همشهری آنلاین: درگیری‌های چند روز اخیر ارتش میانمار با شورشیان این کشور در نزدیکی مرز چین، جمع کثیری از ساکنان این منطقه را مجبور به فرار و کوچ اجباری به خاک چین کرد.

درگیری های خونین در میانمار

به گزارش ايرنا، فرار مرزنشینان میانماری به خاک چین پس از آن صورت می گیرد که ارتش میانمار از اواخر هفته گذشته عملیات گسترده ای را از زمین و هوا علیه مواضع شورشیان قومی در شمال این کشور آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، حملات ارتش میانمار به شهر «لاوکای» پایگاه اصلی شورشیان به تلافی حملات مرگبار هفته گذشته آنان به پایگاه ارتش در منطقه «کوکانگ» انجام گرفت که در آن ده ها سرباز میانماری کشته شدند.

این درگیری های که از روز یکشنبه گذشته شدت بیشتری گرفته، باعث شده تعداد زیادی از ساکنان مناطق مرزی این کشور با چین در چند روز گذشته به منظور حفظ جانشان، خود را به قلمرو سرزمینی چین برسانند.

روزنامه «خوئن چیو شی بائو» روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که روند فرار پناهجویان که در گروه های پراکنده خود را به مرز چین می رسانند، بسیار گسترده است.

براساس گزارش رسانه های چینی، مسوولان شهر «نان سان» واقع در استان «یون نان» چین تدابیر ویژه ای را برای رسیدگی به این افراد که تقریبا همه آنها غیرنظامی هستند، در نظر گرفته است.

به گفته مسوولان سازمان های امدادی فعال در منطقه، در آن سوی دیوارهای حائل بین چین و میانمار علاوه بر تردد خودوهای زرهی، صدای تیراندازی نیز به گوش می رسد که حاکی از شدت درگیری های مسلحانه در میانمار است.

«لیو جی هوا» از مسوولان امدادی فعال در استان «یون نان» به روزنامه «مردم» چین گفت: در حال حاضر سه اردوگاه برای پذیرش فوری پناهجویان با ظرفیت 10 هزار نفر در شهر مرزی «نان سان» ساماندهی شده است.

بر اساس این گزارش، دولت چین و مسوولان استان «یون نان» در جنوب چین با اتخاذ تدابیری، اقلام و مایحتاج مورد نیاز آوارگان را در اختیار آنان قرار داده اند.

با تشدید درگیری ها در شمال میانمار، عزیمت مهاجران میانماری به داخل خاک چین همچنان ادامه دارد و گزارش ها حکایت از افزایش شمار پناهجویان دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز روز سه شنبه، در گزارشی از تداوم حملات هوایی ارتش میانمار علیه شورشیان خبر داد.

این رسانه به نقل از شورشیان منطقه «کوکانگ» واقع در ایالت «شان» در شمال میانمار اعلام کرد: نیروی هوایی میانمار به دنبال اذعان دولت به کشته شدن ده ها سرباز ارتش، اقدام به انجام چندین حمله هوایی کرده است.

رسانه های وابسته به دولت میانمار گزارش دادند که شورشیان تلاش دارند تا شهر اصلی منطقه «کوکانگ» را تصرف کنند.

روز جمعه گذشته و در درگیری های شدیدی که در این منطقه میان شورشیان گروه های قومی و سربازان ارتش میانمار رخ داد، ده ها سرباز کشته شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از کشته شدن 13شبه نظامی و دستگیری هشت شبه نظامی دیگر در درگیری های روز یکشنبه گذشته در منطقه مرزی چین و میانمار خبر داد.

نیروهای نظامی میانمار در روزهای اخیر مواضع شبه نظامیان در نزدیکی «لاوکای» شهر خودمختار در منطقه «کوکانگ» در 800 کیلومتری شمال شرقی «یانگون» بزرگ ترین شهر میانمار را بمباران کردند.

«مین آئون لئینگ» فرمانده ارتش میانمار دیگر گروه های شبه نظامی منطقه را به دست داشتن در آشوب های اخیر این کشور متهم کرد، اما از گروه خاصی نام نبرد.

گزارش ها از کشته شدن 47 نیروی نظامی و زخمی شدن 70 غیرنظامی میانماری در درگیری های هفته گذشته تا به امروز با شبه نظامیان نزدیک مرزهای چین حکایت دارد.

درگیری اواخر هفته گذشته نیروهای نظامی میانمار با شورشیان در استان «کاچین» در شمال این کشور نیز صدها نفر از ساکنان این منطقه را فراری داد و آنان را مجبور به ترک خانه های خود کرد.

استان «کاچین» در شمالی ترین بخش میانمار قرار دارد و از شمال و شرق با چین دارای مرز مشترک است.

درگیری بین نیروهای دولتی و نیروهای شورشی در استان «کاچین» میانمار برای یک دوره 17 ساله تا سال 2011 میلادی با اعلام آتش بس، متوقف شده بود، اما از سال 2011 با آغاز دوباره این درگیری ها بیش از 100 هزار نفر از مردم این منطقه مجبور به ترک خانه های خود شدند.

تنش بین دو گروه از هفته های گذشته و پس از حمله نیروهای دولتی به یک مرکز آموزش نیروهای شورشی افزایش یافت.

تلاش های دولت میانمار برای پایان دادن به درگیری ها در مناطق مختلف بیش از نیم قرن ادامه داشته و این تلاش ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری میانمار در ماه های پایانی امسال، دولت این کشور نیازمند برقراری امنیت در استان های مختلف است تا بتواند انتخابات را در آرامش برگزار کند.

چین طرف های درگیر در میانمار را به خویشتن داری دعوت کرد

چین از طرف های درگیر در میانمار خواست با رعایت خویشتن داری از تشدید وخامت اوضاع بکاهند.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران، از طرف های متخاصم در میانمار خواست مانع از وخیم تر شدن اوضاع داخلی این کشور شوند.

ارتش میانمار از اواخر هفته گذشته عملیات گسترده ای را از زمین و هوا علیه مواضع شورشیان قومی در شمال این کشور در شهر «لاوکای» انجام داده است که بر اثر آن دهها تن از شورشیان کشته شدند.

حمله به مواضع و پایگاههای شورشیان به تلافی حملات مرگبار آنان به پایگاه ارتش در منطقه «کوکانگ» انجام گرفت که در آن تعدادی از سربازان میانماری کشته شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنان خود همچنین اظهار داشت: از نهم فوریه (20 بهمن) و همزمان با آغاز درگیری ها در شمال میانمار، بیش از 30 هزار تن از ساکنان این مناطق وارد چین شده اند که این موضوع نشان دهنده وخامت اوضاع در مناطق یاد شده است.

«هوا» همچنین تاکید کرد که برای پکن قابل قبول نیست که گروهی مسلح و متخاصم روابط خوب میانمار و چین و همچنین آرامش مرزی دو کشور را بر هم بزنند.

وی همچنین از آمادگی چین به منظور ایفای نقش مثبت جهت برقراری صلح در بین گروههای مسلح و دولت میانمار تاکید کرد.

درگیری میان نیروهای نظامی میانمار و شورشیان این کشور که از روز یکشنبه گذشته شدت بیشتری گرفته، باعث شده تعداد زیادی از ساکنان مناطق مرزی این کشور با چین در چند روز گذشته به منظور حفظ جانشان، خود را به قلمرو سرزمینی چین برسانند.

کد خبر 287482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha