همشهری آنلاین: «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه کشورهای پنج بعلاوه یک به توافق با ایران بسیار نزدیک هستند، گفت: برای توسعه روابط و همکاری‌های روسیه با ایران تلاش می‌کنیم و توافق هسته‌ای سبب تقویت همکاری‌ها خواهد شد.

ولادیمیر پوتین

به گزارش ایرنا، پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو در پاسخ به سوالی در باره علت سطح پایین مبادلات تجاری میان ایران و روسیه و اینکه آیا سفیر روسیه در تهران مسئول این مساله است، گفت: ارزیابی کارایی سفیر برعهده وزارت خارجه روسیه است اما من از عملکرد این وزارتخانه راضی هستم.

پوتین گفت: حجم مبادلات بازرگانی میان روسیه و ایران در سال گذشته کاهش یافت و این مساله بطور عمده به دلایل شرایط بین المللی بود. برای توسعه حجم مبادلات بازرگانی با ایران و تنوع سازی ساختار آن تلاش کردیم و در این خصوص هیچ مانعی برای توسعه روابط روسیه و ایران وجود ندارد.

رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه ایران کشور تولید کننده نفت و گاز است، اظهار داشت: اقتصاد این کشور بر نفت و گاز متکی است.

پوتین با اشاره به وضعیت پیچیده بازارهای جهانی نفت اظهار داشت: برخی معتقدند این وضعیت بر اثر توطئه عربستان سعودی و آمریکا به وجود آمده که می خواهند از این طریق روسیه و ایران را مجازات کنند.

وی ادامه داد: برخی هم بر این باورند که وضعیت به وجود آمده در واقع نوعی رقابت تولیدکنندگان نفت سنتی با شرکت های تولید کننده نفت قاره ای (شیل) است تا آن را از بازار خارج کند.

رییس جمهوری روسیه گفت: در هر صورت برای توسعه همکاری ها و متنوع سازی ساختار آن با ایران تلاش می کنیم و شرکای ایرانی هم علاقمند به گسترش همکاری ها هستند.

وی افزود: در حال حاضر با ایران در عرصه های مهمی همچون ماشین سازی و هواپیماسازی همکاری می کنیم و درصدد گسترش روابط با این کشور هستیم.

پوتین خاطرنشان کرد: مقام های روس بارها به ایران سفر کرده اند از جمله وزیر انرژی روسیه در سال جاری چند بار به این کشور سفر کرد و شاهد سفر مقامات ایرانی به مسکو بودیم.

وی با بیان این که مسایلی در رابطه با پرداخت ها میان دو کشور وجود داشته است، اظهار داشت: نیاز به اراده مقامات دو کشور برای حل این مسایل وجود دارد.

پوتین در پاسخ به سوالی در مورد امکان مشارکت نفتی ایران و روسیه گفت: همکاری در قراردادهای نفتی میان دو کشور باید سودآور باشد.

وی افزود: به جست وجوی راه های توسعه همکاری های بازرگانی با ایران می پردازیم.

پوتین همچنین گفت که روسیه با شرکای ایرانی برای حل مساله هسته ای ایران همکاری می کند و وضعیت به گونه ای است که طرف های مذاکره کننده هسته ای به توافق جامع خیلی نزدیک شده اند.

رییس جمهوری روسیه مواضع سنجیده جمهوری اسلامی ایران در مساله هسته ای را ستود.

وی در مورد امکان سفر خود به تهران گفت: سفر من به ایران امکانپذیر است و در صورت نیاز از کانال های دیپلماتیک بررسی می شود.

وی گفت: من در گذشته به تهران سفر و چند بار هم با رییس جمهوری ایران در مناسبت های مختلف دیدار کرده ام.

رییس جمهوری روسیه گفت: به تماس ها با رییس جمهوری ایران ادامه می دهیم و اگر نیاز به سفر به تهران وجود داشته باشد این امکان را بررسی می کنیم و هیچ محدودیتی در این مورد در رابطه با عوامل خارجی وجود ندارد.

پوتین گفت: روسیه در ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر مشارکت و دو طرف قراردادی هم برای ادامه همکاری در این عرصه امضا کردند.

کنفرانس مطبوعاتی سالانه پوتین دهمین کنفرانس مطبوعاتی بزرگ وی در طول سه دوره ریاست جمهوری بود و بیش از سه ساعت به طول انجامید.

در این کنفرانس مطبوعاتی یک هزار و 259 خبرنگار داخلی و خارجی شرکت داشتند.

کد خبر 281467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha