همشهری آنلاین: سعید طوسی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در پی درگذشت استاد کاظم حسن‌زاده چهره ماندگار قرآنی، گفت: قاری مراسم افتتاحیه پل فجر مشهد بودم؛ پس از اتمام تلاوت، استاد حسن‌زاده مرا صدا زد و گفت: «سعید! سعی کن برای قشر ضعیف قرآن بخوانی تا افراد متمکن».

به گزارش فارس، سعید طوسی قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به خصوصیات اخلاقی مرحوم حسن‌زاده چهره ماندگار قرآنی، اظهار داشت: استاد حسن‌زاده حدود نیم قرن از عمر خود را وقف قرآن کرده بودند و برای توسعه امور قرآنی از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش می‌کردند.

وی با بیان اینکه نتیجه تلاش‌های مستمر مرحوم حسن‌زاده تربیت هزاران قاری برتر قرآن کریم است، افزود: استاد حسن‌زاده شاگردان بسیاری داشت که در عرصه‌های مختلف درخشیدند که «مهدی صیاف‌زاده» و «سید حمید هروی» قاریانی بودند که در مسابقات بین‌المللی توانستند رتبه‌های برتر کسب کنند.

طوسی با اشاره به اینکه مرحوم حسن‌زاده هر شب جلسه قرآن داشت و بیشتر زمان خود را به تربیت قرآن‌آموزانی توانمند اختصاص می‌داد، گفت: من با وجود اینکه شاگرد ایشان نبود اما گاهی در جلسات این استاد قرآن شرکت و از نکات کاربردی آنها استفاده می‌کردم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه شوخ‌طبعی مرحوم حسن‌زاده باعث جذب جوانان به فعالیت‌های قرآنی می‌شد، خاطرنشان کرد: ایشان در کلاس‌های درس اشکالات قاریان را با طنز و شوخی و سعه صدر مطرح می‌کردند تا قاریان از فعالیت در این عرصه دلزده و پشیمان نشوند.

وی افزود: مرحوم حسن‌زاده پس از پیروزی انقلاب اسلامی طلایه‌دار آموزش و تدریس مقامات قرآنی در مشهد بود و بیشتر قاریان مشهدی مقامات موسیقیایی را از این استاد قرآن آموختند.

طوسی با اشاره به خاطره‌ای از این چهره قرآنی، گفت: سال 62 زمانی که 13 ساله بودم در مسابقات قرآن شرکت کردم که مرحوم اوحدی و حسن‌زاده داوران مسابقات بودند. از آن زمان به بعد من سعی کردم ارتباط بیشتری با این استاد قرآن داشته باشم تا با بهره‌گیری از نظرات و تجربیات ایشان بتوانم در این زمینه پیشرفت کنم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان توصیه‌ای که استاد «حسن‌زاده» به وی کرده بود، افزود: زمانی که پل فجر مشهد افتتاح شد من قاری مراسم بودم وقتی که قرائتم تمام شد استاد «حسن‌زاده» مرا صدا زد و گفت: «سعید! سعی کن برای قشر ضعیف و مستضعف بخوانی تا افراد متمکن».

وی با اشاره به اینکه من همیشه سعی می‌کنم به این توصیه استاد عمل کنم، اظهار داشت: داشتن صوت خوب برای تلاوت قرآن یکی از موهبت‌های الهی است که قاریان باید از این نعمت به خوبی استفاده کرده و برای ترویج فرهنگ اسلام و قرآن تلاش کنند.

«محمد‌کاظم حسن‌زاده» قاری قرآن کریم در سال 1334 در مشهد به دنیا آمد. وی در امر تربیت قاریان قرآن بسیار فعال بود و افرادی مانند؛ حمید هروی، مهدی صیاف‌زاده، جواد کاشفی، سعید بیژنی، مهدی حسنی، حمید‌رضا عباسی و بسیاری از دیگر قاریان مشهدی از شاگردان وی بودند.

حسن‌زاده شب گذشته در 59 سالگی بر اثر سکته قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

کد خبر 284858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha