همشهری‌آنلاین: غلامرضا کاظمی دینان، مدرس دانشگاه و عضو شورای روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در یادداشتی به مناسبت برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر معتمد نژاد که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، نوشت:

غلامرضا کاظمی دینان

استاد معتمدنژاد صرفا به دلیل عناوین و فعالیت‌های علمی‌اش انسان شناخته‌شده‌ای نیست بلکه به دلیل عقلانیت، رعایت اصول و معیارهای انسانی باید ستوده شود.

به گزارش ایبنا غلامرضا کاظمی دینان گفت: معدود انسان‌هایی هستند که در زندگی منشاء تاثیر و تحول بسیار می‌شوند. این تطور و دگرگونی مولود منش و شخصیت فردی و توانمندهای علمی است، نه قائم به زمان و دوران خاصی بلکه ماندگار در همه سال‌هاست. استاد معتمدنژاد را نه فقط به‌خاطر عناوین و القاب پربار علمی‌اش، نه به‌خاطر مقالات و کتب دانشگاهی‌اش، نه به‌خاطر پژوهش ها و تحقیقاتش، بلکه به‌دلیل صبوری و فروتنی اش، به‌خاطر عقلانیت و تداومش، به خاطر اصول و معیارهای انسانی‌اش باید ستود.

استاد معتمدنژاد، پدر رشته علوم ارتباطات در ایران، فردی چندبعدی بود. تنها در علم و معرفت زبانزد نبود، بلکه اخلاق حرفه‌ای‌اش در حوزه پژوهش و تدریس، ارتباطات انسانی‌اش در تعاملات میان فردی، پشتکار و سخت کوشی‌اش در راه اعتلای رشته ارتباطات نیز بی‌نظیر بود.

معتمدنژاد ارتباطات انسانی مثبت را در تعامل و ارتباط با دانشجویان و همکارانش در بالاترین سطح اثربخشی و ماندگاری جاری و ساری می‌کند و توجه فردی به تک تک دانشجویان از وی در ذهن آنان دوست و پدری مهربان ساخته بود. به واقع استاد در رفتار میان فردی اش فردی به غایت اخلاق مدار و فروتن بود. ارتباطات انسانی مثبت را به معنای واقعی درک کرده بود و در کلام و کردارش هویدا بود. رفتار متین و مهربانه اش به دانشجویان و همکارانش انرژی می‌بخشید. هرگز شنیده نشد که معتمدنژاد دانشجویی-را به بهانه این‌که چیزی اشتباهی گفته یا نوشته و یا انتقادی کرده- تحقیر و تخریب کند. دانشجویانش نقل می‌کنند که اگر دانشجویی مطلب ناقصی و نادرستی می‌نوشت، می‌گفت: اگر فلان کتاب و آن مقاله را می خواندید، کار پربارتر و غنی تر می‌شد. برای دانشجو احترام قائل بود و دانشجو در سرکلاس او احساس ارزشمندبودن می کرد. چنین برخوردی از سوی استاد باعث می شد که دانشجو احساس وظیفه بیشتری را در قبال وظیفه علمی و دانشجویی‌اش کند.

استاد معتمدنژاد را می‌توان از دانشجویانش شناخت. نسلی که او تربیت کرد، اکنون پرچمدار آموزش و پژوهش حوزه ارتباطات و رسانه‌ها هستند. رشته علوم ارتباطات را امروز شاگردان استاد همچون دکتر فرقانی، دکتر شکرخواه، دکتر نمکدوست و دکتر پاکدهی و دکتر مهدیزاده و... و. آموزش می‌دهند و آموزه‌های استاد را به نسل‌های جدید منتقل می‌کنند. مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی وتحقیقاتی که توسط استاد معتمدنژاد تاسیس شده است، از جمله مرکز پژوهش‌های ارتباطات، انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی و... پاسخگوی بسیاری نیازهای تحقیقاتی بنیادی و کاربردی و توسعه ای کشور در حوزه ارتباطات، رسانه‌ها و و فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات بوده است.

نسلی که در مکتب او آموخت، امروز اداره کننده بهترین رسانه‌ها و نهادهای ارتباطی حرفه‌ای هستند. به واقع مکتب وی در این رشته اکنون مملو از فارغ‌التحصیلان، شاغلان به تحصیل و فارغ‌التحصیلانی است که در مقاطع مختلف تحصیلی این رشته از منبع سرشاز تجربه و علم وی کسب فیض کرده و اکنون این آموزه ها را در اداره و مدیریت رسانه های مختلف جمعی کشور یا تربیت علاقه‌مندان و دانشجویان این رشته به کار بسته‌اند.

نه فقط دانشجویان ارتباطات (روزنامه نگاری و روابط عمومی) بلکه دانشجویان رشته‌های حقوق و علوم سیاسی و جامعه شناسی و همه مردم این سرزمین وامدار این فرزانه بی‌بدیل عرصه عمل و اندیشه‌اند چرا که تدوین و تئوریزه کردن مفاهیم و نظریات ارتباطات، حقوق ارتباطات، و مطبوعات و ارتباطات جمعی و جامعه اطلاعاتی در این سرزمین، حاصل زحمات و تلاش های وقفه ناپذیر استاد معتمدنژاد است.

به واقع استاد معتمدنژاد، فقط پدر رشته ارتباطات نبود، او در همه حوزه‌های اخلاقی و علمی و حرفه‌ای نیز پدری کرد.

کد خبر 279855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha