یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: لتونی در حالی از اول ژانویه (۱۱دی) ریاست اتحادیه اروپا را در دست می گیرد که این اتحادیه به دلیل رویارویی با روسیه و بحران اقتصادی با دشواری های زیادی روبروست.

دوره دشوار ریاست لتونی بر اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریگا، لتونی به عنوان ریاست اتحادیه اروپا همچنین با مسائل دشواری از جمله امنیت انرژی، تحولات خاورمیانه و اقتصاد یونان در شش ماه ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا روبروست.

لتونی در سال 1991 به استقلال رسید و در سال 2004 به اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست.

لتونی و دو کشور دیگر در دریای بالتیک یعنی استونی و لیتوانی بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه موقعیت خود را در معرض خطر دیده اند. روس ها مهم ترین اقلیت در جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری لتونی هستند و بیشتر آنها گرایش هایی به پیوستن به مسکو دارند.

با آنکه لتونی از جمله کشورهای خواستار سخت گیری علیه روسیه است، دولت لتونی اصرار دارد در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا با تعصب اقدام نخواهد کرد.

ادگار رینکویچ وزیر امور خارجه لتونی گفت: دوره ریاست جمهوری ما ضدروسیه یا طرفداری از روسیه نخواهد بود. ما دیدگاه همه اعضای اتحادیه را در نظر خواهیم گرفت.

وی بعد از اینکه اول هفته جاری ریاست اتحادیه اروپا را از پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا دریافت کرد خاطرنشان کرد: مهم ترین موضع گیری ما که تغییر نخواهد کرد این است که کریمه را به رسمیت نشناسیم.

وی ادامه داد: اگر وضعیت در شرق اوکراین بهبود یابد و روسیه به حل مشکلات کمک کند، می توانیم تحریم ها را کاهش داده یا حتی لغو کنیم. اگر وضعیت بدتر شود، باید بیشتر از این ابزار استفاده کنیم.

بر پایه این گزارش نشست سران اتحادیه اروپا در ریگا 21 و 22 ماه مه 2015 (خرداد 1394) دشوارترین تحول در دوره ریاست لتونی بر اتحادیه اروپا خواهد بود؛ هدف از این نشست تعیین نقشه راه برای برنامه همکاری های شرق اتحادیه اروپاست که روسیه از آغاز به شدت با ان مخالف بوده است.

هدف از این برنامه نزدیکی بیشتر کشورهای پیشین عضو اتحادیه جماهیر شوروی به غرب است که کشورهایی مانند ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، مالدیو و اوکراین را در برمی گیرد.

'دانیوس آیورس' کارشناس علوم سیاسی می گوید: مردم لتونی دید مثبتی نسبت به ریاست بر اتحادیه اروپا دارند، هر چند انتظار ندارند شرایط آنها را به کلی دگرگون کند.

لتونی بعد از پیوستن به اتحادیه اروپا از بهبود وضعیت اقتصادی برخوردار شد، اما بحران مالی جهانی سال 2008 به شدت به اقتصاد این کشور آسیب رساند. تدابیر ریاضت اقتصادی سخت گیرانه ای که در پی آن وضع شد، وضعیت اقتصاد را بهتر کرد و انتظار می رود این کشور در سال 2015 به 2.8 درصد رشد اقتصادی دست یابد.

لتونی باید شش ماه بعد یعنی اول ژوئیه 2015 (اواسط تیر 1394) ریاست اتحادیه اروپا را به لوکزامبورگ تحویل بدهد.

کد خبر 282311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha