سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عالیم قاسیم‌اُف (Alim Qasımov) در ۱۹۵۷ در شماخی در جمهوری آذربایجان در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد.

از دوران نوجوانی به موسیقی علاقه‌مند شد. صدای استثنایی عالیم او را به محضر بزرگان موسیقی اصیل جمهوري آذربایجان کشاند و سبب شد در جوانی از آموزش موسیقیدانانی همچون «حاجی بابا حسین‌اف، نریمان علی‌اف و آقا عبدالله‌اف سود ببرد و در 25 سالگی به‌عنوان بهترین خواننده‌ی کلاسیک نسل خود، در کشور آذربایجان انتخاب شود.

او یکی از معروفترین خوانندگان موسیقی مقامی آذربایجان است. عالیم قاسیم‌اُف در سال ۱۹۹۹ برنده جایزه موسیقی یونسکو   شد. 

در سال ۱۹۹۹ کاست موسیقی مقامی او پر فروش‌ترین کاست سال معرفی شد و در سال ۲۰۰۰ در مرکز صداهای نادر اروپا صدای او ثبت شد.

در سال ۲۰۰۱ در فستیوال موسیقی شرق در سمرقند در برنامه افتتاحیه خواند و به عنوان نفر اول به لقب بلبل شرق مفتخر شد.

سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ موسیقی مقام آذربایجانی راجزو شاهکارهای شفاهی و میراث معنوی بشر اعلام کرد. فضاپیمای کاوشگر ویجر ۱ نیز قطعه‌ای از موسیقی مقامي به زبان ترکی آذربایجانی با صدای عالیم قاسمف را برای پخش در فضا انتخاب كرد.

در سال ۲۰۰۹ آلبوم او در اروپا جزو پنج آلبوم پرفروش دنیا شناخته شد.او تاکنون کنسرت‌هایی در کشورهای هلند، ژاپن، چین، ایتالیا، کانادا، روسیه، کشورهای آسیای میانه، فرانسه، ایران، انگلیس، آلمان، اسپانیا، بلژیک، برزیل و ایالات متحده و ... برگزار کرده‌است.

او اجراهای متعددی نیز در ایران برگزار کرد و اجرایی از او نیز به رهبری نادر مشایخی با ارکستری مجلسی درآلمان در دست است. همچنین در اجرای زمستان 1393 نیز شهرام ناظری نشان ویژه‌ای به او اهداء کرد.

جنس صدای قاسم اف چپ کوک است و از این منظر در فضای موسیقی شرقی صدایی منحصر به فرد و استثنایی به شمار می‌رود. حس موسیقایی او هنگام خواندن نیز نقشی مهم در انتقال زیبایی شناسی کامل صدایش به مخاطب ایفا می‌کند. قاسم اف در یک دهه اخیر به همراه دخترش کنسرت‌های مختلفی برگزار کرده است.

کد خبر 284094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha