چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

مهدیه تقوی راد: رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص ۲۰میلیارد تومان اعتبار برای پیشگیری و کاهش طلاق در سال ۹۴خبر داد و گفت: طلاق عاطفی نسبت به سال گذشته در کشور افزایش یافته است.

طرح بشیر


همايون هاشمي با استناد به اطلاعات به‌دست آمده از پژوهش‌ها و مقايسه آماري سال‌هاي گذشته گفت:‌ عدم‌مسئوليت‌پذيري، طلاق عاطفي، اعتياد، دخالت اطرافيان، كمبود مهارت‌هاي زندگي، بيكاري، عدم‌تسلط به مهارت‌هاي حل مسئله، عدم‌حمايت‌هاي رواني و عاطفي، پايين بودن آستانه تحمل و همچنين عدم‌بلوغ فكري ازجمله دلايل مهم درخواست طلاق هستند.

  • علل طلاق در ايران

طبق آمارهاي سازمان ثبت، در 7ماهه اول سال گذشته، 90هزار و 653مورد طلاق در كشور ثبت شده كه 5/15درصد آنها به دخالت خانواده‌ها ربط داشته است. دليل دوم وقوع طلاق با فراگيري 3/15درصد محقق نشدن يكي از شروط ضمن عقد است. طبق اين آمار، يك ششم زوج‌ها كه تصميم به جدايي مي‌گيرند از اين گله دارند كه همسرانشان به قول و قرارهاي هنگام عقد پايبند نبوده‌اند و در مسير زندگي برخلاف وعده‌هاي ابتداي آشنايي و ازدواج عمل كرده‌اند.

زمستان سال 91هم وزارت ورزش و جوانان دولت دهم نتايج پژوهشي را منتشر كرد كه نشان مي‌داد بي‌اخلاقي زوج‌ها اصلي‌ترين دليل طلاق در ايران است. پيش از اين طلاق عاطفي به‌عنوان عامل 50درصدي طلاق‌ها اعلام شده بود.

بيكاري و اعتياد هم هميشه پاي ثابت اين فهرست‌ها بوده است. حالا و با انتشار اين فهرست جديد از سوي بهزيستي، هر چند نمي‌توان علل طلاق در سال‌هاي گذشته را با هم مقايسه كرد اما آنچه مشخص است اينكه عواملي مانند طلاق عاطفي، بيكاري و اعتياد پر رنگ‌تر شده‌اند.

  • طرح بشير براي كاهش طلاق

رئيس سازمان بهزيستي در مراسم رونمايي از طرح بشير با اشاره به اينكه طلاق عاطفي در كشور به نسبت گذشته رو به افزايش است، افزود:‌ اعتياد با 79/7درصد و همچنين بيكاري با 78/4درصد مهم‌ترين دلايل درخواست طلاق عنوان شده‌ است. در سال 91نسبت ازدواج به طلاق 5/5به يك‌درصد بوده اما اين آمار در سال 92به 4/5رسيده كه نشان‌دهنده افزايش شيب ملايم آمار طلاق در كشور است. به گفته همايون هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي كشور طرح بشير كه روز گذشته رونمايي از آن انجام شد، به‌صورت پايلوت در استان يزد انجام شد كه طي آن 43درصد از آمار طلاق اين استان كاسته شد. هاشمي با بيان اينكه امسال 117هزار طلاق در كشور صورت گرفته، ابراز اميدواري كرد كه با اجراي اين طرح در سراسر كشور و همكاري و هماهنگي سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با خانواده 15تا 30درصد از ميزان طلاق در كشور كاسته شود. به گفته رئيس سازمان بهزيستي، امسال براي اجرايي شدن اين طرح از بودجه سال‌جاري سازمان استفاده مي‌شود اما براي سال آينده 20ميليارد تومان بودجه به اين امر اختصاص داده شده است.

اين طرح در 4مرحله عملياتي قبل از ازدواج، بعد از ازدواج، قبل از طلاق و بعد از طلاق اجرايي مي‌شود. اما چه كساني مي‌توانند از طرح بشير استفاده كنند؟‌ به گفته همايون هاشمي تمام افراد جامعه، زوج‌هاي جوان، جوانان د رمعرض ازدواج، مددجويان سازمان بهزيستي و تمامي خانواده‌ها مي‌توانند از خدمات سازمان بهزيستي درخصوص كاهش طلاق استفاده كنند. خط تلفني 1480نيز با مشاوران مجرب راهنماي خوبي براي افرادي است كه مي‌خواهند از تجارب مددكاران اين سازمان در زمينه ازدواج و داشتن زندگي پايدار استفاده كنند. به گفته رئيس سازمان بهزيستي افرادي كه از خدمات طرح بشير استفاده مي‌كنند تا يك سال بعد از خدمات‌دهي نيز توسط مددكاران اين سازمان مورد حمايت قرار مي‌گيرند و هر زمان مشكلي براي آنها پيش بيايد مي‌توانند با اين مددكاران ارتباط برقرار كنند.

آنطور كه هاشمي خبر داده در اين طرح براي زوجين جوان جلسات آموزشي و مشاوره‌اي برگزار مي‌شود و براي آن دسته از زوج‌هايي كه دچار مشكل شده‌اند و مي‌خواهند از يكديگر جدا شوند نيز برنامه‌هاي مشاوره‌اي درنظر گرفته شده و تلاش مي‌شود تا آنان به زندگي خود بازگردند.

چندي قبل نيز آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي در ديدار با رئيس سازمان بهزيستي درخصوص طرح كاهش طلاق گفت:‌‌ طلاق به همه افراد خانواده و جامعه آسيب مي‌زند و بهزيستي بايد براي مبارزه با طلاق و كاهش آمار آن تلاش بيشتري انجام دهد. مهم‌ترين وظيفه بهزيستي شايد مقابله با افزايش طلاق باشد زيرا طلاق سبب آسيب به خانواده اعم از مرد و زن و فرزند مي‌شود.

  • طلاق به روايت آمار

براساس آمار سازمان ثبت احوال كشور استان‌هاي تهران و البرز ركورددار بيشترين طلاق و كمترين ازدواج در كشور هستند، بر اين اساس آمار ازدواج و طلاق‌هاي ثبت شده در سال گذشته حكايت از وقوع 757هزار و 197ازدواج و ۱۵۸ هزار و ۷۵۳ طلاق دارد كه اين ميزان در مقايسه با سال قبل از آن به‌ترتيب 4/4درصد كاهش و 4/6درصد افزايش نشان مي‌دهد.

کد خبر 284909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha