دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کسانی که با تغییر فصل دچار مشکل می‌شوند ممکن است به افسردگی فصلی مبتلا شده باشند. علائم ابتدا به افسردگی فصلی را می‌توان خستگی مفرط، اضطراب، بیقراری، انزواگرایی، پرخوری، بی‌حوصلگی و... نام برد.

پاییز و زمستان طرفداران خاص خودش را دارد و خیلی‌ها دوستدار پاییز و زمستان هستند اما در نقطه مقابل برخی از افراد با آمدن این دو فصل زانوی غم به بغل می‌گیرند و خلق و خویشان با سرد شدن هوا و کوتاه شدن روزها تنگ می‌شود و حتی گاهی حال و حوصله خودشان را هم ندارند و همین مسئله تاثیر بدی روی فعالیت‌های روزانه و زندگی این افراد می‌گذارد.

کسانی که با تغییر فصل دچار مشکل می‌شوند ممکن است به افسردگی فصلی مبتلا شده باشند. علائم ابتدا به افسردگی فصلی را می‌توان خستگي مفرط، اضطراب، بيقراري، انزواگرايي، پرخوري، بي‌حوصلگي و... نام برد.

توصیه‌های «دکتر سعید صانعی» پزشک و مشاور درمان‌های گیاهی و طب سنتی به مبتلایان افسردگی فصلی در بهبود وضعیت‌شان کمک می‌کند.

  • دمنوش زنجبيل

زنجبيل از جمله گياهاني است كه اگر با خواص و فوايد آن آشنا شويد، حتما جایی برای آن در برنامه غذاییتان باز میکنید البته در مصرف هیچ نوع ماده غذایی نباید افراط کنید و زنجبیل هم از این امر مستثنا نیست.

علاوه بر خواصي نظير خونسازي، سمزدايي، تقويت حافظه و اعصاب و... زنجبيل به كاهش دلهره و اضطراب نيز كمك ميكند و از اين رو در فهرست دمنوش‌هاي مناسب افسردگی جای ميگيرد چرا که بسیاری از مبتلایان به افسردگی با مشکل دلهره و اضطراب هم مواجه میشوند.

براي تهيه اين دمنوش كافي است ٣-٢ برش زنجبيل تازه را به همراه برگ نعنا و چند برش ليمو ترش تازه در آب جوش بريزيد و بگذارید به مدت ١٥ دقيقه دم بكشد. اگر مشكل ديابت نداريد ميتوانيد آن را همراه عسل ميل كنيد.

زنجبیل طبع گرم دارد و چندان مناسب افراد گرم مزاج نیست ولی به دلیل داشتن طبع گرم گزینه خوبی برای افراد سرد مزاج است.

  • دمنوش زعفران

یکی از در دسترسترین گیاههایی که در افسردگی فصلی به دادتان میرسد زعفران است که خاصيت فرحبخش و شادي بخش آن همواره مورد توجه دانشمندان و متخصصان داروسازي بوده است البته اگر بتوانید زعفران اصل را پیدا کنید!

شربت زعفران به ايجاد آرامش و كاهش اضطراب كمك ميكند. اين نوشيدني فوقالعاده را ميتوانيد به راحتي در منزل تهيه كنيد. كمي زعفران ساييده شده را در آب و گلاب مخلوط كنيد و اجازه دهيد تا با حرارت ملايم دم بكشد، براي بهتر شدن عطر و طعم آن ميتوانيد ١ قاشق عسل در آن حل كنيد.

در طب‌سنتي زعفران را باعث گرم شدن مغز ميدانند كه باعث ايجاد خنده و نشاط نيز ميشود. البته مصرف روزانه اين دمنوش به زنان باردار و بيماران كليوي توصيه نميشود.

  • دمنوش اسطوخودوس

سرما خوردگي و ضعف جسماني مداوم باعث تشدید افسردگي فصلي میشود؛ مهمترين ويژگي دمنوش اسطوخودوس جلوگيري از سرما خوردگي است. اين دمنوش فوقالعاده، ضد زكام، ضد ميگرن و ضد اگزما است ضمن اینکه به نوعي مسكن، آرام بخش و تقويت كننده اعصاب هم محسوب ميشود. طبيعت گرم اين گياه مصرف آن را براي سردمزاجها بيشتر توصيه ميكند، زيرا در افراد گرم مزاج ممكن است باعث ايجاد بيقراري و تشنگي شود.

براي تهيه دمنوش اين گياه مقداري از آن را با آب و نبات دم كرده و ميل كنيد تا اثرات شگفت‌انگيز آن را در خودتان حس كنيد.

مصرف بیش از اندازه اسطوخدوس میتواند تا حدودی مشکل ساز باشد در نتیجه در نوشیدن این دمنوش زیاده روی نکنید. برای تهیه دمنوش اسطوخدوس میتوانید از چایهای کیسهای موجود در بازار هم استفاده کنید. برای اینکه از خواص این گیاه بیشتر بهره مند شوید،میتوانید گیاه خشک شده اسطوخدوس را در بالشت بریزید.

  • چای را دریابید!

علاوه بر دمنوشهاي گياهي كه براي اختلالات و افسردگي‌هاي فصلي میتوانند باعث بهبود و درمان شوند ساير درمانهاي گياهي نيز در اين زمينه وجود دارد که یکی از آنها نوشیدن چای است، چایهای مختلف میتواند به رهايي از خستگي، بي‌حوصلگي و بي‌علاقگي به فعاليتهاي روزانه که ناشی از افسردگی هستند کمک کند.

  • چاي سبز

چاي سبز و خواص آن از دير باز در شرق و غرب مورد توجه بوده و خوشبختانه امروزه در كشور ما هم طرفداران زيادي پيدا كرده است.

مصرف اين چاي باعث كاهش اضطراب و تنشهاي رواني و ايجاد آرامش ميشود و از اين رو براي جلوگيري و درمان افسردگي فصلي ميزان یک تا 2 ليوان از آن در روز بسيار مفيد و موثر است. همچنين از پرخوري كه يكي از علائم افسردگی فصلي محسوب ميشود نيز تا حدود زيادي جلوگيري ميكند.

  • چاي كوهي

چای کوهی كه شايد كمتر كسي از آن استفاده كند امروزه يكي از پركاربردترين شيوه‌هاي درماني براي مقابه با افسردگي در اروپا محسوب ميشود. مصرف اين چاي باعث بهبود خلق و خوي فرد ميشود و علاوه بر آن خواب آرام و راحتی را برای فرد فراهم میکند.

  • چاي ترش

چاي ترش يا چاي سرخ در ميان ساير چايهاي گياهي از عطر و طعم ويژهاي برخوردار است. خاصيت شاداب كننده و روحيه بخش آن را با مصرف روزانه اين چاي به خوبي ميتوانيد در خود حس كنيد. كمبود آهن كه از جمله دلايل ضعف و كم خوني به ويژه در خانمها است با نوشيدن چاي معمولي تشديد ميشود در حالي كه چاي ترش يكي از منابع غني آهن به شمار ميرود.

  • پاشويه آب سبوس گندم

رگهای زیادی در پا وجود دارد و به همین دلیل برخی از متخصصان طب سنتی برای درمان بیماریهای مختلف پاشویه گیاهی را توصیه میکنند و بدین ترتیب تاثیر گیاه وارد جریان خون میشود.

پاشويه و شستن پاها همواره تاثير مثبتي در رفع خستگي ناشي از كار سنگین دارد. اما گاهي اوقات بدون اينكه كار سنگيني انجام داده باشيد احساس خستگي و ضعف در پاهایتان داريد كه این مسئله ناشي از افسردگي فصلي است.

جوشاندن آب سبوس گندم و پاشويه كردن با آن يكي از بهترين روشهايي است كه خون جاري در پاها را به خوبي به جريان مياندازد و حالت كرختي و كم تحركي را تا حد زيادي از شما دور میکند. اگر در روز ٢ بار اين روش را امتحان كنيد متوجه تاثير شگفت انگیز آن خواهيد شد.

  • روغن گل سرخ

تاثيرات درماني روغن گل سرخ كه از تبخير برگهاي گل رز به دست مي‌آيد همانند تاثيرات عاطفي و رواني اين گل بي نظير است. اين روغن به صورت موضعي استفاده و در علم «آروماتراپي» براي انواع افسردگي ها تجويز مي شود زيرا كه باعث ايجاد حس خوددوستي و اعتماد به نفس و تقويت قدرت روحي و رواني ميشود.

عملكرد اين روغن به گونه اي است كه همانند یک مسكن قوي به آرامش اعصاب کمک میکند. بخور و استنشاق آن نيز باعث ايجاد حس اميد و شادي در فرد ميشود و براي همين در بسياري از عطرها و اسانسها مورد استفاده قرار ميگيرد.

  • روغن دارچين

حتما از ادويه دارچين به وفور در آشپزي استفاده كردهايد ولي شايد در مورد روغن دارچين كمتر چيزي شنيده باشيد. روغن دارچین یکی از قديميترين روشهاي درماني براي امراضي چون سردرد، اختلالات قلبي، تنظيم گردش خون و... محسوب میشد، امروزه علاوه بر موارد مصرف یاد شده این روغن به عنوان مكملي براي درمان خستگي مفرط، ضعف و افسردگي فصلي مورد استفاده قرار ميگيرد.

روغن دارچين را براي اسپاسم و گرفتگي عضلات که موجب تنبلي و كم تحركي فرد مي شود نيز تجويز میکنند چون این روغن میتواند احساس كرختي را از فرد دور کند.

  • دمنوش بادرنجبويه

بيترديد گياه بادرنجبويه يكي از بهترين دمنوشهاي پيشنهادي براي مقابله با افسردگي فصلي است که آن را با عنوان «مليسا» در نقاط مختلف جهان میشناسند.

بادرنجبویه علاوه بر اینکه خاصيت آرام بخش و استرس زدايي دارد. برگ اصلي گياه بادرنجبويه بعد از شستو شو رايحه لطيفي از ليمو را به خود ميگيرد. براي تهيه دمنوش اين گياه حدود ٥ گرم از برگ آن را داخل قوري بريزيد تا دم بكشد، سپس آن را صاف كرده و با كمي عسل يا ليمو ميل كنيد.

بهترين زمان مصرف اين دمنوش ١ ساعت پيش از صرف غذا يا ٢ ساعت پس از صرف غذايتان است که انتخاب یکی از این 2 زمان کاملا بستگی به خودتان دارد.

  • كمپرس بهارنارنج و عرق نعنا

كنترل و تقويت وضعیت رگهای سر میتواند تمامي وجوه جسم و روان را متعادل کند. انواع مختلف كمپرس سر وجود دارند كه هر يك تاثيرات درماني مختص به خود را دارا هستند و براي سردرد، سر گيجه و... استفاده میشوند.

كمپرس سر با بهارنارنج و عرق نعنا مختص افسردگيهاي فصلي و دورهاي است و در ايجاد نشاط، رفع خستگي و درگيريها ذهني بسيار موثر است. براي اين كار عرق نعنا و عرق بهار نارنج را به ميزان مساوي در يك ظرف بريزيد و روي حرارت بگذاريد تا به جوش بيايد سپس با يك حوله تميز آن را روی سر بگذاريد و در آخر حوله را براي چند دقيقه روي كل صورت بيندازيد.

  • روغن بابونه

خواب ناآرام و آشفته از جمله دلايلي است كه احساس آرامش و نشاط را در طول روز از فرد سلب ميكند. برای رفع این مشکل استعمال روغن بابونه كمك ميكند تا خواب آرام و راحت فراهم شود. علاوه بر آن روغن بابونه خاصيت انرژي بخش و نيرو زايي دارد که توانايي لازم را برای انجام فعالیتهای روزانه در فرد ایجاد میکند. البته دمنوش بابونه نيز در اين زمينه بي تاثير نيست.

منبع:همشهري تندرستي

کد خبر 279759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha