جواد قاسمی: «زباله» و «پسماند»، کلمه‌هایی که هر روز چند بار آن‌ها را می‌شنویم یا می‌خوانیم. شاید الآن فکر کنی که خُب، چه‌کار کنیم، زندگی را که نمی‌شود تعطیل کرد، بالأخره در زندگی روزانه ناگزیریم خرید کنیم، غذا بخوریم، سفر برویم، هدیه بدهیم و هدیه بگیریم و...

دوچرخه

در هركدام از اين كارها هم چيزهايي مثل كاغذ بسته‌بندي، پاكت يا نايلكس خريد و اضافه‌هاي موادي كه خريده‌ايم ديگر به‌كار نمي‌آيند و بايد دور ريخته شوند.

راست مي‌گويي. منتها اين هم راست است كه حجم زياد زباله و پسماندي كه ما آدم‌ها توليد مي‌كنيم، سلامت كره‌ي زمين و خود ما را به خطر انداخته است. حتماً اين را هم شنيده يا خوانده‌اي كه با اين وضعي توليد زباله،  آب‌وهواي كره‌ي زمين دارد تغيير مي‌كند و كم‌كم هوا دارد گرم و گرم‌تر مي‌شود. اين گرما باعث مي‌شود يخ‌هاي قطب آب شوند و...

از اين‌ حرف‌ها كه بگذريم، واقعيت اين است كه راه‌هاي گوناگوني براي برخورد با اين موضوع وجود دارد. من و تو هم مي‌توانيم مثل خيلي‌ از آدم‌ها اهميتي به اين خبرها ندهيم و كاري به اين نداشته‌ باشيم كه هشدارها چه‌قدر جدي هستند و هم‌چنان بگوييم هرچه پيش آيد خوش آيد و به توليد زباله و دفع نامناسب آن ادامه بدهيم. اما مگر مي‌توانيم طاقت بياوريم كه سلامت كره‌ي زمين و موجودات زنده‌ي روي اين كره‌ي خاكي و از جمله خودمان را به‌خطر بيندازيم و بي‌خيال باشيم؟

پس بياييد به اين فكر كنيم كه براي كمك به حل اين مسئله چه بايد كرد؟ كارشناسان كه مي‌گويند مهم‌ترين، فراگيرترين و مؤثرترين راه تلاش براي كاهش حجم زباله‌ي توليدي است. براي اين كار مي‌توانيم دقت كنيم كه: به اندازه خريد كنيم، وقت خريد اگر ضرورت ندارد پاكت و نايلكس نگيريم، كالاهايي را انتخاب كنيم كه حجم مواد استفاده شده در بسته‌بندي‌ آن‌ها كم و در حد ضرورت باشد يا دست‌كم از مواد قابل بازيافت براي بسته‌بندي آن‌ها استفاده شده باشد. از قسمت‌هاي اضافه‌ي خريدهايمان كه قابل استفاده است، به‌شكل مناسب استفاده كنيم و زود اين قسمت‌ها را دور نيندازيم.

راه مهم ديگر استفاده‌ي دوباره و چندباره از وسايل و كالاها و موادي است كه يك بار از آن‌ها استفاده كرده‌ايم. مثلاً بعضي از كيف‌هاي پارچه‌اي را مي‌توان با تعمير يا تغييرهايي دوباره مورد استفاده قرار داد. مي‌توان از خريد وسايل يك‌بار مصرف خودداري كرد يا آب‌ميوه‌ها و نوشابه‌هايي را كه در ظرف‌هاي شيشه‌اي هستند به نوع مشابه با ظرف‌هاي پلاستيكي ترجيح بدهيم و...

بعد از اين‌ها نوبت به تفكيك پسماند از مبدأ يا همان محل مصرف اوليه يعني خانه يا مدرسه و... مي‌رسد. با تفكيك زباله و پسماند كمك مي‌كنيم كه پسماندها هرچه بيش‌تر قابل بازيافت باشد. ريختن انواع زباله‌هاي خشك و تر و مثلاً قاطي كردن شيشه‌ي شكسته و كاغذ و... با پس‌مانده‌ي غذا و پوست ميوه ممكن است همه‌ي اين‌ها را غير قابل استفاده كند.

با اين حساب من و تو هم مي‌توانيم فكر كنيم و ببينيم براي كاهش توليد زباله و پسماند چه كار مي‌توانيم بكنيم و چه روش‌هايي بايد براي استفاده‌ي مجدد از وسايل مورد استفاده يا تفكيك پسماندها در پيش بگيريم.

کد خبر 284462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha