مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

عباس ثابتی راد: «من از این ارتفاعات[تهران] نگرانم. این ارتفاعات نباید تبدیل شود به خانه، آهن و سیمان. این ارتفاعات باید به شکل طبیعی ارتفاعات بماند.»

شهر  تهران

اين بخشي از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري در مورد پايتخت است كه در 23دي‌ماه سال 92در ديدار اعضاي شوراي شهر چهارم و مديران شهري با ايشان مطرح شد.مقام معظم رهبري بارها در ديدارهاي مختلف مديريت شهري تهران از لزوم جلوگيري از رشد پايتخت به‌عنوان يك سياست بنيادين ياد كرده‌اند. شايد به همين دليل بود كه بالاخره مديريت شهري در طرح جامع و تفصيلي، محدوده تهران را به مساحتي معادل 636كيلومترمربع رساند. در واقع 100كيلومتر كمتر از مساحت اوليه پايتخت. به همين دليل مهدي چمران تعيين محدوده شهر تهران در شوراي شهر را در راستاي رهنمود‌هاي مقام معظم رهبري ارزيابي مي‌كند.

رئيس شوراي شهر تهران در اين‌باره معتقد است: با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري درخصوص عدم‌گسترش شهر تهران در طرح جامع جديد شهر تهران محدوده شهر را كاهش داديم. مهدي چمران درخصوص كاهش محدوده شهري تهران افزود: در طرح جامع، محدوده شهري از حدود 700كيلومترمربع به حدود 600 كيلومترمربع كاهش پيدا كرد. وي افزود: در سال‌هاي اخير تمام تلاش‌ها چه در شورا و چه در شهرداري‌ در اين راستا بوده كه به سمت رهنمودهاي رهبري حركت شود.

فكر مي‌كنم پس ازآغاز به‌كار شوراي چهارم شهر تهران به‌عنوان پارلمان شهري و نمايندگان مستقيم مردم و در مرحله بعد شهردار به‌عنوان مدير محلي اين دو همكاري خوبي دارند و در راستاي رسيدن به ايده‌آل‌ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري، گام‌هاي بلندي برداشته‌اند. البته مشكلات فراواني پيش‌رو قرار دارد. رئيس شوراي شهر تهران در مورد محدوده حريم شهر تهران معتقد است: حريم مناطق جنوبي شهر تهران به‌دليل منطبق بودن با بزرگراه‌هاي جنوبي مشكل چنداني در مرز بندي پايتخت ندارند.

وي محدوده شمال شهر تهران را داراي بيشترين مشكل در تعيين حدود شهر دانست و افزود: در شوراي سوم حد شمالي پايتخت در مناطق يك، 2، 5و 22شهر تهران مشخص شد. بر اين اساس مبناي ارتفاع ساخت و سازها در مناطق يك و 2، 1800متر و در منطقه 5، 1600متر تعيين شد. همچنين حد شمالي منطقه 22نيز تا ارتفاع 1400متر براي ساخت‌وساز تعيين شد. اين مناطق جزو مهم‌ترين مناطق در حريم شهر تهران بودند.

  • حجت تمام شده‌است

23دي‌ماه سال 92اعضاي شوراي شهر تهران به همراه مديران شهري پايتخت به ديدار رهبر معظم انقلاب رفتند. در اين ديدار رهبر فرزانه انقلاب اسلامي بارديگر دغدغه خود را نسبت به پايتخت عنوان فرمودند. ازجمله دغدغه‌هاي مقام عظماي ولايت محدوده حريم پايتخت بود. در اين ديدار معظم له اهميت تهران را فراتر از يك كلانشهر دانستند و گفتند:

«تهران از يك طرف نماد آباداني، صلاح، سعادت و سبك زندگي در كشور است و از طرف ديگر به‌عنوان الگو و خط‌دهنده براي شهرهاي سراسر كشور، مطرح است.» ايشان متذكر شدند: «من از اين ارتفاعات نگرانم.اين ارتفاعات نبايد تبديل شود به خانه، آهن و سيمان. اين ارتفاعات بايد به شكل طبيعي ارتفاعات بماند. اينجا (اين ارتفاعات) شهر نيست. اينجا كوه است. البرز است. ما حق نداريم شهر را با تجاوز به اين بلندي‌ها، كه در واقع حريم شهري ما هستند، به هم بزنيم.»

  • بازنگري در حريم پايتخت

به گفته معاون شهرسازي وزارت مسكن و شهرسازي تقريبا 8سال پيش در اطراف تهران 32شهر وجود داشت اما ‌اكنون تعداد شهرهاي اطراف تهران در 2استان تهران و البرز به 58شهر رسيده است. آن زمان 12فرمانداري در اطراف تهران مشغول به فعاليت‌بودند كه اين تعداد در حال حاضر به 22فرمانداري رسيده است. اين ميزان توسعه در طول 8سال، باعث شده است مديريت شهري تهران نگاه ويژه‌اي به حريم پايتخت داشته باشد چرا كه با جلوگيري از رشد پايتخت و تعيين حدود مشخص براي حريم تهران، شهرهاي اطراف پايتخت روزبه‌روز گسترش مي‌يابد و اين بيم وجود دارد كه بسياري از روستاهاي اطراف پايتخت نيز به‌تدريج تغيير ماهيت داده و به شهر تبديل شوند.

آبان‌ماه سال‌جاري نيز محمدباقر قاليباف شهردار تهران از بازنگري در حريم شهر گفت و از جلسه مشترك شهرداري و دولت در اين‌باره خبر داد. هم‌اكنون «طرح برنامه راهبردي مديريت و برنامه‌ريزي حريم تهران» و تهيه «طرح‌هاي ويژه حريم» در شوراي شهر تهران آماده بررسي است و با توجه به پيشنهادهاي صورت گرفته انتظار مي‌رود در آينده نزديك تهران صاحب حريم مشخص با محدوده قانوني و قوانين مشخص شود.

کد خبر 288430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha