یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

انتشار خبر صید پرندگان در استان‌های شمالی کشور با روش‌های غیرقانونی، دل هر دوستدار محیط‌زیستی را به درد آورد.

اين اتفاق به قدري هولناك بود كه از آن به‌عنوان قتل عام پرندگان مهاجر ياد شد و بازتاب گسترده‌اي هم در رسانه‌ها داشت. اما برعكس اتفاقاتي كه در شمال رشته كوه‌هاي البرز روي داد، اين بار در جنوب كوه‌هاي البرز و در جايي كه انتظار حضور پرندگان مهاجر نمي‌رود، آشيانه‌اي امن و محيطي مناسب براي حضور پرندگان مهاجر ايجاد شده است.

اطلاعات موجود از اكوسيستم ايجادشده در درياچه شهداي خليج‌فارس نشان مي‌دهد كه اين گستره ضمن اينكه كاركرد تفرجگاهي و گردشگري خود را بين شهروندان يافته است، مورد توجه پرندگان مهاجر هم قرار گرفته است. شهرونداني كه در روزهاي آخر هفته درياچه شهداي خليج‌فارس را به‌عنوان محلي براي تفريح خود انتخاب مي‌كنند، كاكايي‌هاي سفيدرنگ را ديده‌اند كه در گوشه و كنار درياچه مشغول پروازند. سابقه حضور اين پرندگان به پاييز سال گذشته بازمي‌گردد. زماني كه پرندگان مهاجر در مسير خود به سمت استان‌هاي جنوبي كشور چون فارس و خوزستان پرواز مي‌كردند با درياچه‌اي مواجه شدند كه سال قبل‌تر در اين محل وجود نداشت. از همين رو بود كه سال گذشته نخستين حضور پرندگان مهاجر در درياچه شهداي خليج‌فارس و در همسايگي برج‌هاي مسكوني شكل گرفت.

امسال هم انواع ديگري از پرندگان اين درياچه را براي زمستان گذراني انتخاب كردند. طبق اطلاعات ثبت‌شده در ماه‌هاي مرداد، مهر، آبان و آذر سال‌جاري 23نوع از انواع پرنده‌هاي مهاجر و بومي تهران درياچه شهداي خليج‌فارس را به‌عنوان محل زندگي خود انتخاب كرده‌اند. حواصيل خاكستري، اگرت بزرگ، آبچيلك آواز‌خوان، كاكايي سرسياه، چكاوك كاكالي، اردك سرسبز، سهره سينه سرخ و سهره جنگلي برخي از پرندگاني هستند كه بسياري از شهروندان بازديد‌كننده از درياچه شهداي خليج‌فارس آنها را از نزديك ديده‌اند. حتي غذا دادن به پرنده‌هاي بزرگ‌تر چون كاكايي‌ها تبديل به يكي از جاذبه‌هاي اين درياچه شده است كه شهروندان را تشويق مي‌كند تا در روزهاي سرد هم به بازديد از درياچه بيايند.

  • بازگشت زندگي به شهر

چند سال قبل بود كه خبر مهاجرت پرندگان از تهران به‌دليل آلودگي هوا دهان به دهان مي‌چرخيد. حتي كار به جايي رسيد كه برخي اعلام كردند تهران كلاغ هم ندارد. اگرچه در برخي از اين اظهارنظرها نيز اغراق‌هايي صورت مي‌گرفت اما بايد به اين مهم نيز اشاره كرد كه آلودگي هواي تهران موجب شده بود تا بسياري از پرندگان كه آستانه تحمل كمتري داشتند از تهران كوچ كنند. اين در حالي است كه با توجه به توسعه فضاي سبز تهران در سال‌هاي اخير، توسعه حمل‌ونقل عمومي، ارتقاي كيفيت هواي تهران به‌دليل استفاده از سوخت بهتر نسبت به سال‌هاي قبل و اجراي پروژه‌هاي زيست‌محيطي چون درياچه شهداي خليج‌فارس محيط‌هاي مناسب براي حضور انواع پرندگان در تهران نيز فراهم شده است. درياچه شهداي خليج‌فارس يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي زيست‌محيطي شهرداري تهران است كه ارديبهشت‌ماه سال92 به بهره‌برداري رسيد و در اختيار شهروندان قرار گرفت. اين درياچه مورد توجه شهروندان نيز قرار گرفته است به‌طوري كه طبق گفته مجتبي‌عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران در روزهاي تابستان هر هفته حدود 20هزار نفر از شهروندان در پرديس درياچه حاضر شده و از فضاي ايجاد شده استفاده كرده‌اند. حضور انواع پرندگان در اين درياچه نيز عامل ديگري براي جذابيت بيشتر اين درياچه شده است. با اين حساب درياچه شهداي خليج‌فارس نوروز امسال به‌عنوان يكي از قطب‌هاي گردشگري پايتخت ميزبان تعداد زيادي از گردشگران و ميهمانان تهران خواهد بود.

کد خبر 287879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha