پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراحی کاهش وزن یا جراحی باریاتریک با وجود همه‌گیری چاقی در سراسر جهان و اخباری که درباره تاثیر آن در درمان دیابت نوع ۲ منتشر شده است، به موضوعی مورد بحث بدل شده است.

lap-band

توضیحات زیر درباره پنج باور نادرست درباره  اعمال جراحی کاهش وزن  به شما کمک می‌کند تا شناخت واقع‌بینانه‌تری درباره این اعمال به دست آورید:

  • بعد از جراحی کاهش وزن می‌توانم هر چه می‌‌خواهم بخورم

جراحی کاهش وزن مانع افزایش وزن شما نمی‌شود بلکه تنها مقدار غذایی که معده شما می‌تواند در خود نگه دارد، را محدود می‌کند و به پر شدن سریع‌تر آن کمک می‌کند. در عین حال، این عمل به شما مجوزی برای خوردن هر چیزی که دوست دارید را نمی‌دهد. در واقع هر جراحی محدودیت‌های گوارشی خاص خود را به همراه دارد.

بیمارانی که عمل حلقه‌گذاری به دور معده (gastric banding) دارند نمی‌توانند نان بخورند، چون حجیم بوده و می‌تواند در معده گیر کند.

در بیمارانی که عمل کوچک کردن یا بای‌پس معده (gastric bypass) انجام داده‌اند، باید در خوردن شیرینی‌ها مراقب باشند،  چون  در این افراد مواد قنددی سرعت وارد روده کوچک می‌شوند و به دل درد و اسهال می‌‌انجامند.

 روش معده‌برداری آستینی (sleeve gastrectomy) - که در آن حدود ۸۵ درصد از معده، توسط لاپاروسکوپ می‌شود و قسمت باقیمانده همانند یک لوله است که حجم کمی دارد و در نتیجه کاهش حجم معده سبب جلوگیری از پرخوری فرد می‌شود-  روشی جدید‌تر و مدروزتر است، اما این روش نیز می‌تواند تداخل غذایی ایجاد کند.

  • جراحی کاهش وزن برای آدم‌های چاق تنبل است

جراحی کاهش وزن راهی برای افراد تنبل برای فرار از ورزش و رژیم غذایی نیست.

 بسیاری از افرادی که به جراحی‌های کاهش وزن روی می‌آورند که علت دارا بودن عوارض پزشکی خاص نظیر پرکاری تیروئید، آرترور شدید اختلال غدد درون‌ریز، روی آوردن به روش‌های معمول کاهش وزن یعنی رژیم غذایی و ورزش برای‌شان مشکل یا ناممکن است. حتی در مورد افراد فاقد مشکلات پزشکی جراحی کاهش وزن آخرین راه و تنها مختص افرادی با شاخص توده بدنی ۳۵ یا بیشتر که حدود ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن دارند، است.

افرادی که تصمیم به انجام جراحی کاهش وزن می‌گیرند، راه آسانی در پیش ندارند و این عمل همچنان به طرز باورنکردنی مشکل است. این کار نیازمند داشت انضباط و روحیه برای انجام یک روش تهاجمی، غلبه بر آن و کنار آمدن با دوران نقاهت بعد از آن و سپس انجام ورزش‌های هوازی به مدت یک ساعت و ۴ بار در هفته برای باقیمانده عمرتان جهت حفظ وزن جدید است.

  • بعد از کاهش وزن به دنبال عمل کلی پوست آویخته به جای می‌ماند

بر خلاف چیزهایی که در تلویزیون و فیلم‌ها می‌بینید، آویختگی پوست یک قاعده مورد انتظار بعد از عمل‌های جراحی کاهش وزن نیست.افرادی با شاخص توده بدنی کمتر تمایل به داشتن پوستی صاف‌تر با افتادگی کمتر دارند. نهایتا درصد کمی از افراد بعد از این نوع عمل به جراحی زیبایی نیاز پیدا می‌کنند. 

  • بعد از عمل به سرعت لاغز می‌شوم

جراحی کاهش وزن یک درمان زیبایی جادویی نیست که شما بعد از خروج از بیمارستان ۲۶ کیلوگرم سبک‌تر شده باشید، بلکه کاری دشوار و وقت گیر است که به تدریج و در طی یک سال اتفاق می‌افتد.

گر شما  در حین عمل جراحی کاهش وزن، خارج کردن چربی‌های جدار شکم با عمل دیگری مانند لیپوساکشن انجام نشده باشد، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که بیمار در عرض چند هفته بعد ظاهری کاملا متفاوت پیدا کند.

کاهش وزن مورد انتظار بعد از یک سال را برآورد می‌‌شود؛ اگر حدود ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشید، بسته به نوع جراحی، انتظار کاهش وزن ۱۸ تا ۳۱ کیلوگرمی بعد از یک سال را داشته باشید. 

  • بعد از عمل همه مشکلاتم حل می‌شود

 به یاد داشته باشید که جراحی کاهش وزن یک روش سریع و جادویی نیست بلکه تنها نقطه شروع است.

جراحی کاهش وزن شما شما را در لاغرشدن‌تان دخیل می‌کند، مسیر کاهش وزن را برای شما باز می‌نماید، و  شما را به سازگار شدن با یک سبک زندگی سالم‌تر وا می‌دارد. اگر بیمار برای حفظ وزن کاسته‌شده به انجام ورزش و رژیم غذایی مبادرت نورزد، هیچ عمل جراحی در طولانی مدت موفقیت آمیز نخواهد بود. 

منبع: Yahoo Health

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 286385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha