همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان این که پرونده براندازی نظام سوریه بسته شده است،‌ عنوان داشت، عربستان ضعیف‌ترین عامل موثر در منطقه به شمار می‌آید.

مصاحبه دبیرکل حزب‌الله لبنان با المیادین

وی همچنین اعلام کرد که جنبش حماس این تصمیم را دارد تا روابط خود را مجددا با جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله سازماندهی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با شبکه المیادین تأکید کرد که مقاومت با سلاح‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند در هر جنگی با رژیم صهیونیستی پیروز شود و اکنون آمادگی ورود به فلسطین را نیز دارد.

سید حسن نصرالله همچنین با بیان اینکه مقاومت موشک‌های از نوع فاتح 110 را از سال 2006 در اختیار دارد، گفت: در مقایسه با تسلیحاتی که ما در حال حاضر در اختیار داریم، این موشک‌ها ابزارهایی قدیمی است و ما با سلاح‌هایی که در حال حاضر داریم می‌توانیم وارد هرگونه درگیری آتی شویم.

  • روابط حزب‌الله و حماس

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین عنوان داشت: ارتباط با شاخه‌های نظامی گروه‌های مقاومت فلسطین در هنگام جنگ اخیر اسرائیل به نوار غزه متوقف نشد. جنبش حماس نیز این تصمیم را دارد تا روابط خود را مجددا با جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله سازماندهی کند.

وی عنوان داشت: روابط دوجانبه میان حزب‌الله و حماس در سطح بالایی اصلاح شده است و این اقدام به دور از پرونده سوریه صورت گرفته است. از سرگیری روابط میان حماس و سوریه یک مساله‌ای است که در مناقشات مطرح است، اما از سرگیری این روابط در نتیجه تحولات و رخدادهایی که صورت گرفته است، بسیار دشوار است.

سیدحسن نصرالله با بیان اینکه شرطی بر جنبش حماس گذاشته نشده است، تاکید کرد که تمایل دارد روابط استراتژیکی با تمامی جنبش‌های مقاومت فلسطین بر این پایه و اساس بنا شود که رژیم صهیونیستی دشمن امت اسلامی بوده و خطری علیه تمامی منطقه به شمار می‌آید.

دبیر کل حزب الله لبنان رابطه این حزب با جنبش حماس را مثبت ارزیابی کرده و عنوان داشت: این رابطه بر اساس دیدگاه استراتژیک مشخصی ادامه می‌یابد،‌ اما برخی از همپیمانان ما راضی به رابطه حزب الله با حماس نیستند و حل و فصل آنچه که میان حماس و سوریه است،‌ همچنان دشوار است.

سیدحسن نصرالله همچنین عنوان داشت: هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نیروهایی از حماس در کنار گروه‌های مسلح در سوریه جنگیده باشند یا تصمیمی از سوی آنها برای مشارکت در این درگیری‌ها وجود داشته باشد. آنچه که رخ داد این بود که جوانان فلسطینی که وابسته برخی از گروه‌ها بودند در درگیری‌های سوریه مشارکت کردند، اما گروه‌هایی که این جوانان وابسته به آنها بودند اعلام کردند که دیگر کاری با این جوانان ندارند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین عنوان داشت حزب‌الله با گروه‌ها و احزاب و شخصیت‌های فلسطینی از جمله جنبش فتح در ارتباط است و این ارتباط بدون در نظر گرفتن اختلافات درخصوص دیدگاه جنبش فتح صورت می‌گیرد و در مرحله پیشین نیز همکاری لجستیکی میان حزب‌الله و گردان‌های شهدای الاقصی که وابسته به جنبش فتح هستند وجود داشت.

  • تضعیف شدید نقش عربستان

سید حسن نصرالله افزود: موضع عربستان در منطقه بسیار تضعیف شده است و این اقدام پس از آن صورت گرفت که بندر بن سلطان، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان آماده بود که تمام جنگجویان دنیا را برای مبارزه در سوریه با هدف براندازی بشار اسد، رییس جمهوری سوریه بیاورد و این اقدام را صرف نظر از رویکردها و اندیشه‌ها و عقاید این مبارزان انجام داد و این یک اشتباهی بود که عربستان مرتکب شد. ریاض می‌خواست تا از داعش و النصره در این جنگ بهره ببرد، اما این دو گروه از کنترل خارج شدند و آنچه که برای عربستان باقی مانده است، «جبهه اسلامی» یا «جیش‌الاسلام» در غوطه و برخی از گروه‌های ارتش آزاد سوریه است و این نیروها در حال حاضر کمترین تاثیر را در میدان جنگ دارند.

در مقابل سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: این ضعف عربستان در میدان جنگ بر تاثیر این کشور در راه‌حل سیاسی در سوریه اثر نمی‌گذارد و در صورتی که عربستان به صورت جدی خواهان راه‌حل سیاسی شود این مساله باعث می‌شود که این کشور تاثیرگذار شود.

  • روابط ترکیه با داعش و النصره

وی با بیان اینکه رابطه میدانی میان ترکیه با داعش و النصره وجود دارد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مرزهایی که از طریق آن سلاح وارد سوریه می‌شود، مرزهای ترکیه است که این اقدام در مقابل دیدگان ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه صورت می‌گیرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه امکان دارد تغییری در موضع ترکیه نسبت به اوضاع عراق صورت گرفته باشد، گفت: هیچ شاخص مثبتی وجود ندارد که حکایت از تغییر موضع ترکیه نسبت به اوضاع سوریه داشته باشد.

هدف ائتلاف از بین بردن داعش نیست

سیدحسن نصرالله عنوان داشت: داعش پیش از سقوط موصل و حمله این گروه به برخی از هم‌پیمانان آمریکا، در مقابل دیدگان آمریکایی‌ها و با رضایت آنها رشد و نمو یافت و بزرگ شد و از داعشی‌ها در گذشته این خواست مطرح می‌شد که نظام را در سوریه و دولت را در عراق سرنگون کنند.

وی تصریح کرد: هدف ائتلاف ضد داعش از بین بردن این گروه نیست، بلکه آنها می‌خواهند داعش را به ویژه در عراق مهار کنند تا شروط خود را در منطقه تحمیل کنند و شاهد این مساله این است که تعداد حملاتی که ائتلاف از زمان تشکیل آن تا به امروز صورت داده است، بیشتر از تعداد حملات اسرائیل به لبنان در دو روز نخست جنگ ژوئیه نیست. آمریکایی‌ها آمادگی خود را برای کمک به عراقی‌ها ابراز کردند و در مقابل خواهان ایجاد پایگاه‌های آمریکایی در عراق و اعطای مصونیت به سربازان شدند و این امر به این معناست که آنچه که واشنگتن در توافق 2011 نتوانست به دست آورد، می‌خواهد در حال حاضر بهای آن را بگیرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان عنوان داشت: اما در مورد سوریه، آمریکا می‌خواهد داعش را رها کند تا بر نظام و دیگر طرف‌ها اعمال فشار کند. همچنین تسامح آمریکا نسبت به ترکیه در مقابل مخالفتش با پیوستن به ائتلاف در راستای هدف واقعی آمریکایی‌ها برای مهار داعش و نه کنترل بر آن صورت گرفت که این امر برای آنها بدون ترکیه ممکن است.

  • راه حل سیاسی در سوریه

سید حسن نصرالله درخصوص راه‌حل سیاسی در سوریه نیز گفت: دولت آمریکا به این نتیجه رسیده است که برکناری بشار اسد دیگر شرطی برای راه‌حل سیاسی نیست و در حال حاضر تنها برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان خواهان برکناری وی هستند.

وی عنوان داشت: نشانه‌هایی از سازش و همچنین پیش‌نویس‌هایی وجود دارد که به سطح یک طرح و ابتکار عمل جدی نرسیده است. یک کشور عربی که موضع بسیار رادیکالی نسبت به سوریه اتخاذ کرده است، در حال حاضر به این نتیجه رسیده که راه‌حلی را که به ابقای نظام و ارتش و حزب بعث و آمدن رییس جمهوری از طائفه اسد می‌انجامد، بپذیرد و در مقابل تنها خواهان رفتن اسد است و این مساله نشان می‌دهد که این کشور به سطح بسیار بالایی از ناامیدی و شکست رسیده است و به این اعتقاد دست یافته که نمی‌تواند چیزی از واقعیت موجود در سوریه را تغییر دهد و نمی‌تواند از طریق میدان جنگ چیزی را بر نظام تحمیل کند.

سید حسن نصر الله اظهار کرد که پیشتر در کنار هیثم مناع، مخالف سوری با دیگر مخالفان دیدار کرد که این دیدار در چارچوب تلاشش برای مشارکت در راه حل سیاسی بحران سوریه صورت گرفت.

وی عنوان داشت: پرونده براندازی نظام در سوریه و سیطره میدانی و سیاسی بر این کشور بسته شده است و علت آن پایداری رهبران و ارتش سوریه و مقاومت نیروهای مردمی و بخش گسترده‌ای از ملت سوریه است و همگان به این نتیجه رسیده‌اند که جایی برای راه‌حل سیاسی در سوریه بدون حضور رهبران این کشور وجود ندارد.

  • اوضاع بحرین

دبیرکل حزب‌الله لبنان درخصوص اوضاع بحرین نیز گفت: مشکل بحرین در این امر نهفته است که مقامات بحرینی به وجود مشکل در کشورشان اذعان نمی‌کنند. همچنین تماس‌هایی با طرف‌ها و کشورهایی صورت گرفته است اما به نتیجه‌ای نینجامیده است و بحرینی‌ها این اراده را دارند که این جنبش و اعتراضات خود را به نتیجه برسانند، حتی اگر این مساله زمان ببرد.

  • رابطه حزب‌الله با انصارالله یمن

سید حسن نصرالله درباره رابطه حزب‌الله با جنبش انصارالله در یمن با بیان این که این رابطه سیاسی است، این مساله را تکذیب کرد که کارشناسان نظامی حزب‌الله در حملات نظامی اخیر که در صنعا صورت گرفت، مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به این مساله که برخی از مسوولان حزب‌الله حدود دو سال قبل به یمن سفر کردند و این مساله بر هیچ‌کس پوشیده نیست، تاکید کرد: آنچه که در یمن رخ داده است، یک تصمیمی از سوی محافل داخلی یمن که در ارتباط با جنبش انصارالله هستند، صورت گرفته است.

  • رابطه با مصر و اخوان‌المسلمین

دبیرکل حزب‌الله لبنان درخصوص مصر نیز عنوان داشت: مفید است که مصر نقش منطقه‌ای و عربی را در سطح تمام منطقه ایفا کند و هر نقشی که می‌تواند این کشور برای پایان دادن به اختلافات و التیام جراحت‌های بوجود آمده ظرف سال‌های اخیر انجام دهد، یک نقش مثبت به شمارمی‌آید و ما هیچ مانعی نسبت به این مساله نمی‌بینیم که مصر در حال حاضر طرحی را برای حل و فصل مساله سوریه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه حزب‌الله و ایران در دوران حکمرانی اخوان‌المسلمین در مصر خواهان برقراری ارتباط با این کشور شدند اما پاسخی را دریافت نکردند، گفت: شاید اخوانی‌ها می‌خواستند آمریکا و عربستان را نسبت به مواضع خود حساس نکنند و این در هنگامی بود که آنها گمان می‌کردند در آینده منطقه را تحت کنترل خود در می‌آورند.

آینده ایران در منطقه و جهان بسیار روشن است

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران به خاطر اعمال فشار بر این کشور در پرونده‌های دیگر و تاثیر بر استراتژی و مستقل بودن ایران در اتخاذ تصمیم‌هایش است، تاکید کرد: ایران این توانایی را دارد که با قدرت بسیار این تحریم‌ها را تحمل کند و تمام کسانی که از طریق مسائل نفتی و غیر نفتی علیه ایران طرح‌ریزی می‌کنند، فرو خواهند پاشید و این ایران است که پابرجا می‌ماند و آینده‌اش در سطح منطقه و جهان بسیار روشن است.

سید حسن نصرالله درخصوص قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس گفت: وی برادری عزیز و یک دوست و شخصی نزدیک به ما است و ما او را به خوبی می‌شناسیم و رابطه‌ای میان ما وجود دارد، چرا که ماموریت اصلی سپاه قدس کمک به جنبش‌های مقاومت در منطقه و در راس آنها حزب‌الله است و حضور میدانی قاسم سلیمانی در خط مقدم جبهه عراق یکی از عوامل اصلی سرنگونی طرح داعش است.

  • مذاکرات حزب‌الله با جریان المستقبل

وی درخصوص مذاکرات حزب‌الله لبنان با جریان المستقبل نیز گفت: چشم‌اندازی که حزب‌الله خواهان رسیدن به آن است، این است که تنش‌ها متوقف شود که این مهم تا سطح بسیار زیادی محقق شده است و ما همچنین می‌خواهیم نقش دولت کارآمدتر شود و اجازه سرنگونی آن در سایه عدم حضور رییس جمهور داده نشود. ما همچنین خواهان مبارزه با تروریسمی هستیم که همگان را و نه فقط یک طائفه و حزب و گروه معین را هدف قرار داده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه مناقشاتی میان حزب‌الله و جریان المستقبل تا به این لحظه درخصوص مساله ریاست جمهوری لبنان صورت نگرفته است، مجددا بر حمایت حزب‌الله از نامزدی میشل عون، رهبر فراکسیون تغییر و اصلاح در لبنان برای رییس جمهور شدن تاکید کرد.

سید حسن نصرالله به این مساله اشاره کرد که ممکن است دیداری میان وی با سعد الحریری، رییس جریان المستقبل با هدف پیشبرد مذاکرات صورت بگیرد و این دیدار علی‌رغم مخالفت برخی از مقامات در جریان المستقبل خواهد بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که حزب‌الله در حال حاضر دارای خواستگاه اجتماعی و مذهبی است و این خواستگاه در حال حاضر بسیار گسترده‌تر از هر زمان دیگری است و نظرسنجی‌های سفارتخانه آمریکا و طرف‌های وابسته به آن، بر این امر تاکید دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که کسی که حزب‌الله را راهبری می‌کند، دبیرکل آن نیست بلکه رهبرانی هستند که هرازگاهی انتخاب می‌شوند و اینکه وی ظرف این سال‌ها به عنوان دبیرکل حزب‌الله باقی مانده است، در نتیجه اصرار این رهبران است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به این مساله اشاره کرد که وی پس از شهادت عباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب‌الله تلاش کرد تا شخص دیگری در آن هنگام این مسوولیت را برعهده بگیرد اما این امر رخ نداد.

  • مقاومت در لبنان قدرت‌مندتر از هر زمان دیگری است

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: مقاومت در لبنان قدرت‌مندتر از هر زمان دیگری است و هر سلاحی را که به ذهن خطور کند، در اختیار دارد. ما در هر جنگی می‌توانیم پیروز بیرون بیاییم.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیل به دنبال پیروزی قاطع و سریع در جنگ آتی است، اما به آنها تاکید می‌کنم که این امر غیرممکن است.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین تصریح کرد: لطمه و خدشه‌ای به توانایی‌های جنگی مقاومت وارد نشده است و اگر اسرائیل بر روی این مساله حساب بازکرده،‌ دچار اشتباه فاحشی شده است.

  • حمله به سوریه بدون پاسخ نمی‌ماند

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: ما سلاح‌هایی در اختیار داریم که با آن می‌توانیم در مقابل هر حمله اسرائیل پیروز شویم. هر گونه حمله‌ای به سوریه بدون پاسخ از سوی محور مقاومت باقی نمی‌ماند. مقاومت نسبت به حمله به سوریه ساکت نمی‌ماند و در زمانی مناسب که خود تعیین می‌کند، پاسخ می‌دهد.

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: ما آمادگی داریم هر چیزی که در جنگ آتی به آن نیاز داشته باشد را فراهم کنیم. مقاومت آماده مداخله در الجلیل (منطقه‌ای در فلسطین) و اطراف آن است.

  • هرگونه حمله‌ای به لبنان خط قرمز است

وی با بیان این که دولت و مقاومت لبنان حق دارد به هرگونه نقض امنیتی زمینی یا دریایی اسرائیل پاسخ دهد، گفت: هرگونه نقض حاکمیت یا امنیت و هر گونه حمله به خاک لبنان خط قرمز است و باید به آن پاسخ داده شود. ما تصمیم می‌گیریم که زمان و مکان و روش این پاسخ چگونه باشد. تصمیم پاسخ به هر گونه اقدام اسرائیل با بررسی تمام زوایای آن اتخاذ می شود.

وی ادامه داد: برخی از مسائل برای ما حساس و اساسی است و نمی توانیم از آن‌ها بگذریم. آنچه در سال 2014 رخ داد و ما پاسخ آن را در مزارع شبعا دادیم پیام آشکاری بود مبنی بر این که مقاومت لبنان بر برخی از تعرضات اسراییل صبر می کند اما برخی از تعرضات را نمی توانیم نادیده بگیریم و در برابر آن سکوت کنیم و پاسخ مناسب دادن به آنها را وظیفه خود می دانیم. در آن زمان آن‌ها یکی از رزمندگان ما را ترور کردند و آن زمانی بود که سامانه جاسوسی و شنود این رژیم کشف شد. اسرائیلی‌ها در موارد قبلی، سامانه های خود را قبل از اینکه نیروهای حزب الله و ارتش لبنان به آن برسند منفجر می کردند اما این بار اجازه دادند تا نیروهای ما به آن مکان برسند و سپس آن را منفجر کردند که ما این مساله را قتل عمد عنوان کرده ایم و گفتیم که نمی توانیم در برابر آن سکوت کنیم.

سیدحسن نصرالله گفت: بنابراین عملیات در مزارع شبعا را انجام دادیم و مسئولیت آن را بدون فوت وقت بر عهده گرفتیم. این پاسخ، پیامی آشکار برای اسرائیل بود و آنها این پیام را درک کردن که خطوط وجود دارد که اگر اسرائیل از آنها عبور کند، مقاومت پاسخ آن را خواهد داد و در این مورد به آثار و تبعات این پاسخ توجه نمی کند و آماده پذیرفتن هزینه های آن است.

دبیر کل حزب الله تصریح کرد: در مورد خطوط قرمز نمی توانیم بیان کنیم که این مورد برای اسرائیل جایز است و مورد دیگر جایز نیست. مثلا هرگونه تعرض به آسمان لبنان که هر روز در حال انجام است، خط قرمز است. در این مورد می توانم بگویم که هرگونه تعرض به استقلال، امنیت و تمامیت ارضی لبنان باید خط قرمز باشد و ما آن را خط قرمز می دانیم. تعرض به آب‌های لبنان که اسرائیل گاهی مرتکب آن می شود، تجاوز به مرزهای لبنان و ورود به خاک لبنان هرچند در برخی مناطق مانند مزارع شبعا و وزانی مشکلات ترسیم مرز داریم، برخی اوقات اسراییل از پشت مرز علیه لبنان کار می کند و یا با جاسوسان خود ارتباط برقرار می کند؛ همه این موارد خط قرمز است و مسایلی مانند بمباران، قتل، ترور، حمله هوایی و تیراندازی هم خط قرمز هستند و باید باشند. نمی توانیم بگوییم که برخی از این‌ها خط قرمز است و برخی نیست. اما در مورد تعرضاتی که باید حزب الله به آن‌ها پاسخ دهد باید بگویم که ما دست خود را باز گذاشته ایم و برخی موارد را بر عهده دولت لبنان قرار داده ایم اما مقاومت در هر حال حق پاسخگویی دارد حتی در برابر تعرض به آسمان لبنان، اما این که پاسخ بدهیم یا خیر مساله دیگری است.

وی گفت: می توانیم پاسخ دهیم و می گویم که این حق ماست. اما این که پاسخ دهیم یا خیر بستگی به مسایل دیگری دارد. پاسخ به هر تعرض در دریا یا زمین و یا تعرض امنیتی را حق خود می دانیم. ما از این حق خود کوتاه نمی آییم اما اجرایی شدن آن را بررسی می کنیم و در این خصوص امکانات، مصلحت و شرایط را می سنجیم. این اشتباه است که حزب الله بگوید اگر این کار را کردید پاسختان را می دهیم و اگر آن کار را مرتکب شدید پاسخی نمی دهیم. اگر بگوییم در فلان مورد پاسختان را نمی دهیم بدین معناست که ما تعرضاتی را مباح و مجاز می دانیم. ما التزامی در مورد پاسخ گفتن به تعرض نداریم و نمی گوییم مثلا اگر تعرض به آسمان لبنان صورت گرفت، حزب الله پاسخ آن را نمی دهد. بنابر این روزی می آید که حزب الله به تعرض به آسمان یا آب‌های لبنان پاسخ می دهد و این بعید نیست. کسی نمی تواند به ما بگوید شما تعهد داده بودید که به این نوع تعرضات پاسخ نخواهید داد.

سیدحسن نصرالله ادامه داد: در مورد مشخص کردن برخی تعرضات که مقاومت حتما به آنها پاسخ خواهد داد هم باید بگویم، بیم آن می رود که اسرائیل با تعرض عمدی از این نوع قصد وارد کردن حزب الله به درگیری یا جنگی را داشته باشد که او زمان و مکان آن را مشخص کرده است زیرا اگر چنین کند مجبور است به تعرض اسراییل پاسخ دهد. ما در این دو مورد (پاسخ دادن یا ندادن به برخی تعرضات) خود را متعهد نمی کنیم اما می گوییم که پاسخ دادن به هرگونه تعرض و تجاوز اسراییل در هر نوع که باشد را حق خود می‌دانیم و مکان و زمان و نوع پاسخ را خود مشخص می کنیم. بنابر این میدان مانور ما باز است و در یک قاعده مشخص که ما را ملزم به کاری کند بازی نمی‌کنیم. در مورد پاسخ دادن به تعرضات، شرایط، زمان، مکان، نوع تعرض، اثرات آن و عوامل دیگر دخیل هستند زیرا مسایل بسیار حساس هستند. در ادامه می خواهم بگویم که تصمیم به پاسخگویی ناگهانی و خودکار که دستوری از قبل داده شده باشد نیست بلکه سران حزب الله در مورد آن بحث و بررسی و مطالعه می کنند. این مساله از این باب است که هرگونه شجاعت نیاز به حکمت و سنجیدگی دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به این که توان و نیروی حزب‌الله تحلیل نرفته گفت: ما هر سال بیش از سال قبل قوی بوده ایم و در همه زمینه ها پیشرفته های زیادی داشته ایم.

سید حسن نصرالله افزود: نمی توان این موارد را فرسایش نام نهاد؛ به عبارت دیگر در این مورد مبالغه صورت می گیرد. ما از ابتدا حساب همه جا را می کنیم. اولین اقدام ما این است که ما جبهه اسرائیل را خالی نمی کنیم و شمار نیروها و تجهیزات و آمادگی و کادر فرماندهی آن را کاهش نمی دهیم. بنابر این مشغول بودن ما در اماکن دیگر، هیچ آسیبی به آمادگی حزب الله در برابر اسرائیل نمی زند و مقاومت همچنان فکر و چشم و اهتمامش به دشمن اسرائیل است، زیرا ما درگیر شدن با اسرائیل را در هر لحظه محتمل می دانیم. نشانه این که حزب الله آمادگی خود را در برابر اسرائیل از دست نداده، عملیات حزب الله در مزارع شبعا در سال 2014 بود. احتمال داشت که ما در مزارع شبعا عملیات انجام دهیم و مسئولیت آن را رسما پس از یک ساعت و یا کمتر از آن بپذیریم و اسرائیل ناگهان دست به حمله بزند. این احتمال وجود داشت و ما بر روی آن حساب کرده بودیم. مطمئن باشید که حزب الله در برابر اسرائیل نه دچار ضعف شده و نه فرسایش بلکه بالعکس خود اسرائیلی ها اعتراف کرده اند که وارد شدن حزب الله در میدان‌های دیگر تجربه ها و افق های جدیدی را برای این جنبش به وجود آورده است و کفایت و مدیریت رهبرانش افزایش پیدا کرده است و در جنگ های آینده می تواند از این توان و ظرفیت های جدید استفاده کند.

وی اظهار کرد: در گذشته بزرگترین کار مقاومت حمله به یک یا دو و یا سه پایگاه اسرائیلی در جنوب لبنان بود و ما سابقه ورود هماهنگ رزمندگان به یک شهر و تسلط بر یک منطقه جغرافیایی وسیع با اقدامات نظامی را نداشتیم اما اکنون مقاومت چنین تجربه ای را دارد. شما می دانید که تحصیل در دانشکده های نظامی و برگزاری رزمایش بسیار متفاوت تر از صحنه جنگ است. چرا اسرائیل مساله منطقه الجلیل را پس از ورود حزب الله به سوریه مطرح کرده است؟ اسرائیل می داند که ورود حزب الله به سوریه و تجربیاتی که در این جنگ کسب کرده این جنبش را برای جنگ در الجلیل آماده کرده است. این در حالی است که مساله الجلیل قدیمی شده بود. من در همین جا می گویم که اگر اسرائیل به این نتیجه رسیده است که حزب الله دچار ضعف و فرسایش شده و آمادگی و ظرفیت قبلی را ندارد، نه تنها دچار اشتباه بزرگی شده بلکه حماقت بزرگی را مرتکب شده است. در واقع حزب الله، امروز بیش از هر زمان دیگر آمادگی مبارزه با اسرائیل را دارد.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: حزب الله دارای سلاح های پیشرفته و قوی تر از قبل است. البته توان و نیرو امری نسبی است یعنی ما در سال 2014 به نسبت آنچه در 2013 بودیم قوی تر شدیم و در سال 2013 به نسبت سال 2012 قوی تر بودیم . ان‌شاالله در سال 2015 قوی تر از سال 2014 خواهیم بود. ما برای توان، نیروی انسانی، سلاح و آمادگی نظامی خود در ابعاد کمی و کیفی، سقفی تعیین نکرده ایم. جنگ با اسرائیل سقف پذیر نیست. در واقع سقف توان ما بسیار بالاست و تلاش می کنیم به آن برسیم. ما در همه زمینه ها پیشرفت داشته ایم و از همه نوع سلاح و امکانات که در ذهن شما بیاید در اختیار داریم. ما آنچه را که حزب الله را قوی تر کند در اختیار داریم و ان‌شاالله در آینده بهتر از امروز خواهیم شد.

کد خبر 284321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha