ترجمه مهتاب خسروشاهی: روزی که با هیجان و عجله آغاز شود به‌ویژه اگر اولین روز هفته جدید باشد با همان حس ناخوشایند سپری می‌شود.

هیجان و بی‌قراری عصر روزهای تعطیل حسی است که همه ما کم و بیش با آن روبه‌رو هستیم و دلیل آن نه برای شروع هفته‌‌ای جدید که برای حضور مجدد در محل کار است؛ مکانی که هرچند سال‌ها به آن قدم گذاشته‌ایم. اما این حس هرگز رهایمان نمی‌کند.

روانشناسان دلیل اصلی این هیجان و استرس را مقابله ناخودآگاه بدن با تغییر شرایط می‌دانند؛ تغییری که هر چند نو نیست اما ذهن همواره آن را نو دانسته و حالتی تدافعی به خود می‌گیرد. این حالت برای افراد تازه کار، صد چندان است اما با چند راهکار ساده هر دو گروه کهنه‌کار و تازه‌کار می‌توانند بر تنش‌های خود غلبه کنند.

روانشناسان شکل آشفتگی‌ها و هیجان افراد برای شروع یک هفته جدید کاری را متفاوت از تازه‌کارها می‌دانند و توجه به این نکات را برای غلبه بر بی‌قراری‌های آنها توصیه می‌کنند:

- مرور چندین باره؛ حس آرامش ناشی از تسلط به شرایط نخستین گام برای کاستن از تنش‌ها است. برای این منظور بارها، به هر میزان که آرام‌تان می‌کند، شرایط و محیط کار را در ذهن‌تان مرور کنید. مثلاً: در ذهن‌تان وارد محل کارتان شوید. با نگهبان‌ها احوالپرسی کنید، وارد اتاق کارتان شده و با همکارها روزکاری‌تان را آغاز کنید. مرور چندین‌باره این شرایط مانند آن است که واقعاً سر کار رفته‌اید و روز و هفته کاری جدیدی را آغاز کرده‌اید.

- دلخوشی‌های کوچک و بزرگ؛ همه ما به انرژی مجدد برای کار نیاز داریم. یکی از راه‌های کسب این انرژی، آفریدن دلخوشی‌های کوچک و بزرگ است؛ دلخوشی‌هایی که هستند و باید بزرگ و پررنگ شوند و یا نیستند اما آنها را می‌آفرینیم.

مثلاً با خود قرار بگذاریم تا با یک جعبه شیرینی، هفته جدید را آغاز کنیم و با همکارانمان به جای صبحانه‌های تکراری محل کار، چای و شیرینی بخوریم. به این ترتیب هر گاه به شروع یک هفته جدید فکر می‌کنیم، این دلخوشی یا تحول کوچک نیز همراه آن خواهد بود و به ذهن آرامش می‌بخشد.

- برقراری تعادل؛ هر چه قدر هم که کارمان را دوست داشته باشیم، زندگی فقط در کار و موفقیت‌های کاری معنا نمی‌شود. تمرکز بیش از حد روی کار که گاه رفتاری خود خواسته هم نیست، عاملی برای بروز هیجان و بی‌قراری است. از همان نخستین روز کاری برای اوقات فراغت‌مان برنامه‌ریزی کنیم. به عقیده روانشناسان مشخص بودن زمان کار و تفریح از فشار کار و هیجان و بی‌قراری شروع یک هفته کاری می‌کاهد.

 - مثبت اندیشی؛ ساعت‌های خاکستری عصر روزهای تعطیل، زمان هجوم افکار ناخوشایند است؛ اما باید از آن بگریزیم. مطالعه، تماشای تلویزیون، دید و بازدید و حتی بیرون رفتن از منزل در حد یک پیاده‌روی ساده را جایگزین خواب و یا بی‌کاری عصر روزهای تعطیل کنید. روانشناسان توصیه می‌کنند به محض هجوم افکار ناخوشایند، شرایط را تغییر دهید؛ این تغییر شرایط می‌تواند از یک تغییر مکان نشستن تا برنامه‌ریزی برای یک تفریح شاد و مفرح متغیر باشد. در حقیقت نفس تغییر خود شادی‌آفرین و سرگرم کننده است.

 - آماده باشیم؛ انجام کارهایی مانند شستن و اتو کردن لباس‌ها، آماده کردن لوازم کار و انجام امور مربوط به کار را به عصر روز تعطیل موکول نکنیم. شک نکنید هیجان و بی‌قراری ناشی از انجام ندادن این کارها، هیجان ما را چند برابر خواهد کرد. یک بار امتحان کنیم و پیش از رسیدن به عصر روز تعطیل، همه کارها را انجام بدهیم.

 - از نو شروع کنیم؛ اتفاق‌های بد، ناکامی‌های کاری و رفاقتی، توبیخ‌ها و بازخواست‌ها و... هفته گذشته، مثل همان هفته گذشته، رفته‌اند. به جای نبش قبر ناکامی‌ها، به هفته‌ جدید و اتفاق‌های خوب آن بیندیشیم.

- ده دقیقه زودتر؛ یکی از دلایل ایجاد هیجان و بی‌قراری کمبود وقت است. ساعت‌مان را ده دقیقه جلو ببریم تا هزاران بار از هیجان‌مان بکاهیم. روزی که با هیجان و عجله آغاز شود به‌ویژه اگر اولین روز هفته جدید باشد با همان حس ناخوشایند سپری می‌شود. تردید نکنیم که برآیند کاری‌مان در این شرایط به نصف کاهش می‌یابد. از زمان ده دقیقه جلوتر باشیم. 

  http://www.about.com

کد خبر 28131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز