دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶

همشهری آنلاین: قندها گروهی از مواد انرژی زا هستند که هر گرم آن ها ۴ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند و مانند چربی‌ها در صورتی که بیش از میزان مورد نیاز مصرف شوند در ایجاد اضافه وزن، چاقی، افزایش فشارخون و افزایش چربی خون و در نهایت بیماری‌های قلبی عروقی موثر هستند.

sugar

به علاوه مصرف زياد مواد قندي سبب ايجاد پوسيدگي دندان به ويژه در كودكان مي‌شود.

توصيه‌هاي زير اگر چه ساده هستند ولي در ايجاد تعادل در مصرف مواد قندي، مفيد و موثر مي باشند:

- در مصرف مواد قندي خصوصا" قندهاي ساده مثل شيريني، شكلات، مربا، عسل و شربت‌ها حد اعتدال را رعايت كنيد.
- به جاي استفاده از قند و شكر به همراه چاي، از خرما، توت خشك، انجير خشك و ساير خشكبار در حد متعادل استفاده نماييد.
- در كودكان مبتلا به بيش فعالي مصرف زياد قندهاي ساده در تشديد علائم آنان موثر است. لذا توصيه مي‌شود اين مواد در برنامه غذايي اين كودكان محدود شود.
- توصيه مي‌شود كمتر از 10% انرژي روزانه از قندهاي ساده تامين شود به عنوان مثال شخصي كه به طور متوسط روزانه 2000 كيلوكالري انرژي دريافت مي‌كند نبايد روزانه بيش از 200 كالري از قند و شكر (حدود 50 گرم) مصرف كند.
- از چاشني‌هاي مختلف به جاي شيرين كننده‌ها براي خوش طعم كردن غذا استفاده كنيد.
- آب و دوغ كم نمك را جايگزين انواع نوشابه، آب ميوه‌هاي مصنوعي و شربت‌ها كنيد.
- جهت آگاهي از ميزان شكر در مواد غذايي آماده به برچسب روي بسته بندي آن‌ها توجه كنيد.
- در بعضي از بيماري‌ها لازم است محدوديت بيشتري در مصرف قند و شكر رعايت شود. مثلا" در بيماران مبتلا به ديابت توصيه مي‌شود مصرف قندهاي ساده محدود شود.
- خريد انواع شيريني، كلوچه و شكلات را محدود و منحصر به مناسبت‌هاي خاص كنيد.
- در هنگام پخت و تهيه انواع غذا و كيك و شيريني خانگي مقدار شكر آن‌ها را كاهش دهيد.

  • دفتر بهبود تغذیه جامعه، معاونت بهداشت وزارت بهداشت
کد خبر 283225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =