همشهری‌آنلاین: معاون اجتماعی، فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان شهرداری‌ها‌ و دهیاری‌های وزارت کشور طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران را با توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تاکیدات مقام معظم رهبری، فرصتی برای مدیریت شهری دربحث ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و شهروندی دانست و گفت:

کتاب

این طرح می‌تواند به افزايش سرانه مطالعه در بين شهروندان بينجامد كه منجر به رشد علمي كشور خواهد شد.

حجت‌الله غلامعلی با اشاره به اینکه طرح انتخاب پايتخت كتاب ایران اولین تجربه ملی در این زمینه به شمار می‌رود، افزود: این تجربه موجب می‌شود به مرور زمان به معیارهای جهانی انتخاب پایتخت کتاب نزدیک شویم، چرا که درحال حاضر معیارهای ما بیشتر به صورت ملی و براساس قابلیت‌های بومی تعريف شده است.

به گفته وي این طرح می‌تواند به لحاظ ساختاری ظرفیت معرفي بيشتر فرهنگ ايراني در سطح بین‌المللی را فراهم کند.

نماينده سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها و عضو کمیته برنامه‌ریزی طرح پایتخت کتاب ایران دراین زمینه تصریح کرد: البته تلاش‌هایی دراین زمینه صورت گرفته، اما نیاز به تجربه بیشتری داریم.

وی هدف اصلی این طرح را انتخاب شهری با برند کتاب دانست که در گام اول بتواند منجر به گسترش توليد علم و ترويج فرهنگ کتابخوانی شود.

غلامعلی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در شهرها و روستاهاي مختلف، این تجربه ملی را مشوقی برای ناشران و نویسندگان نیز دانست و افزود: اگرچه محور اصلی این طرح شهرها و برنامه‌های فرهنگی آن‌ها از جمله کتابخانه‌هاست، اما همین تلاش می‌تواند به بالا رفتن سرانه مطالعه و از سوی دیگر تشویق ناشران و نویسندگان به تولید توليد کتاب‌هاي ارزشمند بی‌نجامد.

او همچنین درخصوص رقابت‌ شهرهای کوچک در مقایسه با شهرهاي بزرگ و كلانشهرهايي مثل تهران که از توان اجرایی و امکانات فرهنگی بیشتری برخوردارند، گفت: قرار است توان هر شهر با وسعت، جمعیت و میزان بودجه شهرداری آن سنجیده شود. درواقع معیار ما میزان خلاقیت و ابتکار در برنامه‌ریزی‌هاست و نه صرفا امکانات و توان اجرایی، چراکه سرانه درآمد مردم و به تبع سطح برخورداري شهرداري‌ها و دستگاه‌هاي فعال فرهنگي در مناطق مختلف كشور متفاوت است.

وي افزود: با توجه به برنامه‌ريزي‌ها و توافق‌هاي انجام شده در شوراي برنامه‌ريزي طرح انتخاب پايتخت كتاب، مقرر شده است پس از بررسي و تعيين شهرهاي منتخب و معرفي آن‌ها با نهادهاي بين‌المللي براي نامزدي در انتخاب پايتخت جهاني كتاب، حمايت لازم توسط دستگاه‌هاي فرهنگي براي توسعه فعاليت‌هاي مرتبط در اين شهرها به عمل آيد.

کد خبر 280523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha