جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین جشنواره موسیقی استاد شهناز صبح جمعه ۱۹ دی ماه با حضور هنرمندان موسیقی در اصفهان به کار خود پایان داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران (نای) ، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی استاد شهناز صبح جمعه 19 دی با حضور برگزار کنندگان جشنواره و هنرمندان موسیقی در هنرسرای «خورشید» اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شیروانی برگزار کننده و مدیر اندیشکده «مشیر» گفت: این جشنواره به برکت نام استاد  جلیل شهناز توانست اولین قدم خود را در برگزاری بردارد که امیدوارم سال آینده کم و کاستی‌ها برطرف شود.

وی در خصوص راه اندازی چنین جشنواره ای افزود: در شرایط کنونی جوانان بسیاری در عرصه موسیقی فعالیت می کنند که کسی آنها را نمی شناسد بر این اساس تصمیم به برگزاری جشنواره موسیقی شهناز گرفتیم تا بتوانیم این هنرمندان را زیر نام جلیل شهناز دور هم جمع کنیم.

شیروانی با بیان اینکه جشنواره‌ ملی استاد شهناز بر پایه پژوهشی چند ساله برگزار شد، بیان داشت: این جشنواره، بخش‌های مختلفی داشت که برخی از آن‌ها به دلایل مختلف لغو شد. حتی عده‌ای از هنرمندان قرار بود در این جشنواره حضور داشته باشند که میسر نشد و از ما دلخور شدند همچنین برخی برنامه ها نیز بدون استقبال همراه بود اما به هر صورت تلاشمان بر این بود که جشنواره بی نقص برگزار شود که چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

در ادامه مراسم اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی شهناز ، پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما سال گذشته، مجوز 1500 کنسرت را صادر کردیم که از این میان، سه کنسرت لغو شدند. ما شرایط را طوری ایجاد کرده‌ایم که جوانان برای دیدن کنسرت به خارج از کشور نروند. امروز به‌طور جدی گله‌مندی خود را اعلام می‌کنم. رسانه‌ها روی نقاط ضعف انگشت می‌گذارند و نقاط مثبت را نمی‌بینند.

وی افزود: بسیاری از ضعف‌ها مربوط به دوره‌های قبلی است که مجبوریم در راستای آن‌ها فعالیت زیادی داشته باشیم، مثل موضوع ارکستر سمفونی که در کمتر از یک سال آن را احیا کردیم و این چیز کوچکی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی مدیر اداره‌ ارشاد اصفهان نیز در این مراسم گفت: افتخار اصفهان این است که استاد شهناز در این سرزمین متولد شده و اولین جشنواره‌ ما نیز با نام این استاد و در این شهر برگزار شد.

وی در خصوص اقدامات اداره ارشاد اصفهان در زمینه موسیقی افزود:هنرستان هنرهای زیبا در مقطع راهنمایی هنرجو موسیقی می‌پذیرد. همچنین استفاده از فناوری و نوآوری‌های جدید در عرصه‌ موسیقی و استانداردسازی دوره‌های آموزش کلاسیک موسیقی نیز از جمله فعالیتهای ماست.

در بخش دیگری از این مراسم هوشنگ ظریف به بیان خاطراتی از ورود خود به هنرستان موسیقی نحوه آشنایی اش با استاد شهناز پرداخت و گفت: ما برای این استادان جایگزینی نداریم. در حالی که موسیقی ایرانی باید حفظ شود. متأسفم که این روزها نوازندگی تار عوض شده است. ما باید در نوازندگی این ساز که مادر سازهای ایرانی است، اصالت را حفظ کنیم.

در پایان این مراسم نیز فریدون شهبازیان داور این جشنواره اظهار داشت:متاسفانه ما در حفظ اصالت و والایی و ارجمندی موسیقی قدمی برنداشتیم و روز به روز صرفا به‌خاطر سرگرم نگه داشتن مردم، از موسیقی استفاده می‌کنیم به همین دلیل برگزاری چنین جشنواره‌ای در راستای والایی هنر موسیقی که هنر خیلی از جوانان است، ما را شگفت‌زده کرد.

کد خبر 283574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha