همشهری آنلاین: موسسه بین‌المللی WIN/Gallup نتیجه سی‌و‌هشتمین گزارش پایان سال خود را درباره چشم‌انداز، انتظارات، دیدگاه‌ها و باورهای ۶۴ هزار انسان از ۶۵ کشور در سرتاسر جهان منتشر کرد.

شادی

براساس گزارش گالوپ، 70 درصد از انسان‌هايي كه در اين نظرسنجي شركت كرده‌اند اعلام كردند از 60 درصد زندگي خود در سال 2014 رضايت داشته‌اند و تنها 40 درصد از آنها باور داشتند سال آينده يكي از بهترين‌سال‌هاي اقتصادي براي كشور آنها خواهد‌بود.

به گفته گالوپ، شادترين كشور در اين گزارش فيجي است كه 93 درصد از شهروندان آن شاد بوده‌اند درحالي كه عراق با 31 درصد غمگين‌ترين كشور دنيا است. آفريقايي‌ها با 75 درصد  و آسيايي‌ها با 63 درصد بيشترين خوشبيني را دارند كه سال 2015 سالي بهتر از 2014 خواهد‌بود. اين درحالي است كه تنها 12 درصد از ساكنان اروپاي غربي معتقد هستند سال آينده سال كاميابي اقتصادي خواهد‌بود.

از هر پنج ساكن زمين سه نفر حاضر است به‌خاطر كشورش به جنگ برود، به بياني ديگر 77 درصد از ساكنان خاورميانه و آفريقاي شمالي و 25 درصد از اروپاي غربي.

2014، سالي شادتر از 2013

با رو به‌ پايان گذاشتن سال 2014 ميلادي، 70 درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي اعلام كردند بيش از 10 درصد شادتر از سال 2013 هستند و تنها 6 درصد از شركت‌كنندگان خود را غمگين اعلام كردند، درحالي كه آمار اين افراد در نظرسنجي سال گذشته 12 درصد بوده‌است. همچنين تعداد افرادي نه غمگينند و نه خوشحال از 26 درصد سال گذشته به 23 درصد رسيده‌است.

به نظر ميايد شادترين منطقه زمين در سال 2014 قاره آفريقا است زيرا 83 درصد از افرادي كه از اين قاره در نظرسنجي شركت كرده‌اند شاد بوده‌اند، پس از آن آسيا با 77 درصد در رتبه دوم شادترين منطقه جهان قرار گرفته‌است. در اين‌حال ساكنان اقيانوسيه، خاور ميانه-آفريقاي شمالي و اروپاي غربي به ترتيب با 14 درصد، 13 درصد و 11 درصد از كمترين ميزان خرسندي از زندگي برخوردارند.

مقايسه شادترين كشورهاي اروپاي غربي و شرقي نشان مي‌دهد فنلاند با آماري 80 درصدي شادترين كشور اروپا است و يونان با آماري 24 درصدي غمگين‌ترين كشور اروپايي به شمار مي‌رود كه ساكنان آن خود را غمگين يا بسيار غمگين توصيف كرده‌اند، روندي كه وقوع آن با توجه به بحران اقتصادي كه يونان با آن مواجه‌است،‌ دور از ذهن نيست. با اين‌همه شادترين و غمگين‌ترين كشورهاي اروپايي با شادترين و ناشاد‌ترين كشورهاي جهان فاصله زيادي دارند.

شيوع خوشبيني

اين نظرسنجي از ديدگاه جهاني نشان مي‌دهد تقريبا نيمي از شركت‌كنندگان، يعني در حدود 53 درصد از آنها، معتقدند سال 2015 سالي بهتر از 2014 خواهد‌بود، اين يعني جهان نسبت به سال گذشته پنج درصد خوشبين‌تر شده‌است. اين درحالي است كه آمار افرادي كه نسبت به سال جديد بدبين هستند و آن را سالي بدتر از سال پيشين مي‌دانند نيز پنج درصد كاهش يافته و به 15 درصد رسيده‌است. خوشبين‌ترين مردمان جهان در آفريقا و آسيا هستند كه هريك 75 و 63 درصد معتقدند سال جديد بهتر از سال 2014 خواهد‌بود. در مقابل كشورهاي اروپاي شرقي، خاورميانه-آفريقاي شمالي و اروپاي غربي به ترتيب 28 درصد، 27 درصد و 26 درصد معتقدند سال 2015 سالي بدتر از سال 2014 خواهد‌بود.

خوشبين‌ترين كشور جهان با 85 درصد شركت‌كننده اميدوار، كشور نيجريه است، درحالي كه تنها 26 درصد از لبناني‌ها معتقدند سال آينده بهتر از سال 2014 خواهد‌بود، 53 درصد از لبناني‌ها سال 2015 را سالي نامبارك مي‌دانند و از اين رو لبنان بدبين‌ترين كشور جهان از نظر گالوپ است.

اقتصاد غرب در بحران

42 درصد از شركت‌كنندگان معتقد هستند سال آينده ميلادي سال شكوفايي اقتصادي خواهد‌بود، درحالي كه 23 درصد از آنها آن را يكي از دشوار‌ترين سال‌هاي اقتصادي توصيف كرده‌اند. با اين‌همه شركت‌كنندگان كشورهاي اروپاي غربي همچنان معتقدند اقتصاد اين منطقه همچنان با بحران دست‌و‌پنجه نرم خواهد كرد، از اين رو 44 درصد از آنها سال 2015 را از نظر اقتصادي برابر سال 2014 توصيف كرده‌اند و 40 درصد از آنها معتقدند سال آينده سالي دشوار خواهد‌بود. تنها 12 درصد از ساكنان اين منطقه سال جديد را سال توسعه اقتصادي مي‌دانند.

همچنين نيجريه باري ديگر در بخش خوبين‌ترين‌ها قرار گرفت زيرا 80 درصد از ساكنان نيجريه معتقدند سال 2015 سال كاميابي اقتصادي خواهد‌بودو فرانسه، صربستان، يونان و بلژيك هركدام با 57، 56، و 54 درصد نااميدي سال آينده را يكي از دشوارترين دوران‌هاي اقتصادي مي‌دانند.

براي كشورت مي‌جنگي؟

60 درصد از كل شركت‌كنندگان به اين پرسش پاسخ مثبت داده‌اند و تنها 27 درصد با آن مخالفت كرده‌اند. ساكنان اروپاي غربي محتاط‌ترين‌هاي جهان هستند زيرا تنها 25 درصد از آنها اعلام كردند براي كشورهاي خود اسلحه به دست خواهند گرفت و 53 درصد از آنها با جنگيدن مخالفت كردند. اين آمار با آمار كشورهاي عربي، خاورميانه و آفريقاي شمالي تضاد بسيار دارد زيرا 77 درصد از ساكنان اين مناطق براي جنگ به خاطر كشورشان اعلام آمادگي كرده‌اند، اين آمار در آسيا به 71 درصد مي‌رسد.

44 درصد از آمريكايي‌ها، 27 درصد از بريتانيايي‌ها،‌29 درصد از فرانسوي‌ها، 18 درصد از آلمان‌ها و 39 درصد از سوئيسي‌ها، براي جنگ زير پرچم كشورشان اعلام آمادگي كرده‌اند.

به گفته ژان مارك لگر رئيس مركز بين‌المللي WIN/Gallup، اگرچه چشم‌انداز اقتصاد جهان همچنان غيرقابل پيش‌بيني است اما شادي كمرنگ‌نشده و در جهان پابرجا است. به گفته وي، نظرسنجي امسال همچنين نشان مي‌دهد خوشبيني انسان‌ها در سرتاسر جهان رو به افزايش گذاشته و از ديد آنها سال 2015 سالي عالي خواهد‌بود.

کد خبر 282687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha