سیزدهمین دوره‌ جشنواره‌ کتاب و رسانه، سه شنبه، ۱۴ بهمن با معرفی و اهدای جوایز برترین‌های حوزه‌ی کتاب و رسانه، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.

دوچرخه

سیزدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی کتاب و رسانه، سه شنبه، ۱۴ بهمن با معرفی و اهدای جوایز برترین‌های حوزه‌ی کتاب و رسانه، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور معاون فرهنگی وزارت ارشاد، دبیر ستاد بیست‌ودومین هفته‌ی کتاب، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، مشاور استاندار تهران، مدیرعامل خانه‌ی کتاب، دبیر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از فعالان حوزه‌ی کتاب و رسانه به کار خود پایان داد.

سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اهداي جوايز سيزدهمين جشنواره‌ي كتاب و رسانه برتر، ضمن تأكيد بر اهميت نقش و جايگاه خبرنگاران كتاب در توسعه‌ي كتاب‌خواني گفت: رسانه‌ها در معرفي چندنسل به يكديگر حركت مي‌كنند و ارتباط نسلي را ايجاد مي‌كنند و بايد حافظ ارتباط نسلي باشند.

او با توجه به افزودن رشته‌هاي وبلاگ و فعاليت در شبكه‌ي اجتماعي براي معرفي كتاب و ترويج كتاب‌خواني، به ميدان‌هاي تازه‌ي نشر نيز اشاره كرد و گفت: حوزه‌ي سايبر و حوزه‌ي  نشر الكترونيك، حوزه‌هاي آينده‌ي كتاب هستند.

صالحي در ابتداي سخنانش در این مراسم، ضمن اشاره به تقارن برپايي اين مراسم با دهه‌ي فجر و روزهايي كه يادآور خاطره‌ي امام به‌شمار مي‌آيند، گفت: امام خمینی‌(ره) یک کتاب‌خوان حرفه‌ای بود و از نظر کثرت و تراکم مطالعه شخصیتی کم‌نظیر بود که تا به حال، به این وجه از شخصیت ایشان کم‌تر پرداخته شده است.

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم‌چنين اظهار اميدواري كرد جشنواره‌ي كتاب و رسانه برتر در دوره‌هاي بعد به دوره‌ي زماني خود برگردد و هم‌زمان با هفته‌ي كتاب برگزار شود.

سيد فريد قاسمي روزنامه‌نگار و پژوهشگر كتاب نيز كه خود از مؤسسان اين جشنواره بوده، در سخنراني خود ابراز خوشحالي كرد كه قطار اين جشنواره متوقف نشده است.

قاسمي هم‌چنين تقدير از پيشكسوتان اين عرصه را گامي مثبت دانست و با اشاره به سوابق فعاليت و تلاش‌هاي مجيد رهباني در حوزه‌ي كتاب و رسانه و خاطرات انتشار نشرياتي براي معرفي كتاب به مخاطبان و راه‌اندازي مجله‌ي جهان كتاب، گفت: كار شايسته‌اي است كه در اين جشنواره  از مجید رهبانی، سردبیر مجله‌ي جهان کتاب، به‌صورت ویژه تجلیل مي‌شود، چون اين نشريه به سختي در دو دهه، فعاليت چشم‌گيري در حوزه‌ي كتاب داشته است.

زهرا حاج محمدي، يكي از داوران، بيانيه‌ي هيئت داوران جشنواره‌ي سيزدهم را قرائت كرد كه در بخشي از آن آمده است: برگزاري  چنين جشنواره‌اي به‌ويژه وقتي تجربه‌ي دوازده ساله را پشت سر دارد كاري سهل و ممتنع به نظر مي‌رسد. شايد گمان برود اجراي كاري كه سال‌ها به انجام رسيده كار آساني است. اما برپايي هر دوره از اين جشنواره، به تولد فرزندي مي‌ماند كه ويژگي‌هاي ‌خاص خود را دارد و التهاب و تب‌و‌تاب تولدش تا لحظه‌ي آخر با برگزار كنندگان خواهد بود.

در اين بيانيه با اشاره به اين‌كه جاي برخي از روزنامه‌نگاران باتجربه، به‌ويژه كساني كه بيش‌تر در مجلات تخصصي اين حوزه فعاليت مي‌كنند، در اين جشنواره خالي است اظهار اميدواري شده كه در دوره‌هاي بعدي شاهد حضور گسترده‌تر فعالان رسانه‌اي در اين جشنواره باشيم.

هم‌چنين در اين بيانيه،‌ هیئت داوران جشنواره از افزوده شدن بخش وبلاگ و فعالیت‌ در زمينه‌ي کتاب در شبکه‌های اجتماعی و تقدير و تجليل از پيشكسوتان عرصه‌ي كتاب و رسانه ابراز خرسندي كرد.

مناف يحيي‌پور، دبير سيزدهمين جشنواره‌ي كتاب و رسانه برتر نيز در اين مراسم ضمن توضيح دلايل به‌ تأخير افتادن برگزاري اين مراسم از هفته‌ي كتاب به دهه‌ي فجر گفت: «ايجاد فرصتي براي دريافت و گردآوري آثار و هم‌چنين امكان ارزيابي و داوري دقيق آثار از دغدغه‌هاي اين جشنواره بود كه بايد تلاش مي‌كرديم كه كيفيت كار آسيب نبيند.»

در پایان این مراسم برگزیدگان سیزدهمین جشنواره کتاب و رسانه به اين شرح معرفی شدند:

بخش گفت‌وگو: الهه خسروی یگانه (خبر آنلاین)، زهره کهندل (قدس) و نفیسه اسماعیلی (فارس)

بخش گزارش: عترت اسماعیلی (کتاب هفته) و هادی حسینی‌نژاد (ایلنا)

بخش معرفی کتاب: علی‌اکبر شیروانی (اعتماد) و نسرین قربانی (ایران)

بخش يادداشت: فریدون مجلسی (اعتماد)

بخش برنامه‌های تلویزیونی: علیرضا حائری و مهسا ملک مرزبان (تهيه‌كننده و مجری برنامه ‌کتابنامه از شبكه‌ي چهار سيما)

بخش خبرگزاری‌ها: محمدرضا اسدزاده (سردبیر ایبنا)

بخش وبلاگ‌ها: وبلاگ «چی بخوانیم» از سایت جیره کتاب (به مدیريت مانی شهریر) و  وبلاگ باشگاه كتاب

بخش فعالیت‌های رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی: صفحه‌ي اينستاگرام كتابدوني (به نويسندگي مصطفی قوانلو قاجار) و  صفحه‌ي اينستاگرام كتابدوست

سیزدهمین جشنواره کتاب و رسانه هم‌چنین از کمال صادقی (خبرگزاری مهر) و میترا لباف (واحد مرکزی خبر) به‌عنوان خبرنگاران فعال در هفته‌ي کتاب تقدیر کرد.

این جشنواره در بخش تجلیل از پیشکسوتان هم از دو دهه تلاش و فعاليت رسانه‌اي مجید رهبانی، سردبیر مجله‌ي جهان کتاب، به‌صورت ویژه تجلیل کرد.

گفتني است دكتر یونس شکرخواه، دكتر حسن نمكدوست، زهرا حاج‌محمدی، جواد محقق، افشین امیرشاهی، علیرضا بهرامی و سید عبدالجواد موسوی داوري نهايي اين دوره‌ي جشنواره  را برعهده داشتند.

 

دوچرخه

 

دوچرخه

 

دوچرخه

 

دوچرخه

 

دوچرخه

عكس‌ها: محمود اعتمادي

کد خبر 286275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha