همشهری آنلاین: رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با بیان این که در ماه جاری پدیده کشند سبز درآب‌های هرمزگان مشاهده شد، گفت: این پدیده در مشاهده‌های میدانی صورت گرفته شناسایی شده است.

به گزارش ايرنا، محمد صدیق مرتضوی روز شنبه گفت: با وجود سمی نبودن فیتوپلانکتون ایجادکننده این پدیده، شکوفایی آن می‌تواند منجر به کاهش اکسیژن آب و مرگ و میر آبزیان شود.

وی ، در خصوص علت نام‌گذاری این پدیده را فیتوپلانکونی به نام نوکتی لوکا دانست که شب‌ها نوری به رنگ سبز از آن ساطع می‌شود، دانست و یادآور شد: برای مقابله با این پدیده می‌توان از روش‌های هوادهی و افزایش اکسیژن در سطح آب استفاده کرد.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با اشاره به این که پدیده کشند سبز در شب نوردهی به رنگ سبز دارد، ابراز داشت: مناطقی که بیش‌ترین میزان این پدیده در آن‌ها مشاهده شده قسمت‌های شرق هرمزگان (سیریک و تیاب) و سپس اطراف جزایر هرمز و لارک بوده و اکنون شرایط عادی است و خطری متوجه مصرف‌کنندگان آبزیان نیست.

مرتضوی ، اثرات پدیده کشند را بر روی آبزیان، صید و صیادی، گردشگری، صنایع ساحلی، بهداشت و سلامت ساکنان نوار ساحلی عنوان کرد.

گفتنی است رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان هشتم اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به بالا بودن میزان آلاینده‌های زیست محیطی در آب‌های محدوده بندرعباس و قشم اعلام کرده بود: احتمال بروز مجدد پدیده کشند قرمز سال 88 (جلبک ککلودینیوم) در آب‌های بندرعباس وجود دارد.

به گفته مرتضوی، بررسی‌های صورت گرفته در سال گذشته بر روی کیفیت آب‌های ساحلی نشان داد آب‌های محدوده بندرعباس و قشم بسیار آلوده‌اند که ادامه این شرایط می‌تواند منجر به ایجاد مجدد پدیده کشند قرمز (جلبک ککلودینیوم) سال 88 شود.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ادامه داد: این نگرانی به خصوص در محدوده خور گورسوزان، پشت شهر و سورو در شهر بندرعباس بیش‌تر است.

مرتضوی با اشاره به این که یکی از نگرنی‌های کارشناسان محیط زیست در محدوده آب‌های غرب بندرعباس ورود فاضلاب صنایع و توانیر به آب‌های ساحلی می‌باشد، ابراز کرد: آلودگی آب‌های ساحلی غرب بندرعباس به pcb (مشتق‌های روغن‌های مورد استفاده در ترانسفورهای برق) یکی از مشکل‌های زیست محیطی در محدوده غرب بندرعباس می‌باشد.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: احتمال دارد این آلودگی به خورهای (آبراهه) لافت و خمیر که منطقه حفاظت می‌باشند منتقل شود و سال گذشته 10 مورد پدیده کشند قرمز در محدوده آب‌های شرق بندرعباس مشاهده شد که در برخی موارد تراکم بالایی داشتند.

مرتضوی با بیان این که بیشتر این پدیده‌ها پر خطراند اما سمی نمی‌باشند، بیان کرد: سال 91 نیز 14 مورد پدیده کشند قرمز مشاهده شد و یکی از موارد کشند قرمز سال 91 با تراکم 15 هزار سلول در لیتر، همان کشند قرمز سال 88 (ککلودینیوم) بود.

کشند قرمز نامی است برای یک رویداد طبیعی که به آن شکوفایی جلبکی نیز می‌گویند، این پدیده در خورها، آب‌های شور و یا آب‌های شیرین اتفاق می‌افتد و در آن جلبک‌ها به سرعت تجمع می‌یابند.

عامل پدیده کشند قرمز در سال‌های 87 و 88 جلبکی به نام ککلودینیوم بود که باعث مرگ و میر بیش از 34 تن آبزی شد و نخستین بار مرداد سال 87 در خلیج فارس و دریای عمان مشاهده شد.

کد خبر 284517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha