همشهری‌آنلاین: پروفسور استیون گرینبلت، نظریه پرداز برجسته جهان، در نطق اصلی همایش بین‌المللی مطالعات شکسپیر با ابراز شعف از اینکه توانسته است از ایران و تمدن کهن آن دیدن کند، گفت: من هرگز فکر نمی‌کردم که شکسپیر قالیچه جادوییم شود تا به سرزمینی که همواره آرزوی دیدنش را داشتم سفر کنم.

قالیچه جادویی شکسپیر، نظریه پرداز آمریکایی را به سرزمین آرزویش

پروفسور گرینبلت با ابراز ارادت صمیمانه نسبت به مردم و کشور ایران گفت: من از جوانی وقتی که نقش‌ها و معماری فاخر آثار باستانی ایران از جمله پرسپولیس را می‌دیدم، همواره آرزو داشتم روزی مردم کشوری را ببینم که سازنده این هنرهای بدیع هستند و بسیار مسرورم که شکسپیر این مسیر را برایم هموار ساخت.

وی که برنده جایزه پولیتزر و استاد دانشگاه هاروارد است، به دعوت گروه انگلیسی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه تهران به ایران سفر کرده است و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت در سالن خلیج فارس دانشکده زبان‌های دانشگاه تهران در این همایش دو روزه سخنرانی کرد.

همچنین در این مراسم دکتر حسین الهی قمشه‌ای نیز به ایراد سخنرانی و بررسی برخی مفاهیم مشترک انسانی در آثار نویسنده نامدار انگلیسی ویلیام شکسپیر و نویسندگار بزرگ ایرانی از جمله حافظ، مولوی و سعدی پرداخت.

همایش بین‌المللی مطالعات شکسپیر به همت اسماعیل سلامی و مریم بیاد، دو استاد دانشگاه تهران، در روزهای 5 و 6 آذرماه در دانشکده ادبیات و زبان‌های دانشگاه تهران برگزار شد.

این همایش ادبی که با حضور گسترده نویسندگان ایرانی و بین‌الملل برگزار شد، به بررسی جوانب مختلف آثار شکسپیر از جمله تاثیرات ادبیات شرق بر شکسپیر، شکسپیر در ایران، شکسپیر و عرفان اسلامی ایران، اقتباس‌های آثار شکسپیر، شکسپیر در فرهنگ عام و همچنین تفکر انتقادی شکسپیر پرداخت.

پروفسور مارک برنت استاد دانشگاه کواینز نیز به بررسی فیلم تردید، اقتباس ایرانی هملت، به کارگردانی واروژ کریم مسیحی سخنرانی کرد.

کد خبر 280141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha