مدیر پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی بسیج جامعه پزشکی مدعی شد نمونه‌هایی که از ورزشکاران و دانشمندان ایرانی گرفته می‌شود در دیتابانک‌های اروپایی به‌ویژه در انگلستان، آلمان و همچنین آمریکا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند امارات ثبت می‌شود.

ژنتیک


رضا عالي‌زاده با تأكيد بر اينكه با ثبت اطلاعات ژنتيك علاوه بر كوتاه كردن دست بيگانگان از ديتابانك‌هاي ژنتيك ايران، در تشخيص بيماري‌ها و روش‌هاي درماني نيز پيشقدم مي‌شويم، گفت:با توجه به جوسازي‌هاي اخير در فضاي مجازي جهت به‌دست آوردن ژنوم ايرانيان، بيم آن مي‌رود كه اطلاعات ژنتيك مورد سوء‌استفاده كشورهاي غربي قرار بگيرد و در واقع، با جمع‌آوري ويژگي‌هاي ژنتيك ايراني‌ها؛ ميكروارگانيسم‌ها، عوامل عفوني و عوامل بيما‌زايي توسط دشمنانمان طراحي شوند كه جامعه‌اي را هدف قرار داده و آن جامعه قابليت مقابله و پاسخگويي در برابر عوامل مهاجم پاتولوژيك را نداشته باشد. ‎

عالي‌زاده با اشاره به اينكه ما هيچ دسترسي به بانك‌هاي اطلاعاتي دنيا نداريم، افزود: نمونه‌هايي كه از ورزشكاران و دانشمندان ايراني وجود دارد در ديتابانك‌هاي اروپايي به‌ويژه در انگلستان، آلمان و كشورهاي حوزه خليج‌فارس مانند امارات ثبت مي‌شود. زماني كه از ورزشكاران آزمايش دوپينگ مي‌گيرند، همه تست‌هاي انجام‌شده در آمريكا ثبت مي‌شود. حتي نوزاداني كه مشكل مادرزادي دارند، نمونه‌هاي خوني آنها در يك برگه نوشته مي‌شود تا در خارج از كشور بررسي شود.

وي راه‌اندازي مركز ملي بي‌انفورماتيك را براي تشخيص بيماري‌ها و روش‌هاي درماني نيز مفيد دانست و گفت: با وجود يك مركز بي‌انفورماتيك و استفاده از علوم كامپيوتر، علوم زيستي؛ پيش‌بيني‌هاي لازم در روش درمان و توليد دارو‌ انجام مي‌شود كه براي ما مفيد است. ‎ مدير پژوهشكده مجازي بيوتكنولوژي اظهار داشت: به‌طور كلي، جنگ آينده، جنگ علم است، با اين حساب نبايد در آينده منتظر لشگركشي باشيم. پس اگر بخواهيم نمونه‌هاي‌ ژنتيك يعني «ژنوم ايراني‌ها» به‌دست بيگانگان نيفتد و از كشور خارج نشود، نبايد اجازه دهيم كه كشورهايي مثل آمريكا و انگليس با به‌دست آوردن اطلاعات ژنتيك مردم ما، ويروس‌هايي را طراحي كنند و قسمتي از ايران را فلج كنند‎. جنگ آينده به قدري راحت است كه همه ويروس‌هاي طراحي شده توسط گردوغبار و همراه با توفان وارد كشور مي‌شوند و دشمنان ما ديگر نيازي به سرباز ندارند.

بانك ژنتيك ايران و گوگل

دستورالعمل تشكيل بانك اطلاعات هويت ژنتيك ايران توسط رئيس قوه قضاييه تصويب شده است. براساس برنامه پنجم و به‌منظور تسهيل در رسيدگي به پرونده‌ها و ارتقاي كيفيت رسيدگي به پرونده‌ها، قوه قضاييه با همكاري سازمان پزشكي قانوني، دادستاني كل كشور و نيروي انتظامي‌جمهوري اسلامي‌، بايد اقدامات لازم را براي تقويت و انسجام گروه‌هاي صحنه جرم و تهيه شناسنامه هويت ژنتيك انجام دهند. درحالي‌كه ما مشخصات ژنتيك افراد را با اولويت خلبانان، رانندگان اتوبوس‌ها، كارگران، خبرنگاران، نيروهاي نظامي ‌و انتظامي‌در بانك اطلاعات ژنتيك كشور ثبت مي‌كنيم در كشور‌هاي ديگر دانشمندان به‌دنبال ارائه راه‌حل‌هاي جديد درمان به‌صورت اختصاصي هستند. در خوش‌بينانه‌ترين حالت ثبت و بررسي ژن‌ها‌ي مردمان نقاط مختلف منجر به كشف راه‌حل‌هاي اختصاصي براي درمان بيماري‌هاي ژنتيك در ميان مردمان همان نواحي مي‌شود. گوگل اميدوار است با اجراي پروژه ژنوم و ذخيره‌سازي ميليون‌ها اطلاعات ژنتيك، به كشف علت بيماري‌هاي مختلف و شخصي‌سازي درمان كمك كند. هدف از اجراي پروژه ژنوم گوگل (Google Genomics)، كشف تنوع ژنتيك تعاملي عنوان شده است. اطلاعات ذخيره شده در اين سرويس براي بيمارستان‌ها، شركت‌هاي داروسازي و محققان قابل استفاده بوده و مي‌تواند به كشف علت بروز بيماري‌هاي مختلف و توليد داروهاي جديد كمك كند. محققان از اين طريق به ميليون‌ها داده ژنتيك دسترسي پيدا كرده و امكان تحليل سريع اطلاعات را خواهند داشت.

مهاجرت ژن‌هاي نخبه

نزديك به ۲ ميليون دانشجوي ايراني در كشورهاي مختلف مشغول به تحصيل هستند. دكتر علي اصغر رستمي ابوسعيدي معاون سازمان امور دانشجويان وزارت علوم با اشاره به آمار بالاي حضور دانشجويان ايراني در كشورهاي مختلف، گفت: هر ساله يك ميليون دانشجوي كارشناسي ارشد فارغ‌التحصيل مي‌شوند كه تنها يك‌چهارم آنها در دوره بالاتر پذيرش مي‌شوند و بخش ديگر آنها به كشورهاي مختلف سفر مي‌كنند. اين كشورها برنامه‌اي دارند كه تا سال2015 اين جمعيت را به 8ميليون دانشجوي خارجي برسانند. مهاجرت ژن‌هاي هوشمند به‌عنوان يك نظريه جديد ارائه شده است. محمدعلي زلفي‌گل ارائه‌دهنده اين نظريه معتقد است نه‌تنها نخبگان كشور كه ثروت ملي هستند از دست مي‌روند بلكه پس از گذشت قرن‌ها از نظر ژنتيك كشورهاي نخبه‌پذير (مقصد) به جوامع نخبه تبديل خواهند شد و درصد ژن‌هاي هوشمند آنها به شكل گسترده‌اي افزايش مي‌يابد. در نتيجه كشورهاي نخبه‌گريز (مبدأ) روزبه‌روز فقيرتر شده و به‌دليل همين فقر، وابسته‌تر مي‌شوند و تعادل جهاني با شدت بيشتري به هم مي‌خورد.

 

کد خبر 283389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha