همشهری‌آنلاین: رئیس ‌جمهور ترکیه خواستار اجباری‌شدن زبان و رسم‌الخط عربی به مدارس ترکیه شد و گفت آتاتورک با حذف زبان عثمانی رگ گردن ترکیه را قطع کرد.

erdogan

به گزارش تلگراف، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، با اعلام اين موضوع گفت: گذراندن این دروس برای دانش‌آموزان اجباری خواهد بود.

اين حركت، نگراني مخالفان سکولار اردوغان را درپي داشت. مخالفان اردوغان معتقدند طرح او برای بازگرداندن زبان عثمانی و رسم‌الخط عربی به مدرسه‌ها گامی دیگر به سوي نابودی اصلاحات سکولاری است که آتاتورک در ترکیه ایجاد کرده بود و جدایی دین و دولت از مهم‌ترین بخش‌هاي آن بود.

 مصطفی کمال آتاتورک٬ بنیان‌گذار ترکیه نوین زبان عثمانی را در سال ۱۹۲۸ میلادی منسوخ اعلام کرد و رسم‌الخط لاتین را جایگزین رسم‌الخط عربی کرد. آتاتورک برای خالص كردن زبان رسمی ترکیه از زبان‌هاي ديگر٬ دستور حذف واژه‌های عربی٬ فارسی و یونانی را از این زبان صادر کرد.

رئیس‌جمهور اردوغان در نشست یک شورای مذهبی در آنکارا گفت: «کسانی در این کشور هستند که نمی‌خواهند این زبان تدریس شود. این خطر بزرگی است و چه آنها بخواهند و چه نخواهند زبان عثمانی در این کشور تدریس و آموخته خواهد شد.بايد رابطه‌مان را با ریشه‌هایمان تقویت کنیم.

شورای آموزش ملی ترکیه اين هفته به اجباری‌شدن کلاس‌های زبان عثمانی در دبیرستان‌های مذهبی و اختیاری‌شدن آن در دبیرستان‌های معمولی رای داده‌است. بيشتر اعضای این شورا از حامیان دولت اردوغان‌اند.

کد خبر 280670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha