می‌خواهد که اعمال قوانین سخت‌تر درباره میزان سروصدا در مکان‌های عمومی نقش خود در این باره را ایفا کنند.

این سازمان تخمین می‌زند که ۳۶۰ میلیون نفر در سراسر دنیا دچار نقصان شنوایی هستند. علاوه بر علل مربوط به سروصدا و سالمندی، بیماری‌های عفونی، عوارض ژنتیکی ، عوارض هنگام تولد و استفاده از برخی از داروها نیز در ایجاد ناشنوایی موثرند.

کد خبر 288572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha