همشهری آنلاین: برخی از افراد گناه اضافه وزنشان را به گردن سرعت کند سوخت و ساز یا متابولیسم‌شان می‌اندازند؛ اما آیا واقعا متابولیسم شما دلیل واقعی سخت بودن کاهش وزن شما است؟

metabolic rate

متابولیسم شامل شبکه پیچیده‌ای از هورمون‌ها و آنزیم‌هاست که نه تنها مواد غذایی را در بدن شما به سوخت بدل می‌کند، بلکه بر سرعت و کارآیی سوزاندن این سوخت برای تولید انر‍ژی تاثیر می‌گذارد.

فرآیند متابولیسم تعیین‌کننده سرعت سوختن کالری‌های دریافتی شما از راه غذا و نهایتا سرعت افزایش وزن یا کاهش وزن ماست. و البته سرعت سوزاندن کالری‌ها در همه افراد یکسان نیست.

متابولیسم شما تحت تاثیر سن شما (با افزایش هر ده سال طول عمر در بالای ۴۰ سال سرعت متابولیسم ۵ درصد کاهش می‌یابد)، جنسیت شما (مردان عموما در حال استراحت کالری بیشتری نسبت به زنان می‌سوزانند)، و نسبت توده لخم بدنی (هر چه عضله بیشتری داشته باشید، سرعت متابولیسم‌تان افزایش پیدا می‌کند) است.

و البته وراثت نیز بر سرعت متابولیسم شما موثر است. برخی افراد کالری‌های دریافتی از راه مواد غذایی را با سرعت کمتری می‌سوزانند. گاهی اوقات نیز اختلالات غده تیرویید (کم‌کاری تیروئید) می‌تواند سرعت متابولیسم را کاهش دهد.

یک حقیقت دیگر درباره متابولیسم که ممکن است شما را شگفت‌زده کند این است که هر چه وزن‌تان بیشتر باشد، سرعت متابولیسم‌تان بیشتر می‌شود. در واقع هر چه وزنتان بیشتر باشد، بدنتان باید کار بیشتری برای حفظ کارکرد‌هایش در حال استراحت باید انجام دهد، بنابراین در اغلب موارد اضافه وزن در واقع سرعت متابولیسم اندکی بیشتر است.

یکی از دلایلی هم که کم کردن وزن در شروع ر‍ژیم گرفتن ساده‌تر است و به تدریج سخت‌تر می‌شود، همین است. هنگامی که شما اضافه وزن زیادی دارید، سرعت متابولیسم‌تان از قبل آنقدر بالاست که اندکی کاهش در کالری‌های دریافتی‌تان به کاهش وزن فوری منجر می‌شود.

اما در ادامه ر‍‍ژیم گرفتن هنگامی مقادیر قابل‌توجهی از چربی و عضلات بدن‌تان را از دست می‌دهید، بدن‌تان نیاز به سوزاندن کالری‌های کمتری برای تداوم فرآیندهای حیاتی‌اش دارد. همین کاهش سرعت متابولیسم با کاهش وزن است که باعث می‌شود پس از تلاش‌های زیادتان برای ر‍ژیم گرفتن و کم کردن وزن، به سادگی دوباره وزن اضافه کنید.

برای مثال اگر دو نفر باشند که هر دو ۱۱۰ کیلو وزن داشته باشند و یکی از آن‌ها از از وزن ۱۶۰ کیلوگرم به وزن ۱۱۰ کیلوگرم رسیده باشد، و دیگری همیشه وزنش ۱۱۰ کیلوگرم بوده باشد، سرعت متابولیسم فردی که با کم کردن وزنش به ۱۱۰ کیلوگرم رسیده است کمتر از فردی است که همیشه این وزن را داشته است. به عبارت دیگر این فرد نیاز به دریافت کالری کمتری برای حفظ وزنش در این مقدار دارد تا فردی که هرگز وزنش از ۱۱۰ کیلوگرم بالا‌تر نرفته است.

منبع:WebMD

کد خبر 281535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha