پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: «سالار»، یک بازی ماشینی اندرویدی وطنی است که ظرف کمتر از شش ماه چندمیلیون بار دانلود شده است؛ بازی جذابی که از یک ایده کوچک و خیلی ساده به دنیا آمد.

سالار

رودو ساعتی قبل از مصاحبه اس‌ام‌اس می‌دهد که کمی دیر‌تر به قرار می‌رسد. آخر حرف‌هایمان که علت تاخیر را می‌پرسم، می‌گوید تا هفت صبح مشغول آپلود کردن نسخه‌ جدید بازی‌اش بوده؛ «سالار»!

بازی‌ای که چند ماهی می‌‌شود بین صاحبان گوشی‌های اندرویدی‌ طرفدار زیادی پیدا کرده؛ یک سرگرمی تازه، حاصل تلاش و خلاقیت جوانی هم‌سن و سال کاربر‌هایش.

سالار، اسم ماشین سمند پدرش بوده. عادت دارد روی وسایلش اسم می‌گذارد و وقتی ایده بازی به ذهنش رسیده اسم سمند را رویش گذاشته: «از‌‌ همان اول هر جا که ایده بازی را می‌گفتم، بعدش اضافه می‌کردم که خب اسمش را هم می‌گذارم سالار».محیط بازی شبیه بازی معروف Hill Climb Racing است؛ بازی دو بعدی معروف و پر طرفداری که بین ایرانی‌ها هم محبوبیت زیادی دارد.

ایده اولیه سالار هم از همین بازی گرفته شده؛ «بازی‌ها از نظر گرافیکی دوجورند؛ دو بعدی و سه بعدی. دوبعدی‌ها خودشان دو حالت دارند.

بعضی وقت‌ها دوربین از پشت، تمام اندام شخصیت را به ما نشان می‌دهد و اصطلاحا از بالاست، گاهی هم فقط دست کاراکتر بازی را می‌بینیم که می‌گویند دوربین از بغل است.

Hill Climb Racing بازی معروفی است که فکر می‌کنم فقط حدود چهار یا پنج میلیون دانلود توی ایران داشته. یک بازی دو بعدی دوربین از بغل که من خودم هم بازی‌اش می‌کردم و کلی هم دوست داشتم.

ولی همیشه به این فکر می‌کردم چقدر خوب بود ماشین‌هایش ایرانی می‌شد، چون در خارج از ایران مساله کپی‌رایت مطرح است، اگر سازنده‌های بازی بخواهند از چنین ماشین‌هایی استفاده کنند باید یک پولی بپردازند.

برای همین هم ماشین‌هایی که توی بازی می‌بینیم، کلا یکسری ماشین بدون برند و نامشخص‌اند که صرفا برای خود بازی طراحی شده‌اند.

ولی در ایران چنین قانونی نداریم و طبعا این مشکل وجود ندارد. بعد از آن تصمیم گرفتم یک‌سری امکانات دیگر کهHill Climb Racing نداشت، به آن اضافه کنم. به دلایل مالی، امکان کار کردن با گرافیستی که بتواند خیلی خوب ماشین‌ها را طراحی کند نداشتم.

به همین خاطر برای جذب کاربر، به دنبال این امکانات جدید بودم. کارهایی مثل عوض کردن رنگ ماشین‌ها، تغییر ارتفاع شاسی، پخش آهنگ موقع بازی، ارتقاء ضبط ماشین و داشتن آهنگ‌های بیشتر.»

وقتی سینا ایده اولیه بازی‌اش را به چند نفر از دوستانش می‌گوید، استقبال خوبی از این فکر او نمی‌کنند. اما برخلاف تصور، این اتفاق به جای دلسرد کردنش انگیزه‌ای می‌شود برای شروع کار به صورت جدی: «بعد از گفتن ایده‌ام، اکثر دوستان خیلی خوششان نیامد.

دو دسته مختلف بودند؛ یکسری می‌گفتند کار سنگینی است و نمی‌شود به این راحتی ساخت. عده دیگری هم معتقد بودند که نمی‌فروشد و به زحمتش نمی‌ارزد. شاید همین واکنش‌ها من را به سمت ساختن این بازی هل داد.»

  • هفت‌هزار دانلود در شب اول

تابستان که با آن بیکاری‌های طولانی و کشدارش می‌رسد، سینا تصمیم می‌گیرد بنویسد. بدون آنکه چیزی از محیط اندروید و بازی‌سازی در آن بداند.

«دبیرستان که بودم گاهی بازی می‌‌ساختم. البته خیلی ابتدایی و ساده. موقع شروع کار، تقریبا هیچ چیز از بازی نوشتن در اندروید نمی‌دانستم. سرچ کردم و چندتایی موتور بازی اندرویدِ رایگان را دانلود کردم.

با هر کدام کمی کلنجار رفتم و یکیشان را انتخاب کردم و کار کردن با آن را یاد گرفتم.» دهم تیر ماه نوشتن بازی را شروع می‌کند و کمتر از دو ماه بعد، در پنجم شهریور، نسخه اول بازی بیرون می‌آید.

«نوشتن برنامه بازی کمتر از دو ماه طول کشید. البته دو ماهی که من هر شب تا صبح بیدار بودم و پای لپ تاپ کد می‌زدم. روزی حدودا هشت نه ساعت. بازی را برای کافه بازار و مایکِت آپلود کردم. شب ساعت 10 بازی آپلود شد.

فردا صبح ساعت هفت دیدم بیشتر از هزار بار دانلود شده بود. فهمیدم بازی گرفته و انگیزه‌ام خیلی بیشتر شد. مطمئن شدم باید ادامه بدهم و روی نسخه‌های آپدیت شده‌اش کار کنم.»

در نسخه اول سالار، نه خبری از این همه ماشین بود و نه آپشن‌هایی مثل امکان تغییر رنگ وجود داشت. اما بعد از نسخه اول تا امروز، بازی 11 بار آپدیت شده که در هر دفعه‌اش، کلی امکانات جدید به آن اضافه شده.

حالا روی آیکون بازی نوشته‌اند «هیولا»؛ آپدیتی که سینا از‌‌ همان اوایل کار، قولش را به کاربر‌ها داده بود؛ «به کاربر‌ها می‌گفتم منتظر آپدیت هیولا باشید.

قرار بود در این ورژن، به بازی راننده اضافه کنم و این همه چیز را خیلی هیجان‌انگیز‌تر می‌کرد. معمولا بازی‌ساز‌ها بعد از مدتی آیکون بازیشان را عوض می‌کنند تا کسی که بازی را قبلا نصب کرده و خوشش نیامده و پاکش کرده، با دیدن تغییر آیکونش بفهمد که بازی تغییر بزرگی کرده و شاید دوباره آن را دانلود کند.

به همین خاطر هم بعد از آپدیت هیولا، آیکون بازی عوض شد و رویش یک هیولا نوشتم. اتفاقا خوب هم جواب داد و آمار دانلود و آمار فروش را به طرز قابل توجهی بالا برد.»

  • یک پک ۲۵ تومنی

سالار تا به حال چیزی حدود 100 میلیون تومان فروش داشته که برای یک بازی در ایران رقم نسبتا چشمگیری است. به خصوص که تمام این فروش، حاصل خریدهای درون برنامه‌ای کاربران است.

چیزی که شاید در کشور ما به خاطر تازگی‌اش کمی عجیب هم به نظر برسد؛ «راستش اوایل که داشتم بسته‌ها را قیمت‌گذاری می‌کردم، خودم هم فکر نمی‌کردم بازی این‌قدر بفروشد.

آن موقع خودم هم کسی بودم که هیچ‌وقت خرید درون برنامه‌ای نمی‌کردم و شاید به همین خاطر، این آمار فروش چیز خیلی دور از ذهنی برایم بود.

این همه خرید پک‌های 15 و 25 هزار تومانی به نظرم عجیب می‌رسید.» بعد با خنده ادامه می‌دهد: «من الان هم حاضر نیستم برای یک پک 25 هزار تومانی پول بدهم!» بیشترین فروش سالار، از آنِ پک زانتیا و پاترولش بوده و بعد از آن پیکان شش در.

خود سینا هم از بین ماشین‌های توی بازی، سمند را بیشتر از بقیه دوست دارد. شاید چون یادآور سالار اصلی توی پارکینگ خانه‌شان است!

طراحی ماشین‌های سالار را آن اوایل یکی از هم‌دانشگاهی‌هایش که مثل خودش آی‌تی می‌‌خوانَد، انجام می‌داده. در آپدیت‌های بعدی و در نتیجه بازخورد‌ها، سراغ گرافیست حرفه‌ای‌تری می‌رود، هرچند هنوز هم خودش از گرافیک بازی ناراضی است؛ «گرافیک بازی هنوز آن‌طور که می‌خواهم خوب نشده.

به خاطر فشار کار و امکاناتی که باید اضافه می‌کردم و به موقع آپدیت می‌دادم، نتوانستم خیلی روی گرافیک بازی وقت بگذارم. کلا دو تا برنامه برای بازی دارم که در اولویت‌اند. یکی گرافیکش و یکی زمین‌ها.

زمین‌ها مشکل بزرگی برای بازی ایجاد کرده‌اند که آن اوایل اصلا فکر نمی‌کردم پیش بیاید؛ اینکه بعد از مدتی تکراری می‌شوند. اما تصمیم دارم درستشان کنم و اسم آپدیتش را هم گذاشته‌ام غول مرحله آخر.»

  • هکر‌ها، این هکرهای ناقلا

سالار هم مثل خیلی بازی‌های دیگر از شر هک در امان نبوده. اگر در گوگل «سالار + اندروید» را سرچ کنید، دو سه لینک اول برای دانلود بازی و بقیه هم راه‌های مختلف برای هک کردنش است.

«خودم توی سایت آپارات هفت- هشت تا ویدئو دیدم و لذت هم بردم! راستش اولش خیلی ناراحت شدم، چون فروش بازی خیلی عجیب و غریب و زیاد بود.

سالار شاید 20 روز فروش سوم کافه بازار بود. اما وقتی هک شد، طبیعتا فروشش هم کمتر شد.

با این حال من خیلی سخت نمی‌گیرم. چون برای جلوگیری از یکسری هک‌ها واقعا راه حلی وجود ندارد. این‌که بازی این همه طرفدار پیدا کرده که ویدئوهای هکش هم کلی بازدید داشته، برایم جالب است و خوشحالم می‌کند.»

سینا زندکریمی بعد از گذشت چند ماه و یازده بار آپدیت، هنوز برای آینده سالار کلی برنامه دارد و همزمان با آن به بازی جدیدش هم فکر می‌کند. «اگر بشود مپ‌ها را درست کرد و عیب زمین‌ها برطرف شود.

آن وقت می‌توانم «High Score»‌ای را که یکی از دو قول اولم به کاربر‌ها بود، هم درست کنم. بعد از آن، به نظرم دیگر کار سالار تمام می‌شود و می‌توانم بروم سراغ یک پروژه جدید.»

منبع: همشهري‌جوان

کد خبر 287548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha