گروه بین‌الملل: نوری مالکی نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه برای خروج اشغالگران از عراق و قطع دست تروریست‌ها باید متحد بود گفت در این میان هیچ فرقی میان شیعه، سنی، مسیحی، کرد،‌عرب و ترکمن وجود ندارد.

 وی که در مراسم افتتاحیه کنفرانس روسای عشایر عراق سخنرانی می‌کرد، با فراخواندن همه عراقی‌ها به وحدت ملی گفت: عراق و سرمایه‌هایش از آن مردم عراق است و از این به بعد با هیچ یک از کشورهای همجوار جنگ نخواهیم کرد و از اموال عراق از جهت مبارزه با تروریسم و فساد بهره می‌گیریم.

 مالکی اظهارداشت، تحرکات بخش‌های اقتصادی و نهادهای امنیتی که براساس احترام به شهروندان و سایرین و عدم دخالت در امور کشورهای همجوار است، از دستاوردهای دولت یکپارچه ملی عراق به شمار می‌رود.

 نماینده آیت‌الله سیستانی: وزیران از دفاترشان خارج شده و با مشکلات مردم آشنا شوند نماینده آیت‌الله العظمی ‌سیستانی از وزرای عراقی خواست تا از دفاتر خود خارج شده و در تماس با مردم عراق از مشکلات و شرایط دشوار آنها مطلع شوند.

به گزارش پایگاه اینترنتی ایلاف، شیخ مهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله العظمی‌سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در نجف در خطبه‌های نماز جمعه کربلا تماس هر چه بیشتر وزرای عراقی با مردم و آگاهی از شرایط نامناسب آنها را خواستار شد.

 وی خطاب به وزرای عراقی تصریح کرد: به شما می‌گویم اهداف و خواسته‌هایی که برای آن مردم زیادی قربانی شده‌اند، تنها با نشستن در دفاتر و مشارکت در بحث‌ها و مذاکرات تحقق نمی یابد. وی افزود: از دفاتر خود خارج شده و با مردم ارتباط برقرار کنید تا از نزدیک با مشکلات و شرایط نامناسب معیشتی آنها آشنا شوید.

کربلایی بار دیگر خطاب به وزرای عراقی خاطر نشان کرد: از چه می‌ترسید؟ از مرگی که هر روز گریبان‌گیر مردم عراق است؟ یا از جراحتی که هر روز بر هموطنان عراقی وارد می‌شود؟ آیا جان و خون شما از هموطنانتان رنگین‌تر و ارزشمند‌تر است؟

سفر کوفی عنان به عراق طرح امنیتی بغداد آغاز می‌شود یک مقام دولتی عراق از سفر قریب‌الوقوع عنان به این کشور خبر داد. این مقام مسوول در گفت‌وگو با روزنامه الصباح - چاپ بغداد - اظهار داشت: کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد، اواسط هفته جاری عازم عراق خواهد شد. وی هدف از سفر عنان را حمایت از تلاش‌های دولت عراق از طرح آشتی ملی دانست و افزود: دبیر کل سازمان ملل متحد در این سفر با جلال طالبانی رئیس جمهور و نوری المالکی نخست وزیر و جمعی از مسئولان بلندپایه عراق دیدار خواهد کرد.

 این در حالی است که یک منبع نزدیک به نشست‌های هیات آشتی ملی عراق نیز فاش کرد که حدود 400 حزب و جنبش عراقی در کنفرانس احزاب ملی که قرار است نیمه ژانویه (اوایل بهمن) در اربیل برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

 وی هم چنین از اعلام آمادگی حدود 3000 تن از افسران ارتش منحل شده عراق برای مشارکت در کنفرانس آشتی ملی ویژه افسران خبر داد. بر اساس این گزارش، افسران و فرماندهان ارتش منحل شده‌ عراق در پیامی‌به نخست وزیر عراق خواهان بازگشت به ارتش شدند.

از سوی دیگر، عبدالقادر محمد جاسم العبیدی وزیر دفاع عراق تأکید کرد: به زودی مرحله سوم طرح امنیتی بغداد آغاز می‌شود. وی این عملیات را جنگی مقدس علیه تروریسم دانست که با هدف شکست اهداف تروریست‌ها در بغداد صورت می‌گیرد.

 وزیر دفاع عراق خاطر نشان کرد: چنانچه تروریسم‌ در اجرای طرح‌هایش در عراق پیروز شود، نتایج آن بر تمامی‌کشورهای همجوار و نهایتا بر جهان تاثیرگذار خواهد بود. وی گروه‌های وابسته به تشکیلات القاعده و اعضای حزب‌ بعث منحل شده عراق را مهمترین گروه‌های تروریستی در عراق دانست که مبارزه با آنها نیازمند اطلاعات امنیتی وی است.

کد خبر 2883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز