جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: زاون قوکاسیان در سال ۱۳۲۹ در اصفهان چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۹۳ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

زاون

وی سال ۱۳۵۰ فیلمسازی آماتوری را با فیلم‌های ۸ میلیمتری در سینمای آزاد آغاز کرد و مدتی نیز سرپرست سینمای آزاد اصفهان بود.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به نشر کتاب‌های سینمایی اشاره کرد. وی به عنوان مدرس در دانشگاه‌های سوره تهران و سپهر اصفهان مشغول به تدریس سینما بود.

او برخلاف رشته تحصیلی‌اش که شیمی بود در عالم هنر فعالیت کرد که از جمله فعالیت‌های او می‌توان به تالیف کتابی درباره فیلم «چشمه» آربی آوانسیان، ۲۰ کتاب درباره سینماگران چون بیضایی، کیمیایی، کیارستمی، فرمان‌آرا، سینایی، گلاب آدینه، رضا ارحام صدر، فاطمه معتمد آریا، مجید انتظامی‌ و کتابی با نام «بردی از یادم» درباره لورتا نوشین‌ اشاره کرد.

زاون قوکاسیان با نشریه سینمای آزاد به عنوان نویسنده مقاله و با نشریات سینمایی به عنوان منتقد همکاری داشت.

او کارگردانی فیلم سینمایی «همه فرزندان من» و چندین فیلم هشت میلی‌متری و آثار کوتاهی چون «در فلق»، «عروس کهن»، «عزای آینه»، «فصلی دیگر»، مستند «حاج شیوان»، «موزه من جلفا»، «نقش خیال» را در کارنامه کاریش دارد.

در جشنواره سینما حقیقت اخیر بزرگداشتی برای زاون قوکاسیان برگزار شد.

درگذشت زاون قوکاسیان که به دلیل عوارض ناشی از سرطان معده به مدت چهار ماه در بیمارستانی در وین تحت درمان بود و اوایل بهمن ماه به ایران بازگشته بود، ظهر اول اسفند ماه ۱۳۹۳در منزلش در اصفهان از دنیا رفت.

کد خبر 287714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha