همشهری آنلاین: گرافیست مطرح فنلاندی در خانه‌ی هنرمندان ایران ورک‌شاپی گذاشت و در آن گفت: در فنلاند، زمانی تصویر هنرمندان روی پول نقش می‌شد، ولی با تغییر پول ما به یورو، این کار برچیده شد.

کاری پیپو (Kari Piippo)

به گزارش ايسنا؛ کاری پیپو (Kari Piippo) یکی از طراحان معروف جهان و مشهورترین طراح گرافیک در فنلاند است که این روزها نمایشگاهی از پوسترها و طراحی‌هایش در نگارخانه «ممیز» خانه هنرمندان ایران برپا است.

پیپو که برای برگزاری نمایشگاه و ورک‌شاپی در یادبود نهمین سال درگذشت استاد مرتضی ممیز به ایران سفر کرد، درباره‌ی نحوه‌ی معرفی فنلاند، خودش و کارهایش در روز بزرگداشت استاد مرتضی ممیز، گفت: معرفی شخصیت‌های انیمیشنی معروف فنلاندی یک تبلیغ نیست، در واقع می‌خواستم بگویم که خیلی از ایده‌ها از ایران یا نقاط دیگر دنیا می‌آیند و ناگهان در دسترس همخ قرار می‌گیرند و معروف می‌شوند. من چیزهایی از فنلاند نشان دادم، چون می‌خواستم مخاطب ایرانی با زمینه‌هایی که من با آن‌ها در تماس بوده‌ام، آشنا شود تا بهتر بتوانم نشان دهم، در راهی که در پیش گرفته‌ام چه کارهایی انجام داده‌ام.

پیپو ادامه داد: این روزها خیلی راحت می‌توان به فرهنگ کشورهای مختلف جهان دسترسی پیدا کرد، اما هنوز مهم‌ترین نکته در کار ما، این است که در محیطی که زندگی می‌کنیم، به بهترین نحو، کارمان را انجام دهیم. امروزه در سراسر دنیا، سطح دانش مردم بالاتر رفته است و همه بهتر می‌توانند کار کنند و از نظر ذهنی و قلبی بیشتر می‌توانند با هم و با کارهای یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی در پاسخ به این‌که فکر می‌کند سبک زندگی در کار ارائه‌شده‌ی یک طراح گرافیک در سراسر جهان می‌تواند چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد، گفت: مهم‌ترین چیزها جزییات، هم‌کلاسی‌ها، دوستان و والدین هستند که نخستین تأثیرات را بر شخص می‌گذارند و تعریف ما را از چیستی و چگونگی و کیفیت زندگی می‌سازند. من خیلی خوش‌شانس بودم که در 12سالگی فهمیدم قرار است یک هنرمند شوم؛ در مدرسه بودم که معلم زیست‌شناسی‌ام، ناگهان وقتی در فکر فرو رفته بودم گفت، این چیزهایی که من می‌گویم برای «کاری» خیلی ضروری نیست، چون او در آینده یک هنرمند خواهد شد و من خیلی خوشحال شدم از حرفی که او درباره‌ام زد. پس از آن، راه تازه‌ای در پیش گرفتم و هرچه را که در پیش رویم قرار می‌گرفت، آنالیز می‌کردم و می‌گفتم خب این موضوع جزو چیزهایی که لازم است من در آینده بدانم نیست، این‌ها چیزهای مهمی در زندگی یک هنرمند نخواهند بود، البته بعد از گذشت سال‌های زیادی دریافتم که خوب است مقداری دانش درباره‌ی خیلی از چیزها در زندگی داشته باشم، اما همان‌طور که می‌دانید، وقتی نوجوان هستید فکر می‌کنید خودتان همیشه همه‌چیز را بهتر از دیگران می‌دانید.

کاری پیپو در ادامه اظهار کرد: در نهایت وقتی 17 ساله بودم در مدرسه‌ی هنر شروع به درس خواندن کردم و در 21 سالگی فارغ‌التحصیل شدم. استادان ما شاگردان مدرسه‌ی باهاوس بودند و کار کردن با رنگ‌های تمیز، فرم‌های تمیز و ... را به ما آموختند. در کنار این بیشتر فرهنگ ما در فنلاند به کشاورزی، زمین‌های کشاورزی و طبیعت برمی‌گردد.

او افزود: فلسفه کار من این است؛ ساده، شفاف و قوی. یکی از طراحان مبلمان خیلی معروف فنلاندی درباره‌ی آثارش اعتقاد دارد که سه چیز در آثارش رعایت می‌شود، ارگونومی، اکونومی و اکولوژی و من فکر می‌کنم با او هم عقیده هستم. در نتیجه فکر می‌کنم یک طراح گرافیک مسلما باید درست فکر کند و این اندیشه از زمینه‌های سبک زندگی ناشی می‌شود و همچنین باید عناصر مشخصی را در کار مد نظر داشته باشد.

وی همچنین اظهار کرد: سکوت و آرامش، مهم‌ترین موضوع درباره‌ی زندگی ما است. در فنلاند همه به اندازه کافی فضا دارند. فنلاند برای جمعیتی که دارد، کشور بزرگی محسوب می‌شود، به‌عنوان مثال وقتی من ازدواج کردم، برای خریدن هر چیزی برای خانه‌مان اول فکر می‌کردیم که آیا داشتن آن ضروری است؟ و سپس به طراحی آن وسیله فکر می‌کردیم که آیا دیزاین خوبی دارد یا نه؟ همسر من معلم هنر است و ما زمینه‌ی فرهنگی مشابهی داشتیم. ما سنت‌ها و تفکرات مشترکی داشتیم. کم‌کم خانه‌مان شلوغ شد و حالا پس از 50 سال فکر می‌کنم هنوز هم خانه شلوغی داریم و البته هنوز هم همیشه مراقب چیزهایی که می‌خریم هستیم، البته داشتن این همه وسیله در خانواده‌های فنلاندی مرسوم نیست.

پیپو مثالی از زندگی فنلاندی‌ها آورد و گفت: در بیشتر خانواده‌های فنلاندی، طرح گلدان‌هایی از یک طراح معروف فنلاندی دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که برای مردم، طراحی موضوع مهمی است و احترام زیادی برای طراحان‌شان قائل هستند یا در مورد دیگری، قبل از این‌که یورو پول ملی ما شود، روی مارک فنلاندی چهره‌ی هنرمندان و نویسندگان طراحی می‌شد که نشان‌دهنده درجه احترامی است که برای مقوله هنر قائل هستند.

این طراح معروف بین‌المللی درباره نکات مهم در طراحی پوستر، گفت: امروزه مردم فرصت زیادی برای خواندن و دیدن یک پوستر در خیابان ندارند و ما طراحان اگر نتوانیم حرف‌مان را به سادگی و سرعت به آن‌ها منتقل کنیم، بازی را باخته‌ایم. مهم است که وضوح و صراحت را اولین موضوع بدانیم و پس از آن به هوشمندانه‌تر یا پرکار‌تر بودن طرح فکر کنیم. متأسفانه بیشتر پوسترها در خیابان‌ها شبیه آلودگی‌های تصویری هستند، پس من فکر می‌کنم که این طراحان گرافیک تحصیل‌کرده باید تمام سعی‌شان را انجام دهند تا بهترین اثر را ارائه کنند و آلودگی جدیدی به خیابان و محیط زندگی‌مان اضافه نکنند، زیرا پوسترها به‌عنوان سند از نسل ما برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند و این دلیلی است که ما باید بهترین‌مان را ارائه کنیم.

او همچنین بیان کرد: من وقتی می‌خواهم شروع به کار کنم، متریال‌های زیادی را در ارتباط با موضوع جمع و سعی می‌کنم آن‌ها را آنالیز کنم و ببینم اثر هنری چه پیامی به مخاطبش می‌دهد. حدود 70 صفحه از نمایش را می‌خوانم و زیر جملات و کلمات کلیدی خط می‌کشم و همه نکات کلیدی را روی کاغذ می‌نویسم، اتودهای کوچکی می‌زنم، اما بیشتر به معنی پیامی که باید منتقل شود فکر می‌کنم و در نتیجه می‌فهمم آن نمایش چه نوع نمایشی است و چه مفهومی دارد و بعد آن‌ها را با حوصله بیشتری می‌خوانم و در این زمان متوجه می‌شوم که چه چیزهایی اضافی هستند و کلمات و موضوعات زیادی را حذف می‌کنم و در نهایت فکر می‌کنم چطور می‌توانم این پیام نهایی را منتقل کنم و در این مرحله شروع به کار می‌کنم. فقط با یک یا دو کلمه کلیدی در ذهنم و فقط پس از این‌که همه این‌ها را درک کرده باشم، شروع به طراحی می‌کنم.

وی اظهار کرد: فقط 80 تا 90 درصد یک پوستر مربوط به فکر کردن به ایده است که چه چیزی، چرا و چگونه انجام می‌شود و فقط حدود 10 درصد کار، اجرای طرح و طراحی است و روند فکر کردن مهم‌ترین قسمت طراحی است. امروزه در بیشتر کشورهای دنیا روند آموزش خیلی پیشرفته‌تر از 20-25 سال پیش است و ما با مردم تحصیل‌کرده‌تری معاشرت داریم و به این دلیل کار طراح خیلی سخت‌تر شده است. من وقتی جوان‌تر بودم، خیلی کار می‌کردم و متوجه شدم که بعضی از مشتری‌ها خیلی ایراد می‌گیرند و من تصمیم گرفتم که با آدم‌های نادان کار نکنم. این تصمیم جسارت می‌خواست چون بخشی از مشتری‌هایم را از دست می‌دادم. البته امروزه همه خیلی پیشرفت کرده‌اند و همچنین مسلما آن جمله خیلی مودبانه نبوده، اما قابل تأمل است زیرا من اعتقاد دارم که باید خیلی خوب با سفارش‌دهنده صحبت کرد، ولی قبل از شروع به کار باید متوجه شویم در ذهن آن‌ها چه می‌گذرد و تجارت یا کارشان را چگونه درک کرده‌اند؛ اما پس از درک کامل موضوع، من باید در اجرای ایده‌ام آزاد باشم، اما نمی‌شود بدون داشتن آن زمینه‌ها یک‌راست برویم سراغ ساده‌سازی و خلاصه‌ کردن و در نهایت به مشتری بگوییم همین است که هست.

پیپو ادامه داد: هرگز نمی‌شود مطمئن بود که مشتری شما متوجه طرح صریح و نهایی شما می‌شود، پس همیشه باید در زمان ارائه، او را در جریان اتفاقی که رخ داده، قرار داد؛ به‌عنوان مثال وقتی من نشان جدید شهرم را طراحی کردم و قرار بود آن را در شهرداری برای مقامات شهری رونمایی کنم، یک مارش پخش نکردم و ناگهان پرده را بردارم و بگویم این لوگوی شهر است؛ ابتدا 5 تا 10 دقیقه درباره این‌که لوگو چیست، چرا شما به آن احتیاج دارید و چرا نتیجه کار من این نوع از لوگو است، صحبت کردم تا آنها هم درکی از شکل لوگو داشته باشند و در نتیجه وقتی لوگو را دیدند با آن موافقت کردند.

وی درباره اولویت‌های زندگی یک طراح، بیان کرد: من خیلی زود به این نتیجه رسیدم که سلامتی، آرامش و خانواده مهم‌ترین بخش زندگی است و پس از آن، طراحی گرافیک. زیرا پسر کوچکم وقتی دو ساله بود به‌دلیل بیماری سختی برای چهارماه در بیمارستان بستری شد و در آن مدت از شدت فشار عصبی که داشتم نمی‌توانستم کار کنم، وقتی همه‌چیز رو به بهبود رفت توانستم آرام شوم و به طراحی گرافیک فکر کنم و از آن لذت ببرم. لازم نیست همه چنین تجربه‌های سختی را پشت سر بگذارند تا بفهمند وقتی سخت کار می‌کنی و زیر فشار هستی، بهترین کارت را انجام نمی‌دهی فقط وقتی زندگی را آسان می‌گیری و آرامش داری بهترین‌ها خلق می‌شوند. اکنون پسرم نیز یک طراح گرافیک موفق است.

کاری پیپو در پایان و در حالی که تصویری را روی دستمال کاغذی که در دست داشت، کشیده بود، گفت: حدود 36 سال پیش اولین پوستری که از مرتضی ممیز و از یک طراح ایرانی دیدم، مربوط به بینال هنر آسیا بود، یک دوات و یک شعله که از آن سر کشیده بود و در مجله «نووو» چاپ شده بود. فکر کردم چه ایده بی‌نظیری است؛ یک شیشه دوات، جوهر و شعله.

به گزارش ایسنا، ارنو پلتونن - مدیر موزه هنر هلسینکی فنلاند - نیز از نمایشگاه مرتضی ممیز همراه کاری پیپو و ابراهیم حقیقی در خانه‌ی هنرمندان ایران دیدن کرد و در حاشیه‌ی بازدید از خانه هنرمندان ایران، این مجموعه را یک فضایی بی‌نظیر توصیف کرد و از استقبال مخاطبان و بخصوص جوانان از نگارخانه‌های این مجموعه ابراز شگفتی کرد.

پلتونن که همراه تیم کارشناسی، برای ترمیم و پولیش یکی از مجسمه‌های پارک ملت به ایران سفر کرده است، خانه هنرمندان ایران و باغ هنر را بسیار زیبا و مفید ارزیابی و از تمام فضاهای این مجموعه دیدن کرد و ابراز آمادگی کرد تا از این پس با این مجموعه همکاری‌های متنوعی در زمینه فرهنگ و هنر صورت پذیرد. پلتونن قرار است در روزهای آینده با دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران دیدار کند.

علاوه بر این، در راستای برقرار روابط فرهنگی و هنری میان سفارت فنلاند و خانه هنرمندان ایران هم‌اکنون نمایشگاهی از آثار شهریار خوانساری، هنرمند ایرانی در کشور فنلاند در حال برگزاری است.

کد خبر 279768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha