همشهری آنلاین: کمیسیون انتخابات مولداوی روز دوشنبه ۱۰ آذر اعلام کرد در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در این کشور، حزب سوسیالیست (طرفداران روسیه) بیشترین تعداد آرا را به دست آورد.

Moldavia

به گفته تحلیلگران، با این حال، آرایی که حزب سوسیالیست به دست آورده‌است، مانع از آن نمی‌شود که احزاب طرفدار اروپا دولت ائتلافی جدیدی تشکیل دهند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری رویترز از کیشینف، پس از شمارش 87 درصد آرای انتخابات پارلمانی در مولداوی، سوسیالیست‌ها که می‌خواهند مولداوی از اتحادیه اروپا فاصله بگیرد و به بلوک اقتصادی تحت سلطه روسیه نزدیک‌تر شود، 21.5 درصد آرا را به‌دست آوردند و پیش از حزب کمونیست در صدر قرار گرفتند.

براساس آرای شمارش شده، سه حزب ائتلاف طرفداران اروپا که از سال 2009 قدرت را در این جمهوری شوروی پيشين در دست دارند، در مجموع 44 درصد آرا را به دست آوردند. به این ترتیب، احتمالا ائتلاف احزاب طرفدار اروپا، اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را از آن خود خواهند کرد.

لیبرال دموکرات‌ها که یوری لنتسا، نخست‌وزیر کنونی این کشور نیز عضو این حزب است، می‌گویند که می‌خواهند این کشور را تا سال 2020 وارد اتحادیه اروپا کنند.

روسیه که از این گرایش مولداوی به غرب ناراضی است، واردات نوشيدني‌هاي الكلي، میوه، سبزیجات و گوشت را از این کشور ممنوع کرده‌است.

مولداوی کشوری کوچک با سه و نیم میلیون نفر جمعیت است که بین رومانی و اوکراین قرار دارد.

کد خبر 279739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha