وزیر بهداشت، از بهبود وضعیت بوفه‌های مدارس کشور خبر داد و گفت: آمار ۱۵درصدی چاقی بین دانش‌آموزان نگران‌کننده است.

دكتر سيدحسن هاشمي با بيان اينكه براساس آمار وزارت آموزش و پرورش، 85درصد از بوفه‌هاي مدارس كشور اصلاح تغذيه‌اي شده‌اند، افزود: در گذشته شاهد فروش تغذيه‌هاي ناسالم بوديم، اما خوشبختانه هم‌اكنون شاهد عرضه اغذيه‌هاي سالم در سطح بوفه‌هاي مدارس هستيم.

وي گفت: بايد در پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي غيرواگير ناشي از چاقي و اضافه وزن در دانش‌آموزان اقدام مي‌كرديم. به همين منظور حدود 3‌ماه پيش تفاهمنامه‌اي با وزارت آموزش و پرورش در راستاي حفظ و ارتقاي سلامت دانش‌آموزان و توانمندسازي آنها و خانواده‌هاي آنها به امضا رسيده است.

به‌گفته وزير بهداشت، تسهيل دسترسي دانش‌آموزان به وعده‌هاي غذايي سالم با نظارت بر پايگاه‌هاي تغذيه سالم مدارس و استانداردسازي و نظارت بر پايگاه‌هاي تغذيه سالم مدارس و تسهيل مشاوره تغذيه‌اي و اجراي برنامه مكمل آهن و ويتامين D يكي از مفاد تفاهمنامه وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است.

  • سوسيس و كالباس در مدارس

وزير بهداشت دهم آبان‌ماه امسال و در مراسم امضاي تفاهمنامه با وزير آموزش و پرورش به‌طور بي‌سابقه‌اي از وضعيت بوفه‌هاي مدارس اظهار نگراني كرد و گفت: در حال حاضر تعداد 13ميليون نفر دانش‌آموز در حال تحصيل هستند كه با احتساب خانواده‌هاي آنها با نيمي از جمعيت كشور مواجهه مستقيم داريم و مي‌توانيم با آموزش آنها در حوزه مهم پيشگيري، بسيار اثربخش عمل كنيم. يكي از اهداف مهم بايد حذف سوسيس، كالباس، نوشابه، سرخ‌كردني‌ها، چيپس و پفك از بوفه مدارس باشد. متأسفانه ما در رسانه‌ها درخصوص حذف اين كالاهاي زيان‌بخش مصاحبه مي‌كنيم اما اتفاقي نمي‌افتد به‌طوري كه داخل بوفه‌ها مثل سابق است.

تا‌كنون آمار متفاوت و البته متضادي از ميزان اضافه وزن دانش‌آموزان ايراني منتشر شده است. اما رسمي‌ترين و جديد‌ترين آمار را چند روز گذشته يك مقام رسمي در آموزش و پرورش اعلام كرد. معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش تأييد كرد كه 48درصد از دانش‌آموزان كشور اضافه وزن دارند.

در يك آمار جالب ديگر نيز رئيس مركز تحقيقاتي و درماني ديابت استان يزد آذر‌ماه امسال دانش‌آموزان استان خودش را كم‌تحرك‌ترين دانش‌آموزان كشور اعلام كرده و گفته بود: در حال حاضر 30درصد دانش‌آموزان يزدي دچار چاقي و اضافه وزن هستند كه اين آمار زنگ خطري براي كاهش سن ابتلا به ديابت در استان يزد است. كم‌تحركي اين دانش‌آموزان معضل چاقي و اضافه وزن، كبدچرب و ديابت را در دانش‌آموزان اين استان روز‌افزون كرده است. به اعتقاد كارشناسان افزايش وزن و حتي لاغري دانش‌آموزان ناشي از تغذيه نامناسب و استفاده از تنقلات و ميان‌وعده‌هاي ناسالم است. دانش‌آموزان چاق و داراي اضافه وزن بيشتر از افراد بزرگسال، در آينده در معرض بيماري‌هاي قلبي و عروقي قرار مي‌گيرند.

کد خبر 286599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha