گروه اجتماعی: سازمان‌های دولتی ایران نقش چندانی در انجام فعالیت‌های جامعه‌ اطلاعاتی نداشته و به آن توجه نمی‌کنند

این در حالی است که سایر کشورها فعالیت‌های خود را روی اهداف جامعه‌ اطلاعاتی متمرکز کرده‌ و مرتباً گزارش‌هایی در رابطه با دستاوردهای خود در این زمینه به سازمان ملل متحد ارائه می‌کنند.

دکتر کاظم معتمدنژاد که در نشست اعضای انجمن ایرانی مطالعات جامعه‌ اطلاعاتی سخن می‌گفت، اظهار کرد: برگزاری این جلسات را باید به فال نیک گرفت چرا که تا دیروز این ارتباطات یک طرفه بوده اما امروز شاهدیم که خود اعضای انجمن به برگزاری جلسات و گردهمایی‌هایی در جهت رسیدن به اهداف جامعه‌ اطلاعاتی اقدام می‌کنند.

وی با بیان این که در ایران نتوانستیم پس از برگزاری اجلاس WSIS تونس به اهداف آن عمل کنیم، گفت: ما کار را رها نکردیم و تمام تلاش خود را در جلب مشارکت واقعی مسئولان دولتی انجام دادیم اما موفق نشدیم؛ حتی چند سمینار در رابطه با جامعه‌ اطلاعاتی برگزار کردیم اما مسئولان دولتی حتی به طور انگشت‌شمار نیز در این اجلاس حضور نیافتند.

وی افزود: به عنوان نمونه کنفرانس منطقه‌ای تدارک اجلاس WSIS تونس در تهران که با تلاش‌های دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی وقت برگزار شد و موفقیت بزرگی برای ایران به شمار می‌آمد، مورد توجه مسئولان دولتی قرار نگرفت و مشارکت چندانی حتی از سوی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که متولی این امر هستند به عمل نیامد.

دکتر معتمدنژاد ادامه داد: حتی عده‌ای خبر ندارند که این کنفرانس در تهران برگزار شده است؛ این مسائل نشان می‌دهد عموم جامعه ما هنوز با موضوع جامعه‌ اطلاعاتی آشنا نشده‌اند و این مسئله برای کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران صحیح نیست چرا که اگر بخواهیم در دنیای امروز از رشد و توسعه‌ عقب نمانیم، باید با تغییر و تحولات در جامعه‌ امروز همگام شویم.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی از رسانه‌ها خواست توجه ویژه‌ای به موضوع جامعه‌ اطلاعاتی داشته باشند و با لحن مسالمت‌آمیز و دوستانه از مسئولان دولتی به ویژه مسئولان عالی رتبه کشور بخواهند در رسیدن به اهداف WSIS تلاش کنند تا با آمادگی کاملی در نشست برزیل حضور پیدا کنیم.

او در پایان خاطر نشان کرد: سمینار جامعه‌ اطلاعاتی و جهان‌گرایی را در اواخر پاییز امسال در ایران برگزار خواهیم کرد که امیدواریم بتوانیم نظر مسئولان دولتی را برای شرکت در سمینار جلب کنیم و سایر نهادهای درگیر با جامعه‌ اطلاعاتی نیز حضور پررنگی در آن داشته باشند.

کد خبر 27994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز