رضا کربلایی: بودجه سال آینده ایران نسبت به امسال حداکثر ۳.۸ درصد افزایش خواهد یافت و حقوق کارمندان دولت هم حدود ۱۷درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش همشهري، دولت به واسطه كاهش درآمدهاي نفتي و سقوط قيمت نفت از يك سو و تلاش براي پايين‌آوردن نرخ تورم، همچنان سياست‌هاي مالي و بودجه‌اي و البته پولي انقباضي را در اولويت خود نگه داشته است. به گفته حسن روحاني، بودجه سال 94كشور حدود 219هزار ميليارد تومان خواهد بود، حال آنكه بودجه مصوب امسال 211هزار ميليارد تومان برآورد شده كه افزايش 8هزار ميليارد توماني را نشان مي‌دهد.

به گزارش تسنيم رئيس‌جمهور ديروز اعلام كرد: لايحه بودجه ۹۴ بدون كسري هفته آينده به مجلس تقديم‌ مي‌شود. تحقق اين وعده دولت در شرايطي كه قيمت نفت بيش از 30درصد نسبت به سال آينده كمتر شده است، يك سؤال جدي است كه سند دخل و خرج سال آينده چگونه تنظيم خواهد شد؟ به‌ويژه اينكه هنوز لايحه پيشنهادي دولت براي خروج از ركود و كاهش سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفتي در مجلس نهايي نشده و گفته مي‌شود كه بودجه سال 94با دلار 2850توماني بسته خواهد شد.

رئيس‌جمهور رقم بودجه سال آينده را بيش از 219هزار ميليارد تومان اعلام و تأكيد كرد: با وجود اينكه دست‌هاي توطئه‌گر در منطقه و جهان قيمت نفت را كاهش داده‌اند و فكر مي‌كنند براي ايران اسلامي، اقتصاد كشور و مسير توسعه مشكلي فراهم كرده‌اند، ملت بزرگوار بداند ما در هفته آينده لايحه بودجه 94را بدون كسري بودجه تقديم مجلس شوراي اسلامي خواهيم كرد. روحاني با اشاره به اينكه بودجه سال آينده نسبت به امسال رشد خواهد داشت افزود: دولت براي بودجه عمراني بيش از 46هزار ميليارد تومان پيش‌بيني كرده است.

  • افزايش حقوق دولتي‌ها با تورم

همزمان با اين اظهارنظر و درحالي‌كه هنوز سخنگوي دولت جزئياتي از لايحه بودجه سال آينده را اعلام نكرده، سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس در يك اقدام پيش‌دستانه اعلام كرد كه قيمت نفت در بودجه 94با نرخ 70دلار بسته شده و دولت مي‌خواهد حقوق كاركنان خود را 17درصد افزايش دهد. پيش از اين سخنگوي دولت گفته بود كه حقوق كارمندان دولت متناسب با نرخ تورم در سال آينده افزايش مي‌يابد. پيش‌بيني مي‌شود نرخ تورم در پايان سال آينده به حدود 17درصد برسد.

  • كاهش سهم صندوق توسعه ملي

به گزارش ايسنا، براساس سياست‌هاي كلي نظام، سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفتي در بودجه 1394به 31درصد افزايش مي‌يابد، اما ريزش قيمت نفت و درآمدهاي آن احتمال كاهش پرداخت به صندوق در سال آينده را افزايش مي‌دهد. با ادامه ريزش قيمت نفت در ماه‌هاي اخير كه نه‌تنها كاهش 30درصدي درآمدها در 6 ماهه دوم سال‌جاري را در بودجه به همراه داشته، بلكه تعيين قيمت نفت و درآمدهاي حاصل از آن را در بودجه سال بعد هم تحت‌تأثير قرار داده است. در آستانه بسته شدن لايحه بودجه و ارائه آن به مجلس باز هم زمزمه‌هاي كاهش منابع واريزي نفت به صندوق توسعه ملي مطرح است.

  • سرنوشت حذف يارانه اغنيا در بودجه ۹۴

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس با تأكيد براينكه دولت برنامه‌اي را براي ادامه هدفمندي يارانه‌ها به مجلس ارائه نكرده است، گفت: در زمان بررسي بودجه ۹۴ قطعاً مجلس ساماندهي هدفمندي يارانه‌ها را در اولويت قرار مي‌دهد. غلامرضا‌تاجگردون اظهار داشت: دولتي‌ها برنامه‌اي براي هدفمندي يارانه‌ها به مجلس نداده‌اند اين درحالي است كه ما گزارش‌هايي را به دولت ارسال كرده و خواستار ارائه برنامه شده‌ايم. تاجگردون با بيان اينكه آمار دولت نشان مي‌دهد كه منابع كافي براي پرداخت يارانه به همه افراد را ندارد، تصريح كرد: در زمان بررسي بودجه قطعاً ساماندهي هدفمندي يارانه‌ها را دنبال خواهيم كرد چراكه تا اين اتفاق نيفتد اصلا كار پيش نمي‌رود.

کد خبر 279966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha