همشهری آنلاین: اعتراضات مسالمت آمیز به قتل چند سیاهپوست توسط پلیس آمریکا در شهر برکلی ایالت کالیفرنیا به خشونت کشیده شد و به مسدود شدن چند بزرگراه و خیابان و آسیب دیدن مغازه ها منجر شد.

 موج خشونت و سرکوب در تظاهرات ضد نژادپرستی ایالت کالیفرنیا

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی، رسانه های محلی و پلیس کالیفرنیا تایید کردند اعتراضات روز گذشته چند خیابان را در برکلی بست، همچنین باعث شد به خودروهای گشت زنی پلیس و به چند ساختمان چند طبقه آسیب برسد. پلیس هشت نفر را در ارتباط با این تظاهرات دستگیر کرد.

پلیس به سوی معترضانی که بزرگراه 24 را بسته و شاهراه مواصلاتی بین برکلی و وال نات کریک حومه شرقی برکلی را برای 45 دقیقه مسدود کردند، گاز اشک آور شلیک کردند.

بر پایه این گزارش گروهی از معترضان نیز سطل های زباله را به آتش کشیدند، ویترین بعضی مغازه ها را شکستند و خودروهای پلیس را تخریب کردند. این تظاهرات اعتراضی بیش از شش ساعت طول کشید.

افزون بر این شبکه خبری سی ان ان نیز از برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز روز دوشنبه در واشنگتن و نزدیک به کاخ سفید خبر داد.

معترضان در این تظاهرات خواستار توقف خشونت پلیس با سیاهپوستان آمریکایی شدند.

این تظاهرات به بسته شدن خیابان کنتیکت مهم ترین چهارراه مواصلاتی کاخ سفید به شمال شرقی واشنگتن انجامید.

این یکی از تظاهرات سراسری بود که برای شامگاه دوشنبه برنامه ریزی شده بود. چند روز بعد از اینکه هیات منصفه شهر نیویورک در مورد مقصر نبودن پلیس ضارب 'اریک گارنر' رای داد؛ بیشتر شهرهای آمریکا به عرصه تظاهرات ضدنژادپرستی تبدیل شد.

پلیس نیویورک خود را برای برگزاری تظاهرات بیشتری آماده کرده است. فعالان حقوق سیاهپوستان قصد دارند همزمان با سفر 'ویلیام' شاهزاده انگلیسی و 'کیت' همسرش به نیویورک دور جدیدی از تظاهرات را از امروز آغاز کنند.

کشته شدن 'مایکل براون' نوجوان هیجده ساله سیاهپوست آمریکایی اوایل ماه اوت (مرداد) در شهرستان 'فرگوسن' ایالت میسوری توسط 'دارن ویلسون' افسر سفیدپوست و تبرئه وی توسط هیات منصفه ایالت سنت لوئیس خشم سیاهپوستان را از خشونت پلیس علیه آنها برانگیخت.

'کاجیمه پاول' و اریک گارنر نیز دیگر سیاهپوستانی هستند که طی ماه های اخیر به دلیل خشونت غیرقانونی پلیس جان خود را از دست دادند.

کد خبر 280590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha