چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجید مجیدی بزرگترین «سوپرایز» فیلم «محمد رسول‌الله» (ص) را بازیگران این فیلم دانست، ‌همچنین از اهالی رسانه خواست خارج از نگاه‌های ژورنالیستی از این فیلم به عنوان یک دستاورد مهم محافظت کنند.

مجید مجیدی

به گزارش ايسنا؛ مجيد مجيدي کارگردان سینما در آستانه‌ی رونمایی فیلمش در جشنواره‌ی فیلم فجر پس از چند سال سکوت درباره‌ی این اثر هنری در برابر خبرنگاران نشست تا پاسخگوی سوال‌های آنها باشد.

این کارگردان امروز 17 دی ماه در این نشست که در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد،حاضر بود درباره عدم استفاده از بازیگران خارجی در فیلمش گفت: معتقدم در این حوزه بازیگران ما واقعا در حد و اندازه بازیگران مطرح دنیا هستند و توانمندی‌های زیادی داریم. معتقدم بازیگران فیلم «محمد رسول‌الله» به لحاظ هنربازیگری، بسیار در دنیا خواهند درخشید.

وی افزود: به طور جد معتقد بودم ظرفیت ما در حوزه بازیگری بسیار بالاست و هر موقع فیلمی در جهان و کشورمان توانسته معرفی شود بازیگران ما در آن درخشیده‌اند.

مجیدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مقطع زمان روایت فیلم و عدم داشتن حجاب در آن دوران اظهار کرد: تلاش کردیم این وجه را رعایت کنیم. برای حضرت آمنه با توجه به وجوه قدسی ایشان حجاب کاملا رعایت شد. همچنین برای "حلیمه" ضمن اینکه گیس‌های مصنوعی درست کردیم، برای سایرین نیز گیسوان مصنوعی استفاده شد و در طراحی لباس هم این موضوع در نظر گرفته شد.

این کارگردان درباره شکل روایت فیلم و حساسیت‌هایی که بر موضوع «محمدرسول‌الله(ص)» وجود دارد،یادآور شد: در این زمینه طی دو سال تحقیقات مفصلی داشتیم و براساس کتب برجسته‌ترین تاریخ‌دان‌ها تحقیق کردیم و همچنین رایزنی‌های زیادی با علمای اهل تسنن و اهل شیعه داشتیم.

  • مقطعی را به تصویر کشیدیم که مورد اختلاف نباشد

مجید مجیدی تاکید کرد: تمام تلاش‌مان این بود که مقطعی از زندگی حضرت محمد (ص) را به تصویر بکشیم که هیچ گونه اختلافی بین گروه‌های مختلف اسلامی درباره آن نباشد و همچنین وفاقی هم بوجود آورد.

او افزود: تاکنون قرائت‌های مختلفی روایت شده که نسبتی با اسلام ندارد. بنابرین ما تلاش‌مان این است که قرائت درستی داشته باشیم که وحدت‌آمیز باشد و ضرورت بوجود آمدن اسلام و علت آن را قرائت کنیم.

مجیدی درباره واکنش‌هایی که در خارج از ایران به فیلم «محمدرسول‌الله» شده است، گفت: خوب است چنین نگرانی‌ها و حساسیت‌هایی در همه زمینه‌ها باشد. در جاهایی به ساحت مقدس حضرت بی‌احترامی می‌شود اما واکنش درست نشان داده نمی‌شود.

این کارگردان تاکید کرد: باید در این خصوص گفت‌وگو شود و هنر سینما یکی از اساسی‌ترین ابزارهاست و جهان اسلام باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

  • محمد رسول‌الله تنها یک فیلم نیست

مجید مجیدی در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: «محمد رسول‌الله» تنها یک فیلم نیست بلکه شروع یک جریان فرهنگی درست است تا قرائت درستی از اسلام داشته باشیم.

او با اشاره به شهرک پیامبر اعظم (ص) به عنوان لوکیشن این فیلم، گفت:ما این شهرک را با یک چشم‌انداز 30 ساله ساخته‌ایم و از حضور همه‌ی کشورها برای ساخت فیلم در خصوص اسلام استقبال می‌کنیم تا آن قرائت درست را به دنیا نشان دهیم.

مجیدی اضافه کرد: در خصوص حضرت عیسی (ع) و موسی (ع) فیلم‌های زیادی ساخته شده و حتی درباره بودا 45 فیلم ساخته شده است اما در خصوص خاتم پیامبران که حجت را به تمام هستی تمام می‌کند، تنها یک فیلم «الرساله» ساخته شده که آن هم در راستای نشان دادن این است که اسلام دین خشونت، ترس و وحشت است و بیشتر به جنگ‌ها پرداخته شده است.

وی با اشاره به فیلم محمد رسول‌الله ادامه داد: این فیلم دومین اثر است که در خصوص پیامبر (ص) ساخته می‌شود. نمی‌دانم این دوستانی که در خصوص فیلم جو سازی می‌کنند، از چه جهت باید نگران باشند. همان‌قدر که اهل تسنن به وجود حضرت احترام دارند، احترام شیعیان به مراتب بیشتر است، پس چرا باید نگرانی داشته باشند و مرتب از دور تخطئه کنند و قبل از اینکه فیلم را دیده باشند نقدهای غیرمنصفانه‌ای داشته باشند؟!

مجید مجیدی با دعوت از علمای اهل تسنن خصوصا "الازهر" گفت: فیلم را ببینید و بعد صحبت کنید.

  • پاسخ مجیدی به برخی نقدها

این کارگردان در خصوص نام اصلی فیلم و داستان آن گفت: نام فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» است و داستان فیلم کودکی پیامبر است اما قصه از روزهای آخر شعب ابوطالب آغاز می‌شود، حدود 20 دقیقه زمان حصر پیامبر (ص) در شعب ابوطالب خواهد بود و سایر صحنه‌ها به صورت فلاش بک قبل از تولد تا مقطع 12 سالگی پیامبر (ص) است.

مجیدی درباره حضور فیلم در محافل جهانی اظهار کرد: هنوز تصمیم قاطع و جدی در این زمینه صورت نگرفته است اما تمهیداتی در بخش بین‌الملل شرکت "نور تابان" اندیشیده شده که پس از قطعی شدن اعلام خواهد شد. تاکنون نیز کمپانی‌های آمریکایی خصوصا "سونی پیکچرز" برای دیدن فیلم اظهار علاقه کرده و درخواست‌های زیادی آمده است، اما تاکنون هیچ پاسخ نهایی داده نشده و منتظر آماده شدن نهایی فیلم هستیم.

این کارگردان در بخش دیگری با بیان اینکه علاقه‌مند بوده است فیلمش در ایام تولد حضرت محمد (ص) رونمایی شود، گفت: متأسفانه پروسه آماده‌سازی فیلم به دلیل سنگین بودن کار ادامه پیدا کرد بنابراین زمان مناسب دیگر را جشن انقلاب دیدیم که با صحبتی که با آقای رضاداد (دبیر جشنواره‌ی فجر )داشتیم، قرار شد 12 بهمن‌ماه فیلم به نمایش درآید که البته شنیدم آقای ایوبی پیش دستی کرده و خبر را زودتر اعلام کرده است.

  • ناگفته‌های مجیدی درباره‌ی بودجه فیلمش

در بخش دیگری از این نشست،مجید مجیدی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا او برای کارگردانی این فیلم انتخاب شده است؟ پاسخ داد: این توفیق من بود و لطفی بود که به ما شد تا این فیلم را بسازم، در واقع توفیق ما بود که این جریان با ما باشد و معبر بازکن باشیم.

این کارگردان درباره‌ی بودجه فیلم «محمد رسول‌الله» خطاب به اهالی رسانه گفت: دوستان فراموش نکنند این بودجه‌ها با چه مقایسه می‌شود! ریدلی اسکات فیلم زندگی حضرت موسی (ع) را ساخت که هیچ نسبتی با وجوه معرفتی ایشان ندارد و همچنین کاری هم در خصوص زندگی حضرت نوح ساخته شد که این‌ها هر کدام حدود 160 میلیون دلار هزینه ساختشان شد.

او تاکید کرد: فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» می‌تواند مخاطبان زیادی در جهان داشته باشد و از لحاظ تکنیکی نیز از بهترین‌های دنیا استفاده کرده‌ایم.

مجید مجیدی با اشاره به شرایط ساخت این فیلم گفت: سی‌جی‌آی زیادی هم در فیلم استفاده شده است، مانند حمله ابرهه و برای خلق چنین صحنه زیبایی باید حق مطلب را ادا می‌کردیم، معتقدم در حوزه تکنیکی برای این فیلم از بهترین‌ها استفاده شد.

این کارگردان درباره حمایت مقام معظم رهبری از این پروژه گفت: یکی از توفیقاتی که در این پروژه داشتیم، حُسن اعتماد مراجع تقلید خصوصا مقام معظم رهبری بود. توفیق داشتیم خدمت حضرات آیات سیستانی، وحید،‌جوادی عاملی، مکارم شیرازی و مقام معظم رهبری رسیدیم و وقتی توضیحات لازم را در خصوص فیلم می‌دادند حسن اعتمادی که شد یکی از بزرگترین الطاف بود. همچنین با علمای اهل تسنن که در کشورهایی چون ترکیه، الجزایر و سوریه ملاقات داشتیم.

وی با اشاره به بازدید رهبری از پشت صحنه این فیلم گفت: ایشان بازدیدی از این پروژه داشتند که به وقت خودش اطلاع رسانی خواهد شد. در واقع صحبت‌های مبسوطی داشتند که بسیار شنیدنی‌اند.

این کارگردان در پاسخ به سوال دیگری بر مبنای اینکه چقدر از این فیلم بر مبنای واقعیت و چقدر ساخته ذهن او است؟‌ گفت: ما تلاش کردیم تحقیقات جامعی داشته باشیم و در وجه دراماتیک ضمن وفاداری به اصل، نگاه آزادی هم داشتیم.

  • شان این فیلم نیست که ژورنالیستی نگاهش کنید

مجید مجیدی در پایان سخنانش خطاب به اهالی رسانه گفت: همه شما نسبت به این حرکت وظیفه دارید. اطلاع‌رسانی وظیفه سنگینی است و شأن این فیلم نیست به صورت ژورنالیستی به آن نگاه شود و این جفای بزرگی به حق حضرت رسول (ص) است، شما مسئول هستید از این دستاورد حفاظت کنید.

به گزارش ایسنا،محمدمهدی حیدریان مدیر پروژه که در کنار مجیدی در نشست حضور داشت، درباره ساخت قسمت‌های بعدی این فیلم گفت: تا این کار به نمایش درنیاید مصلحت نیست به قسمت دوم و سوم ورود کنیم.

پیش از سخنان مجیدی از "نام‌نوشت" این فیلم که توسط جلیل رسولی طراحی شده است، رونمایی شد و این طراح توضیحاتی را در خصوص آن ارائه کرد.

همچنین صادقیان رئیس هیأت مدیره شرکت "نور تابان" به عنوان تهیه‌کننده این فیلم با ارائه گزارشی از روند ساخت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» و شهرک پیامبر اعظم گفت: این شهرک چند منظوره برای ساخت فیلم‌های تاریخ اسلام در 220 هکتار ساخته شد که برای بخش مکه 141 میلیارد، کلیسای بصرا 69 میلیارد، شهر مدینه 42 میلیارد و سالن اجتماع 12 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی همچنین هزینه خرید تجهیزات سینمایی برای ساخت فیلم را 79میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:‌ این تجهیزات برای استفاده در کل سینمای ایران استفاده خواهد شد.

رئیس هیات مدیره شرکت نورتابان با اشاره به هزینه‌های تولید این فیلم اظهار کرد:‌ برای فیلمنامه 3 میلیارد، جهت تحقیق و پژوهش 6 میلیارد، پیش تولید 152 میلیارد، تولید 310 میلیارد و پس از تولید 151 میلیارد ریال هزینه شد که مجموع آن به بیش از 623 میلیارد ریال رسید.

در ابتدای این نشست مجید مجیدی با انتقاد از کیفیت صدا و تصویر سالن نمایش‌دهنده فیلم پشت صحنه،گفت: چند روزی است که این مورد را متذکر شده بودم اما همیشه باید یک مشکلی وجود داشته باشد.

پخش حدود 20 دقیقه از تصاویر صحنه و پشت صحنه فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» که توسط بیژن میرباقری ساخته شده بود، از دیگر بخش‌های برنامه امروز 17 دی ماه بود.

گفتني است پایان بخش بازدید اهالی رسانه از شهرک سینمایی پیامبر اعظم حضور در لوکیشن شهر مدینه بود.

کد خبر 283485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha