۵سال پس از قلع وقمع ۱۳هزار بلوط کهنسال به بهانه انتقال لوله گاز در منطقه دنا، روزگذشته خبرگزاری ایسنا گزارشی تصویری از قلع وقمع صدها بلوط کهنسال در منطقه حفاظت شده قلارنگ ایلام منتشر کرد.

قلع وقمع درختان

  اين بار متوليان طرح‌هاي عمراني با هدف ايجاد شبكه انتقال فرآورده‌هاي نفتي با ماشين‌آلات سنگين راهسازي به جان بلوط‌هاي ايلام افتاده‌اند.

ايلام مركز كانون خشكيدگي بلوط‌هاست و از اين نظر حفظ رويشگاه‌هاي زاگرسي در اين منطقه اهميت حياتي دارد.متوليان طرح‌هاي توسعه ناپايدار در حالي دست به قلع وقمع بلوط‌ها در ايلام زده‌اند كه پنجشنبه 22آّبان‌ماه امسال ۱۲استاندار مناطق رويشي زاگرس در ايلام تفاهمنامه‌اي امضا كردند كه براساس آن متعهد شدند مانع از طرح‌ها و فعاليت‌هاي مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي شوند. در واقع اين تفاهمنامه سندي است كه اجراي آن حفاظت از ۶ميليون هكتار جنگل‌هاي زاگرسي را تضمين مي‌كند. اما كمتر از يك‌ماه از امضاي اين تفاهمنامه نگذشته كه مجريان طرح‌هاي عمراني بي‌محابا و با بولدوزر به جنگل‌هاي بلوط يورش برده‌اند.

رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع درمراسم امضاي تفاهمنامه و درجمع استانداران و نمايندگان مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي، وضعيت بحراني جنگل‌هاي زاگرسي را تشريح كرد تا ضرورت اجراي تفاهمنامه را خاطرنشان كند. خداكرم جلالي ازجنگل‌هاي زاگرسي به‌عنوان ريه تنفسي كشور نام برد و گفت: جنگل‌هاي زاگرسي 42درصد از كل جنگل‌هاي كشور را تشكيل مي‌دهد وتأمين‌كننده 40درصد منابع آب كشوراست. علاوه براين، 30درصد جمعيت دامي و 80درصد جمعيت عشاير كشور در زاگرس حضور دارند. او همانجا ازاستانداران ناحيه رويشي زاگرس خواست با حمايت از سياست‌هاي سازمان جنگل‌ها و هدايت مديران استاني، جاني دوباره به جنگل‌هاي زاگرسي ببخشند. اما فاجعه قلع‌وقمع بلوط‌ها در ايلام نشان مي‌دهد كه وقتي پاي اجراي طرح‌هاي عمراني به وسط مي‌آيد هيچ مقامي نمي‌تواند مانع آن بشود، در واقع اين تفاهمنامه بيش از هرچيزي اقدامي نمايشي بود مگر آنكه تخريب‌كنندگان رويشگاه‌هاي زاگرسي در ايلام ملزم به پرداخت تاوان كاري شوند كه هيچ‌گونه توجيه زيست‌محيطي ندارد.

کد خبر 279975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha