همشهری آنلاین: اصول راهنمای جدیدی که به وسیله آکادمی متخصصان کودکان آمریکا منتشر شده است، رویکردی عملی‌تر و بر مبنای عقل سلیم را برای کمک به بهبود رژیم غذایی و سلامت کودکان هم در مدرسه و هم خانه توصیه می‌کند.

food

این بیانیه الگوهای گسترده‌تر رژیم غذایی را تشویق می‌کند که تمرکزشان بیشتر بر غذاهایی است که کودکان - و نیز بزرگسالان- باید بخورند، تا غذاهایی که باید از خوردن آنها پرهیز شود.

تمرکز اين پزشکان روی بهتر کردن کلی رژیم غذایی است و استفاده از تنها مقدار کمی قند، چربی و نمک برای جذاب‌تر کردن غذا برای کودکان.

این بیانیه به صورت آنلاین در ژورنال Pediatrics منتشر شد.

دکتر رابرت موری، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله و استاد تغذیه دانشگاه ایالتی اوهایو: «والدین باید به دنبال هر فرصتی برای بهبودی هرچند کم و ساده در ارزش غذایی غذاها و نوشیدنی‌هایی که برای کودکانشان در مدرسه یا خارج از مدرسه فراهم می‌کنند، باشند.»

این بیانیه، برای راهنمایی والدین و همچنین متخصصان اطفال در مشاوره والدین در رابطه با رژیم غذایی سالم،‌ رویکردی پنج مرحله‌ای‌ به خورد و خوراك كودكان را پیشنهاد می‌کند.. به گفته موری این توصیه‌ها شامل:

  • مخلوطی از 5 دسته غذایی را انتخاب کنید: میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، محصولات لبنی کم‌چرب و پروتئین‌های باکیفیت مانند گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا، مغزها و دانه‌های خوراکی.
  • در طول هفته، طیف گسترده‌ای از غذاهای متفاوت از هر دسته غذایی را فراهم کنید.
  • تا جایی که بودجه خانواده اجازه می‌دهد، غذاهای بیشتر طبیعی و کمتر فرآوری‌شده را انتخاب کنید.
  • از مقدار کمی قند، چربی و نمک استفاده کنید، تا غذایی که کودک می‌خورد، غذایی غنی از مواد غذایی سالم باشد. نمونه‌های خوب در این مورد شیرهای طعم‌دار شده یاغلات آماده صبحانه سبوس‌دارشیرین‌شده هستند.
  • با توجه به سن کودک، مقدار مناسب غذا را برای او فراهم کنید.

این گروه متخصصان كودكان آخرین بار در سال 2004 به بیان نظرات خود درباره سیاست تغذیه‌ای مدارس پرداخت و در برابر قراردادی انحصاری بین تولیدکنندگان نوشیدنی‌های غیرالکلی با مدارس موضع گرفت.

بیانیه سال 2015، پیشرفت‌هایی را بیان می‌کند که در طول این دهه بعدی صورت گرفت و موجب تغییر در نوع نوشیدنی‌های فروخته‌شده در مدارس و محدودیت‌های بیشتر بر دسترسی دانش‌آموزان به نوشیدنی‌های شیرین‌شده شد.

این پیشرفت‌ها همچنین شامل بهبود وعده‌های غذایی سروشده در مدارس به کودکان و نیز بالا رفتن ارزش تغذیه‌ای محصولات فروخته‌شده بوسیله دستگاه‌های خودکار است. اما غذاهایی که دانش‌آموزان با خود به مدرسه می‌آورند، هنوز مسئله‌ساز است. مثلا دانش‌آموزان برای ناهار یا مهمانی‌های کلاس، شیرینی‌جات یا دسر به مدرسه می آورند.

موری گفت: «تقریبا در همه مدارس آمریکا، هنوز غذاها و نوشیدنی‌های پرکالری و دارای ارزش تغذیه‌ای کم در دسترس هستند و به وسیله دانش‌آموزان، والدین و کارکنان به مدرسه آورده می‌شوند.»

بر اساس توصیه این بیانیه، حل این مشکل نیازمند آموزش بیشتر والدین و کارکنان و همچنین دخیل‌کردن بیشتر متخصصان كودكان در مدارس است که به طور مستقیم به عنوان حامیان تغذیه سالم کودکان عمل می‌كند.

کیت آیوب، متخصص تغذیه اطفال در دانشکده پزشکی آلبرت‌ اینشتین در نیویورک، سیاست این بیانیه را از این نظر که هیچ غذایی را قدغن نکرده است، تحسین می‌کند. او گفت این بیانیه به مردم اطلاعاتی می‌دهد که برای انتخاب‌های بهتر به آن نیاز دارند.

منبع: HealthDay News

ترجمه: مهسا شيرااني

کد خبر 288396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha