در ارتباط با شناسایی و تحلیل گونه‌ها و تیپ‌های شخصیتی ممکن است با توجه به برداشت‌های خود ادراک کنیم.

امروزه شخصيت‌خواني به علمي‌تبدیل شده است که این علم، موجبات بهبود روابط بین فردی را فراهم آورده است.

شما از طریق یادگیری شخصيت‌خواني مي‌توانید به این نتیجه برسید که فرد مقابل شما، چگونه شخصیتی دارد و از چه منش و رفتاری برخوردار است. در مورد اینکه بتوانیم شخصیت طرف مقابل را تا حدودی بشناسیم و ارزیابی کنیم، تکنیک‌هایی وجود دارد که در ذیل به آنها ‌اشاره مي‌کنیم.

  • هميشه با موردي كه از آن اطمينان بيشتري داريد شروع كنيد.

فرض كنيد مطمئن هستيد كه شخص مورد نظر برون گراست. در ‌اين صورت مي‌توانيد خود به خود هر هشت مورد تيپ‌هاي درون گرا را حذف كنيد.

  • در داوري كردن عجله نكنيد.

درها را باز بگذاريد. فرض را بر‌ اين بگذاريد ممكن است فرضيه‌هاي شما تغيير كنند. با جمع‌آوري اطلاعات بيشتر ممكن است ‌اين اتفاق بيفتد.‌ اين ‌امر براي داوري‌كننده‌ها چالش مهمي‌ است زيرا آنها ممكن است نتواننداطلاعات كافي براي داوري كردن جمع‌آوري كنند.

  • به برداشت‌های اشتباه احتمالی خود توجه داشته باشيد.

در ارتباط با شناسایی و تحلیل گونه‌ها و تيپ‌هاي شخصيتي ممكن است با توجه به برداشت‌هاي خود ادراك كنيم. مثلاً ممكن است به ‌اشتباه گمان كنيد تمام كساني كه رفتار دوستانه دارند، احساسي هستند.

  • وقتي رودرروي شخصي قرار نداريد

هميشه وقتی سؤالات پایان باز بپرسيد، اطلاعات بيشتري به دست مي‌آوريد. مثلاً وقتي با كسي مصاحبه استخدامي‌ مي‌كنيد مي‌توانيد بپرسيد: با رييس قبلی‌ات رابطه‌ات چطور بود؟

او مي‌تواند خيلي ساده به شما جواب بدهد: «خوب بود.»‌ اما به جاي ‌اين سوال مي‌توانستيد از او سوالات پایان باز بكنيد، مثلاً بگوييد: «درباره رييس قبلي‌ات حرف بزن.

چگونه آدمي‌ بود؟» «بهترين خصوصيتي كه در او سراغ داشتي كدام بود؟» «در چه زمينه‌هايي با هم اختلاف نظر داشتيد؟» «درباره رابطه‌ات با او چه مي‌تواني بگويي؟» «فكر مي‌كني درباره تو چه نظري دارد؟»‌ اين گونه، اطلاعات بيشتري درباره او به دست مي‌آوريد.

در مواقعي حتي وقتي از شخص سؤالات پایان باز مي‌كنيد ممكن است با‌ يكي، دو كلمه، جواب‌تان را بدهد. در‌ اين زمان مي‌توانيد او را تشويق كنيد كه بيشتر توضيح بدهد. به او بگوييد: «ممكن است در‌اين خصوص بيشتر توضيح بدهي؟» ‌يا «دلم مي‌خواهد بدانم چرا درباره او چنين نظري داري؟»

اما در مواقع استثنايي، شناسايي تيپ ‌اشخاص از طريق تلفن ساده‌تر است. از جمله ‌اين موارد زماني است كه شخص در صحبت تلفني آزادي عمل بيشتري احساس مي‌كند و راحت‌تر مي‌تواند حرف بزند.

در ضمن هنگام صحبت تلفني حواس نيز كمتر پرت مي‌شود. حال توضیحاتی در مورد یک شخصیت خیالی به‌طور مثال«کاترین» ارائه مي‌دهیم تا بتوانید به شخصیت او پی ببرید.

کاترین لباس اتو كشيده و منظمي ‌پوشيده است. موهاي بلندش را مرتب كرده و با چند قطعه جواهر (گردن بند، گوشواره و حلقه و انگشتر) خود را آراسته است كه همه با هم جور در مي‌آيند.

روي ميزش چندين عكس خانوادگي ديده مي‌شوند. پاي ‌يكي از عكس‌ها كه كودك خردسالی را به نمايش گذاشته است‌ اين عبارت به چشم مي‌خورد: دوستت دارم مادر. ميزش بسيار مرتب است. هر ‌يك از اقلام روي ميز در جاي مناسب خود هستند.

هيچ برگه و نوشته و پرونده‌اي روي ميزش به چشم نمي‌خورد. تنهاي چيزي كه به چشم مي‌خورد ‌يك دفترچه ‌يادداشت،‌ يك جاقلمي ‌و‌ يك ساعت است.

عذرخواهي مي‌كند كه چند دقيقه منتظر ‌‌مانده‌ايد. از شما دعوت مي‌كند كه بنشينيد.‌ می‌پرسد آيا فكر مي‌كنيد كارتان بيش از نيم ساعت وقت مي‌گيرد؟ بعد از ملاقات با شما جلسه‌اي دارد.

رفتار دوستانه‌اي دارد. وقتي موضوع را برايش توضيح مي‌دهيد به دقت گوش مي‌دهد. ابداً حالت تدافعي ندارد. دو بار سخن شما را قطع مي‌كند تا موضوعي كه درباره‌اش حرف مي‌زنيد برايش روشن‌تر شود.

شما در مجموع به ‌اين نتيجه مي‌رسيد كه او مي‌خواهد تا حد‌امكان به شما رسيدگي كند و كارتان انجام شود.

  • به نظر شما کاترین درون‌گرا ست يا برون‌گرا؟

انرژي فراواني به خرج مي‌دهد. صحبت مي‌كند، دست‌هايش را تكان مي‌دهد، چهره ابرازگر دارد. به راحتي با ‌اشخاص كنار مي‌آيد و با آنكه به دقت به صحبت‌هاي ارباب رجوع گوش مي‌دهد، متوجه ساير فعاليت‌هايي كه در حول‌و‌حوش او مي‌گذرد هم هست. او برون‌گراست.

  • آيا کاترین بيشتر حسي است‌ يا شمي؟

کاترین بسيار دقيق است. در هر جايي كه احساس مي‌كند نياز به سؤال و توضيح دارد، سؤال مي‌كند. علاقه‌مند است كه اسناد و مدارك شما را مرور كند. او گهگاه به اطراف اتاق نگاه مي‌كند. به حوادثي كه در لحظه حال اتفاق مي‌افتد، توجه دارد. بي‌جهت در گمان و خيال فرو نمی‌رود و تحت تأثير انديشه‌هاي خصوصي حواسش پرت نمي‌شود. کاترین حسي است.

منبع:همشهري تندرستي

کد خبر 284140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha